آریا بانو
علی زندوکیلی: موسیقی سنتی، احیاگر ادبیات کهن ایران
سه شنبه 9 مرداد 1397 - 09:55:12
آریا بانو -
همیشه کلام موسیقی سنتی با تاثیر بر احساسات و عواطف انسان، تغییر خودش را ایجاد می کند، این نوع موسیقی با ادبیات کهن ایران عجین است.
علی زند وکیلی، خواننده و کارشناس موسیقی سنتی گفت: شعر مانند یک فیلم نامه یا دیالوگ یک بازیگر است و مخاطب، کلام بازیگر را با چشم و گوش مشاهده می کند، می بیند و همیشه کلام موسیقی سنتی بوده که با تاثیر بر احساسات و عواطف انسان، تغییر خودش را ایجاد می کند و این نوع موسیقی با ادبیات ایران عجین است.
زند وکیلی ادامه داد: اشعار خود را از میان آثار بزرگانی چون مولانا، خیام، حافظ و فردوسی و شاعران معاصر همچون فروغ فرخزاد، شاملو و اخوان ثالث انتخاب می کنم.
زندوکیلی افزود: آهنگ سازی که با ادبیات آشنا باشد شناخت کافی روی کلام خواهد داشت و برای هر دستگاهی با توجه به موضوع و کلام و محتوا، شعر را انتخاب خواهد کرد.
وی در شیوه آواز خواندن، یادگیری ردیف را مهم دانست و به باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی حروف الفبا را به خوبی بشناسیم و از ادبیات استفاده کنیم، به خوبی صحبت خواهیم کرد و مقاله خواهیم نوشت و با دانستن حروف الفبا، جادویی بر قدرت کلام خواهیم داشت و یادگیری ردیف نیز به همان اندازه برای یک خواننده یا نوازنده مهم است.
زند، ویژگی ماندگار شدن موسیقی را در سوژه ها و تفاوت ها دانست و در ادامه گفت: وقتی کاری اجرا شود که برای شرایط فعلی جامعه و مخاطب مناسب باشد و آن را تحت تاثیر قرار بدهد و در واقع پیام خوبی داشته باشد از نظر عاطفی، احساسی و اجتماعی ماندگار خواهد شد.
زند وکیلی اشاره کرد: در بخش آواز، تقلید شاگرد از استاد تازمانی مناسب است که تقلید باشد یعنی برای رشد و به کارگیری و استفاده از تکنیک ها و فارغ از تخریب شخصیت فرد اصلی صورت پذیرد.
زند وکیلی، موسیقی پاپ را مردمی دانست و گفت: طبق شرایط جامعه، موسیقی خوب در هر ژانری عالی است و موسیقی که موثر باشد و بتواند ذهن یک فرد عادی را که شناختی از موسیقی ندارد، تحت تاثیر قرار دهد، خوب است.


http://www.banounews.ir/fa/News/66607/علی-زندوکیلی--موسیقی-سنتی،-احیاگر-ادبیات-کهن-ایران
بستن   چاپ