آریا بانو
چرا شوهرتان هميشه بيمار است؟
21 تير 1396 - 05:07:02 ق.ظ
زنان خبر
بانو نيوز - زنان و مردان در زمان بيماري واکنش‌هاي متفاوتي از خود بروز مي‌دهند از اين رو پزشکان بايد در مورد چگونگي تفاوت نشانه‌هاي بيماري در زنان و مردان اطلاعات کافي داشته باشند.

مطمئنا همه‌ي ما تجربه‌ي بيماري و درد را داريم، اما گاهي شايد به دلايلي متوجه شويم که به عنوان زن يا مرد، تجربه‌‌هاي‌مان از بيماري، با جنس مخالف‌مان متفاوت است، و کنجکاو شده‌ايم که بدانيم آيا اين موضوع واقعيت دارد؟ و اگر چنين است به راستي دليلش چيست؟
ظاهرا اينکه مردها قويتر هستند يا زنها، نبردي است که هرگز پايان ندارد. يک تئوري معروف وجود دارد که مي‌گويد در مواجهه با ويروس، مردها بيشتر مريض مي‌شوند، يا حداقل، بيماري آنها را بيشتر تحت تاثير قرار مي‌دهد، اما زنها با وجود مريضي هم به کار و زندگي و فرزندان‌شان مي‌رسند.
آيا مردها بيشتر از زنها مريض مي‌شوند؟اين ادعا پشتوانه‌ي علمي قاطعي ندارد، اما برخي پژوهش‌ها نشان داده‌اند که سلول‌هاي ايمني زنان و مردان در مقابل حمله‌ي ويروس، متفاوت است.
به گزارش نبض ما، به تازگي مطالعه‌اي که روي موش‌ها انجام شده، يافته‌هاي جديدي به آنچه قبلا گفته مي‌‌شد افزوده است؛ نتايج نشان مي‌دهد بعضي از بيماري‌ها واقعا تاثير شديدتري روي مردها دارند و اين فيزيولوژي، تا حدود نسبتا زيادي، توجيه کننده‌ي اين ادعاست که مردها بيشتر از زنها مريض مي‌شوند، و اين موضوع چنانچه پيش از اين تصور مي‌شد، ربطي به مسائل روانشناسي ندارد.
به گزارش نبض ما، در اين تحقيق که نتايج آن در نشريه‌ي Brain, Behavior and Immunity منتشر شده، آزمايشاتي روي موش‌ها صورت گرفت و معلوم شد اين موش‌هاي نر نسبت به موش‌هاي ماده، در مواجهه با باکتري‌هاي بيماري‌زا که علائمي مشابه آنفلوآنزا داشتند، واکنش‌هاي بيشتر و شديدتري از بيماري نشان دادند. همچنين موش‌هاي نر، نوسانات بيشتري در دماي بدن، ميزان تب و علائم التهابي داشتند و دوران نقاهت آنها نيز طولاني‌تر بود.
البته مطالعاتي که روي حيوانات آزمايشگاهي انجام مي‌شود لزوما درمورد انسان‌ها هم صدق نمي‌کند، بنابراين ممکن است اغراق‌هايي در اين نتايج وجود داشته باشد! اما کارشناساني که روي ارتباط جنسيت با سيستم ايمني کار مي‌کنند مي‌گويند يافته‌ها، سوالاتي از روي کنجکاوي ايجاد مي‌کنند. مطالعاتي که روي سلول‌هاي انساني انجام شده نشان مي‌دهد سلول‌هاي ايمني مردها، گيرنده‌هاي فعال‌تري در برابر پاتوژن‌هايي خاص دارد.
به گفته‌ي دانشمندان هميشه هم حضور ميکروب يا ويروس نيست که ما را مريض مي‌کند، بلکه واکنش سيستم ايمني ما نيز اين ميان نقش دارد و تحقيقات هم نشان مي‌دهد مردها، با واکنش شديدتري، سلول‌هاي ايمني خود را به ناحيه‌ي عفونت فرامي‌خوانند، که باعث مي‌شود به طور کلي، بيشتر احساس ناخوشي و بيماري کنند.
دليل اين امر هنوز کاملا مشخص نيست، اما فرضيه‌اي که وجود دارد مي‌گويد، تستوسترون و استروژن، به شيوه‌هاي مختلفي روي گيرنده‌هاي سيستم ايمني اثر مي‌گذارند.
مطالعه‌ي جديد انجام  شده روي موش‌ها، ارتباطي ميان هورمون‌هاي جنسي و بيماري نشان نداد، اما چندين تحقيق و بررسي ديگر اين امر را ثابت کرده‌اند. مثلا پژوهشي که در سال 2015 روي سلول‌هاي انساني انجام شد، نشان داد ترکيبات استروژني باعث شده بودند، ويروس آنفلوآنزا به سختي بتواند نمونه‌ي آزمايش را آلوده کند.
مردهاي قوي، سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند!تئوري ديگري که حاصل مطالعه‌اي در سال 2010 در دانشگاه کمبريج است هم مي‌گويد، مردها سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند زيرا تمايل‌شان براي رفتارهاي مخاطره‌آميز بيشتر است.به گزارش نبض ما، پژوهش ديگري هم نشان مي‌دهد زنان به اين دليل که راحت‌تر مي‌توانند پاتوژن‌ها را به بچه‌هاي خود منتقل کنند، قدرت دفاع طبيعي بيشتري در برابر آنها دارند.
البته اين ويژگي‌هاي ايمني، شامل تمام انواع بيماري‌ها نمي‌شود. در مقاله‌اي که در سال 2016 در Nature Reviews Immunology منتشر شد آمده است، مردها نسبت به يک سري از بيماري‌ها مستعدتر هستند (مثلا سرطان‌هايي غير از سرطان‌هاي اندام‌هاي توليد مثلي)، در حاليکه زنها نسبت به يک سري ديگر از بيماري‌ها آسيب‌پذيرترند، مانند بيماري‌هاي خودايمني.
مثلا در مورد بيماري آنفلوآنزا، مطالعات نشان داده که مردها چندان اهل شستشوي مرتب دست‌ها نيستند و يا تمايل زيادي به مراجعه‌‌هاي روتين به پزشک ندارند. البته الگوهاي فرهنگي و اجتماعي نيز روي رفتارهاي ما اثر مي‌گذارد، بنابراين نتيجه‌گيري‌ها بايد براساس ترکيبي از عوامل گوناگون باشند.
تفاوت نشانه هاي بيماري  در زنان و مردانپروفسور «جيوانلا باجو» از بيمارستان پادوا در ايتاليا مي‌گويد وقتي که مردان دچار سکته قلبي مي‌شوند، درد قفسه سينه که در دست چپ احساس مي‌شود يک نشانه استاندارد است، اين درحالي است که زنان دچار تهوع و درد در ناحيه شکم مي‌شوند.
وي ادامه مي‌دهد: زنان اغلب به دليل تفاوت نشانه‌هايي که از خود بروز مي‌دهند، درمان مورد نياز را دريافت نمي‌کنند. به گفته وي هنوز اطلاعات دانشمندان در مورد تفاوت‌هاي مرتبط با جنسيت بسيار اندک است.


http://www.banounews.ir/fa/News/6459/چرا-شوهرتان-هميشه-بيمار-است؟
بستن   چاپ