آریا بانو
دانستني هايي درباره خواص گلپر که نمي دانيد
21 تير 1396 - 05:07:00 ق.ظ
زنان خبر
بانو نيوز - گلپر خواص آنتي‌اکسيداني و ضدنفخ بالايي دارد و معمولاً همراه با مواد غذايي نفاخ مثل باقلا استفاده مي‌شود. دانه‌هاي گلپر خاصيت تقويت‌کنندگي معده هم دارند و هضم‌کننده خوبي هستند.

گلپر گياهي است معطر که مي‌توان از تمام بخش‌هاي آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد. گلپر گياهي گلدار، ‌علفي و چند ساله از تيره چتريان است. نام علمي اين گياه Heracleum persicum است. اين گياه بومي ايران بوده و در نواحي نمناک کوهستاني ايران و حاشيه‌هاي آن مي‌رويد.
همه گونه‌هاي اين گياه معطر هستند و برخي گونه‌ها در آشپزي ايراني به عنوان ادويه و برخي ديگر در صنعت داروسازي کاربرد دارند.
دانه‌هاي گلپر بسيار نازک بوده و داراي طعم تند و معطر است. پودر دانه‌هاي اين گياه بيشترين کاربرد را براي مواد غذايي دارد،‌ به عنوان مثال پودر گلپر را مي‌توان روي باقلاي پخته،‌ عدس و ديگر حبوبات، سيب‌زميني پخته و انواع سوپ‌ها و خورش‌ها و همچنين روي انار دانه شده پاشيد.
ترکيبات گلپرگلپر داراي مس بوده و از نظر ترکيبات شيميايي به خصوص در دانه هاي آن، اسانس روغني فراري وجود دارد که از گرد آن براي معطر ساختن بعضي غذاها استفاده مي شود. گلپرمهم ترين روغن فرار موجود در گلپر، آنتول(anethole) نام دارد.
موارد استفاده از آنتول به شرح زير است:
به عنوان طعم دهنده در صنايع غذايي و دارويي؛ از جمله در صنايع قنادي و شيريني پزي، در محلول هاي دهان شويه، در خمير دندان و يا گرده هاي مورد استفاده در دندانپزشکي، در آشاميدني هاي غيرالکلي و فرآورده هاي دارويي ديگر.به عنوان معطر کننده در صابون و خمير دندانبه عنوان عامل حساس کننده در بي رنگ کردن فيلم هاي عکاسيبه عنوان عامل جذب کننده مواد در مشاهدات ميکروسکوپيبه عنوان عامل ضد نفخ در مصارف دارويي
خواص گلپرتقويت دستگاه گوارشگياهي است مقوي معده و ساير اندام هاي دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش، ترشحات معده را زياد کرده و سموم بدن را دفع مي کند، ضدعفوني کننده و ميکروب کش قوي است، خوردن آن به ميزان کم، باعث نشاط و شادي شده و در هضم غذا موثر است مي توان آن را همراه با غذاها ميل کرد.


http://www.banounews.ir/fa/News/6458/دانستني-هايي-درباره-خواص-گلپر-که-نمي-دانيد
بستن   چاپ