آریا بانو
«آرتروز زودرس» در کمين کارمندان/مراقب نشستن و ايستادن باشيد
سه شنبه 20 تير 1396 - 2:38:23 PM
آريا
بانو نيوز- دکتر جواد صراف زاده در خصوص تعريف ناهنجاري هاي ستون مهره اي گفت: ناهنجاري به معناي تغيير شکل از حالت ايده ال يا طبيعي مي تواند تعريف شود. ستون مهره به عنوان يک ساختار اصلي در بدن، شکل اصلي بدن را حفظ مي کند و هرگونه تغييري که آن را از حالت ايده آل خارج کند ناهنجاري ستون مهره اي تلقي مي شود.
دانشيار دانشگاه علوم پزشکي ايران در پاسخ به اين سئوال که اين ناهنجاري چگونه و چرا به وجود مي آيد، اظهار داشت: بعضي مواقع يکسري بيماري ها هستند که در اختيار فرد نيست مثل بيماري هاي عفوني، التهابي و يا سل، ولي بسياري از اين مشکلات که نه در کشور ما بلکه در تمام دنيا با آن مواجه هستند بحث وضعيت کاري و شغلي است. تغيير الگوي بيماري ها از بيماري هاي عفوني و واگيردار به سمت بيماري ها يا بهتر بگويم ضايعات سيستم اسکلتي عضلاني يا همان سيستم حرکتي که در واقع درگيري و آسيب عضلات و مفاصل و استخوان ها است، بسيار جدي بايد تلقي شود. به خصوص در کودکان و سنين نوجواني که بحث استفاده از تکنولوژي هاي جديد مثل تلفن همراه يا تبلت و استفاده نادرست و غلط از آنها به تدريج مي تواند افراد را در بزرگسالي دچار آسيب کند و اگر به اين کودکان و افراد آموزش خوبي داده شود مي تواند از تبعات بعدي جلوگيري کند.
دبير انجمن علمي فيزيوتراپي ايران عنوان کرد: عادت هاي غلط مي تواند بسيار تاثير گذار باشد و از آنجا که تکنولوژي در زندگي همه جا باز کرده و يک نوجوان اصلا نمي تواند قبول کند که از رايانه استفاده نکند و يا يک تبلت نداشته باشد ولي آنچه که بايد مورد توجه قرار گيرد استفاده مناسب از آنها است.
وي گفت: ما در فعاليت هايمان چه در دوران کودکي، ميانسالي و بزرگسالي، يک قانون طلايي داريم که هيچ وقت نبايد در يک وضعيت طولاني قرار بگيريم حتي اگر در وضعيت صحيح باشيم . باقي ماندن در يک وضعيت کاري طولاني مثل نشستن و ايستادن، باعث تخريب مفاصل و آسيب به آنها و در نهايت «آرتروز زودرس» مفاصل مي شود.
صراف زاده، کاهش وزن، عدم قرار گرفتن در يک وضعيت ثابت در زمان طولاني، حفظ گودي هاي کمري، پشتي و گردني در حالت طبيعي و راحت در هنگام نشستن و حفظ زاويه 100 تا 120 درجه ستون مهره اي نسبت به استخوان ران روي صندلي را از جمله مهمترين راهکارهاي پيشگيرانه از ابتلا به دردهاي ستون مهره اي کمري و يا آرتروز زودرس ستون مهره اي در هنگام فعاليت هاي نشستني برشمرد و تاکيد کرد: يکي از بهترين راه هاي پيشگيري از آرتروز زودرس يا و درمان هاي آرتروز، تقويت عضلات مجاور مفاصل اسيب ديده است. به اين منظور گرفتن مشاوره از يک فيزيوتراپيست با ديدگاه پيشگيري و يا انجام تمرينات درماني زير نظر فيزيوتراپيست مي تواند بسيار سودمند و در بسياري از موارد ضروري باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/6437/«آرتروز-زودرس»-در-کمين-کارمندان-مراقب-نشستن-و-ايستادن-باشيد
بستن   چاپ