آریا بانو
زنانِ پرخاشگر و مردانِ خشن!
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 4:30:00 PM
عصر بانوان
بانو نيوز - روزانه 1600 پرونده نزاع در کشور تشکيل مي‌شود. به گزارش پرشکي قانوني اين نزاع‌ها مي‌توانند تبعات نامطلوبي از جرح و ضرب طرفين گرفته تا آسيب به اموال يکديگر و يا حتي قتل را داشته باشد.

روزانه 1600 پرونده نزاع در کشور تشکيل مي‌شود. به گزارش پرشکي قانوني اين نزاع‌ها مي‌توانند تبعات نامطلوبي از جرح و ضرب طرفين گرفته تا آسيب به اموال يکديگر و يا حتي قتل را داشته باشد. نزاع البته يکي از مصاديق بيروني خشونت و نشانه‌اي است براي آن‌که بدانيم جامعه پرخاشگر شده و آستانه تحمل در آن پايين آمده است.

کارشناسان حقوقي، روان‌شناختي و اجتماعي نظرات مختلفي درباره دلايل و تاثير خشونت در جامعه بيان مي‌کنند. آسيب‌هاي اجتماعي در بخش زيادي با خشونت ارتباط مستقيم پيدا مي‌کنند. حال اين خشونت مي‌توان خشونتي ملموس مانند قتل و يا خشونتي غيرملموس همچون خشونت کلامي و نمادين باشد. هنگامي که روان‌شناسان معتقدند که بخشي از اين خشونت در انسان نهادينه شده و ذاتي است، جامعه‌شناسان تلاش مي‌کنند تا اين خشونت نهادي را تحليل و در سيستم اجتماعي کنترل کنند.

فريد براتي‌سده -روان‌شناس و رييس‌کل سابق پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي- عنوان مي‌کند که جامعه ما نيازمند بسترهايي براي تخليه هيجان و خشونت است.

براتي سده اظهار کرد: پرخاشگري به‌طور کلي غريزه‌اي در انسان‌هاست. غريزه‌اي که به زعم روان‌شناسان بايد به نحوي آن را ارضاء کرد. حال اين ارضاء يا از طريق خشونت و يا روش‌هايي ديگر بايد انجام بگيرد. نکته‌اي که در آمارهاي مربوط به بالارفتن سطح خشونت در اجتماع ديده مي‌شود، افزايش پرخاشگري در ميان زنان است؛ که همين امر نشان مي‌دهد ما در طي زمان با ازدياد خشونت در سيستم اجتماعي روبرو بوده‌ايم.

زنان پرخاشگرتر شده‌اند

وي با اشاره به افزايش پرخاشگري در ميان زنان گفت: زنان جامعه ما درتلاش براي بروز و نشان‌دادن خود هستند. بخشي از آن‌ها براي اين امر به سراغ تحصيلات عالي، موفقيت‌هاي علمي، ورزش و... مي‌روند و متاسفانه بخشي ديگر راه‌هاي ديگري را براي اينکار اتخاذ مي‌کنند که شايد يکي از نمودهاي آن بروز پرخاشگري باشد؛ زنان ممکن است با پرخاشگري و اثبات اين‌که چيزي از قدرت مردانه کم ندارند دست به پرخاش بزنند. البته دليل ديگر افزايش پرخاشگري در ميان زنان نيز، حضور گسترده‌تر آن‌ها در جامعه است.

وي درباره دلايل خشونت گفت: دلايل افزايش خشونت در جامعه به شرايط زيست افراد بازمي‌گردد. افراد تحت‌تاثير زندگي خود به اعمال خشونت مي‌پردازند. در طي سال‌هاي اخير ميزان ناکامي‌ها ميان افراد بيشتر شده، افراد در برابر استرس کنترل ندارند و يا کمتر ياد گرفته‌اند که چگونه آن‌را مهار کنند، آن‌ها قدرت حل تعارض را ندارند و... . همه اين عوامل منجر شده که پرخاشگري به مرحله ظهور برسد.

راه برون‌ريختن خشم کدام است؟

اين روان‌شناس درباره راه‌کارهايي که به کنترل خشم کم مي‌کنند گفت: در روان‌شناسي گفته مي‌شود که براي کنترل پرخاشگري بايد از روش‌هاي جايگزيني براي تخليه استفاده کرد تا به خشونت منتهي نشود. در برخي کشورها اين روش‌ها اتخاذ شده است. براي مثال سال‌ها پيش و در ژاپن در هر اداره‌اي اتاقي براي "برون‌ريزي خشم" وجود داشت. در اين اتاق که پر از عروسک بود، افراد مي‌توانستند خشمشان را بر سر عروسک‌ها تخليه کنند.

وي گفت: در بسياري از کشورها مراکز کنترل خشم وجود دارند. سازمان جوانان و ورزش و شهرداري نيز درحال تاسيس اين مراکز در تهران هستند تا افراد بهتر بتوانند خشم خود را کنترل کرده و هيجاناتشان را تخليه کنند. هرچند که وجود اين مراکز لازم است، اما کافي نيست.

فريد براتي‌سده با تاکيد بر اينکه مشکل ما در برنامه‌ريزي‌هاست تصريح کرد: رئيس‌جمهور چندي‌پيش بر لزوم شادي در جامعه تاکيد کرده و گفته بود که بگذاريد مردم شاد باشند و همچنين به لغو کنسرت‌هاي موسيقي واکنش نشان داد. درنتيجه ما امکان اين را داريم که فعاليت‌هايي در جامعه به وجود آوريم که توسط آن‌ها خشم برون‌ريزي شود. براي اين‌کار بايد برنامه‌ريزي لازم صورت پذيرد. مشکل عمده ما در برنامه‌ريزي‌ها اين است که هنوز نتوانسته‌ايم تبيين کنيم که راه‌هاي ارضاء خشم و هيجان چيست؛ همچنان در جامعه ما جلوي برگزاري کنسرت‌هاي موسيقي گرفته مي‌شود و اين يعني ما تبيين درستي انجام نداده‌ايم.

اين روان‌شناس همچنين ضمن اشاره به نقش مهم آموزش در کنترل خشم اظهار کرد: نظام آموزشي ما نيز کمک زيادي به آموزش کنترل خشم و مهارتِ حل تعارض در مدارس نکرده است. حل تعارض و مواجهه با تنش و درگيري بايد در محيط‌هاي آموزشي ما به افراد ياد داده شود.

کمک متخصصان به کاهش خشونت

براتي‌سده به نقش مهم متخصصان حوزه‌هاي مختلف علمي جامعه پرداخت و در اين‌باره توضيح داد: نکته مهم‌تر که در راهکار کنترل خشم در جامعه بايد به آن اشاره کرد اين‌که ما بايد در برنامه‌ريزي‌ها از متخصصانمان در حوزه‌هاي مختلف علمي استفاده کنيم. در اين ميان روان‌شناسي و اين‌که در آن از برخورد با خشم سخن به‌ميان آمده بسيار کمک مي‌کند.

متاسفانه ما کمتر از علوم موجود در جامعه براي حل مشکلات استفاده مي‌کنيم، درحالي‌که حوزه‌هاي علمي و کاربرد آن‌ها بايد در برنامه‌ريزي‌هاي کلان جامعه ديده شوند. در اين منابع علمي نيز گفته شده که هنگامي که در جامعه شادي وجود نداشته باشد، بسياري چيزهاي ديگر وجود نخواهد داشت، به‌اين‌دليل که شادي وسيله ارتباط روابط انساني است که اگر وجود نداشته باشد تعارض و پرخاش به‌جاي آن مي‌نشيند.

درنتيجه کارکردن روي تاب‌آوري مردم و بالابردن تحمل آن‌ها اهميت پيدا مي‌کند و مردم بايد مشي متعادلي در زندگي داشته باشند تا پرخاشگري را بتوان مديريت کرد.

وي در انتها گفت: شرايط جامعه ما امروزه به نحوي است که بايد از علوم مختلف روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، مددکاري اجتماعي و... در "اجرا" استفاده کنيم. اين راه‌حل جديدي نيست و تمام کشورهاي ديگر که در اين زمينه‌ها موفق عمل کرده‌اند نيز از علوم در سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هايشان بهره برده‌اند.

منبع :سلامت نيوز




http://www.banounews.ir/fa/News/6310/زنانِ-پرخاشگر-و-مردانِ-خشن!
بستن   چاپ