آریا بانو
حقوق زن و راهکار سازمان‌های جهانی برای آن
پنجشنبه 4 مرداد 1397 - 11:00:15
آریا بانو - حقوق زن حقوقی‌ست که 73 سال پیش با تأسیس سازمان ملل متحد برای همۀ انسان‌ها نوشته شد. این حقوق شامل حق زندگیِ بدون خشونت ، بردگی، تبعیض، منع تحصیل، حق رأی‌دادن، تبعیض در دستمزد و… می‌شود. با روزچین همراه باشید.
حتماً شما هم این جمله را زیاد شنیده‌اید که: «حقوق زن حقوق بشر است». این یعنی زنان حق دارند از این حقوق برخوردار باشند، ولی تقریباً در سراسر جهان، زنان و دختران هنوز به‌دلیل جنسیت خود از آن‌ها محروم هستند.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟
آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن سطح کلسترول خون هستید
این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​
دانلود رایگان
حقوق زن چیست؟
زنان در جهان زنان در حال ساخت دنیایی جدید با قوانینی جدید هدف سازمان‌های حقوق زنان برخورداری هر زن و دختری از حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ حقوقی که برای برابری زنان حیاتی‌ست، مثل حق برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا در زمان بارداری. ازآنجایی‌که فوت زنان در زمان زایمان آمار بالایی دارد، بسیار مهم است که مادر و نوزاد، دوران بارداری را با سلامت پشت سر بگذارند. ختنۀ زنان، مثال دیگری از نقض حقوق دختران است که باید برداشته شود. زنده‌ماندن و رهایی از تبعیض، صرف‌نظر از جنسیت و هویت حق هر زن است.
دو سند مهم در سطح جهانی از حقوق زنان حمایت نموده و از اعلامیۀ سازمان ملل متحد پیروی می‌کند:
1٫ کنوانسیون رفع کلیۀ اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW): این سند یک منشور بین‌المللی‌ست که به دولت‌های دارای قوانین تبعیض جنسیتی برای پایان‌دادن به این رفتارها کمک می‌کند و بر حقوق زنان از جمله برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده مُهر تأیید می‌زند.
2٫ بیانیه پکن و طرح اقدام آن: این سند در سال 1995 در چهارمین کنفرانس جهانی سازمان ملل در پکن تصویب شد. شعار این سند «جایگزینی برابری جنسیتی و حقوق زنان در هر جنبه از زندگی» بود.
حقوق زنان و اهداف جهانی
زنان فمینیست کارگران بی‌دستمزد اهداف توسعۀ هزارۀ سازمان ملل متحد مشخص کرد که اهداف خاصی برای کاهش فقر، افزایش برابری جنسیتی در آموزش، کار و نمایندگی مجلس در نظر گرفته‌ است. زنانِ سازمان ملل متحد دریافتند که پیشرفت‌ها ناهموار است. دختران هنوز هم بیشتر از پسران از تحصیل باز می‌مانند یا در قسمت نمایندگی مجلس، اگرچه تعداد زنان در دفاتر انتخابی افزایش یافته‌ است، اما هنوز تنها 21٫8 درصد از نمایندگان مجلس زن هستند.
علاوه‌بر‌این، حقوق زنان در بسیاری از مناطق که در اهداف هزاره قرار نگرفته‌اند همچنان در معرض خطر است؛ از خشونت علیه زنان گرفته تا حقوق جنسی و باروری یا زنانی که درحال‌ِحاضر به‌علت نژاد، طبقه، جنسیت و درآمد خود با حاشیه رانده شده‌اند.
از دست ندهید: حقوق زنان؛ خشونت علیه زنان در شهر و راهکارها
اهداف جدید توسعه پایدار (SDGs) برنامه‌ ویژه‌ای برای پیشرفتِ حقوق زنان دارند که شامل یک هدف خاص (هدفِ 5) برای برابری جنسیتی‌ست. هدفِ 5 گسترده‌تر از آخرین اهداف برابری جنسیتی‌ست و شامل اهداف در پایان‌دادن به خشونت مبتنی بر جنسیت، جلوگیری از ازدواج کودکان، ختنه و آسیب‌زدن به دستگاه تناسلی زن و اطمینان از دسترسی به سلامت جنسی و باروری می‌شود. همچنین شامل دسترسیِ برابر به آموزش و پرورش، گسترش فرصت‌های اقتصادیِ زنان و کاهش خطرات ناشی از کمبود مراقبت‌های بهداشتی برای زنان و دختران نیز می‌شود. در این میان مشارکت زنان در تأمین نیازهای مالی برای موفقیت، بسیار مهم است.
آیندۀ حقوق زنان چگونه است؟
حقوق زنان دختران زیادی در جهان به دلایل مختلف از تحصیل باز می‌مانند. آیندۀ جهانیِ حقوق زن در خطر است. دولت ایالات متحده پیشنهاد داد سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای سقط جنین و اسکان مجدد پناهجویان درنظر گرفته شود. این یعنی تهدید مستقیم سلامت، شأن و رفاه زنان و دختران در سراسر جهان. تقویت تلاش‌ها و راهکارهای جدید و تمرکز بر تقویت جنبش‌های زنان برای کمک به رهبری و هدایتِ تغییرات اجتماعی یکی از راه‌های کمک به جایگزینی قوانین برابری در جامعه است. صندوق جهانی متعهد شده است که این چالش‌ها را به فرصتی برای زنان تبدیل کند تا آن‌ها قدرت رهبری و عمل خود را به مردم جهان نشان دهند. صندوق جهانی به زنان اطمینان داده‌ است که تا سال 2020 جنبش‌های حقوق زنان قدرتمند و تأثیرگذار و با دستاوردهای پایدار خواهند بود.
اکنون زمان آن است که با جنبش جهانی زنان کنار بیاییم. صندوق جهانی در حالِ کار برای داشتن جهانی‌ست که زنان و دختران بتوانند از حقوق انسانی خود بهره‌مند شوند. برابری تنها زمانی برقرار خواهد شد که زنان و دختران دسترسی کامل به حقوق خود مثل دستمزد برابر، حق مالکیت زمین، حقوق جنسی، آزادی از خشونت، دسترسی به تحصیلات، بهره‌مندی از بهداشت مادر و کودک را داشته باشند. یعنی زمانی که زنان نقش رهبری صلح‌آمیزی را به‌عهده گرفته و صدای سیاسیِ برابر داشته باشند. در این صورت است که اقتصادها و کشورها تغییر خواهند کرد و فقط پس از آن است که همۀ زنان و دختران حق تعیین سرنوشت خود را پیدا خواهند کرد.
حقوق زنان حق برخورداری از آموزش برابر بنابراین برقراری برابری بین زن و مرد به تغییر نحوۀ کار‌کرد کشورها و جوامع بستگی دارد. این تغییر شامل قوانین و سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری در سازمان‌ها و جنبش‌های فعالان حقوق زنان می‌شود. یکی از اهداف تأسیس صندوق جهانی نیز، حمایت از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و شجاعانۀ سازمان‌ها و گروه‌های زنان است که هر روز برای کسب حقوق زن و دختر تلاش می‌کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/63210/حقوق-زن-و-راهکار-سازمان‌های-جهانی-برای-آن
بستن   چاپ