آریا بانو
افراد «عجول و بي‌قرار» بخوانند
چهارشنبه 28 تير 1396 - 12:06:52 PM
زنان خبر
بانو نيوز - مزاج افراد در تعيين نوع رفتار و برخوردهاي آنها بسيار موثر است لذا دانستن اين ويژگيها و رعايت تدابير غذايي ويژه هر مزاج، کمک شاياني به حفظ سلامت جسمي و روحي مي‌کند.

به گزارش بانو نيوز؛ مزاج سرشتي يا جبلي، مزاجي است که از طريق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل مي‌شود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و يک حالت طبيعي براي آن فرد به حساب مي‌آيد.
هر مزاج داراي علائم و خصوصيات خاص خود است که با علائم بيماري ناشي از غلبه اخلاط که در ادامه به آن مي‌پردازيم، تفاوت دارد.
پيش از اين ويژگيها و تدابير ويژه افراد دموي را مورد بررسي قرار داده بوديم که از اينجا قابل دسترسي است.
ويژگي‌هايي که در ادامه آمده است مربوط به مزاج سرشتي «افراد صفراوي» است:
افراد صفراوي، لاغر‌اندام هستند اما مفاصل و استخوان‌بندي درشت و برجسته دارند؛ پوست گرم و خشکي دارند، رنگ پوست و سفيدي چشم آنها کمي به زردي مي‌زند، موهاي پر‌پشت و سياه و گاهي مجعد دارند و به علت حرارت و خشکي زياد بيشتر مستعد تاسي سرند.
خشکي دهان و عطش فراوان دارند، خيلي گرمايي هستند و در تابستان اذيت مي‌شوند، استعداد اين را دارند که با خوردن خوراکيهاي خيلي گرم، دچار خارش و کهير شوند؛ تمايل به خوردن ترشيها (سرکه، تمرهندي و لواشک) دارند و همچنين سرديهايي مثل خيار، کاهو و هندوانه همچنين اين افراد چندان تمايل به خوردن شيريني ندارند.
صفراوي‌مزاجها، نبض پر و قوي دارند، عروق برجسته در دست دارند، اين افراد زود عصباني شده و زود هم عصبانيتشان فروکش مي‌کند، بسيار پرانرژي و پرتحرک هستند؛ افراد باهوش و زيرک همچنين پرحرف هستند.
در کارها چالاک و سريع هستند، افراد دقيق، منظم و تيز‌بين هستند؛ ميل بالاي جنسي و توان جنسي متغير دارند؛ اين  افراد پيوسته، سريع و بلند صحبت مي‌کنند، خوابشان کم و سبک است، قدرت هاضمه آنها خوب است و معمولاً يبوست دارند.
افراد صفراوي از حافظه و قدرت يادگيري بالايي برخوردار هستند، روابط اجتماعي آنها قوي است؛ عجول و بي‌قرارند.
اصولاً مزاجهاي گرم (دمويها و صفراويها) از لحاظ اعمال بدني و خصوصيات حياتي از قدرت بالايي برخوردارند، گرما موجب افزايش کارکرد اعضاي مختلف از مغز و اعصاب گرفته تا اندامهاي تناسلي مي‌شود.
تدابير ويژه افراد صفراوي
رژيم غذايي مناسب براي صفراوي‌ها (گرم و خشک) غذاهايي است که سرد و تر باشند؛ افراد صفراوي غالباً در اثر حجامت تعديل مزاج يافته و رنگ و رويي به مراتب روشن‌تر از قبل خواهند داشت، اشتهاي آنان با حجامت افزايش مي‌يابد و در صورت تکرار حجامت فربه و چاق خواهند شد.
نمونه‌اي از رژيم غذايي مناسب براي افراد صفراوي، کاهوست که سرد و تر است و براي دفع صفرا مفيد است؛ ماهي، ماست و به طور کلي لبنيات، مرکبات، ماءالشعير (آب جو) آبغوره ، آ‌بليمو براي صفراوي‌ها مفيد و لازم است.
علائم غلبه صفرا
اگر تعادل ميان اخلاط و مقدار آنها يا کيفيت هر يک از اخلاط بهم بخورد، موجب بيماري در بدن مي‌شود يا به عبارتي موجب غلبه يک خلط بر اخلاط ديگر در بدن مي‌شود که بايد مورد درمان قرار گيرد که در ذيل علائم غلبه خلط صفرا ذکر شده است:
زردي رنگ چشم و پوست
خشکي دهان و بيني
عطش زياد
جوش و آکنه در سر و صورت
خشکي پوست و اگزما
تلخي دهان
کاهش اشتها به غذا
احساس گزگز و سوزن‌سوزن شدن بدن
نبض سريع
احساس تهوع








http://www.banounews.ir/fa/News/6541/افراد-«عجول-و-بي‌قرار»-بخوانند
بستن   چاپ