آریا بانو
زنان شهردار ايران را بشناسيد + تصاوير
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 2:24:09 PM
شبکه ايران زنان
بانو نيوز -

mayers-women.jpg
گزارش ايسنا از زناني که بر مسند شهرداري تکيه زدند
خبر انتخاب يک زن براي شهرداري منطقه 13 تهران در حالي منتشر شد که برخي رسانه ها به اشتباه از انتخاب وي به عنوان نخستين شهردار زن پايتخت ياد کردند ، اما وي نخستين شهردار زني است که در دوره محمدباقر قاليباف توانسته به شهرداري يکي از مناطق تهران برسد.
به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري آنا از ايسنا، اين رسانه در گزارشي به بررسي پيشينه و آمار زناني که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بر مسند شهرداري تکيه زدند، پرداخته است.
نخستين شهردار بانوي جمهوري اسلامي ايران زهرا صدراعظم نوري بود که در سال 1375 با حکم غلامحسين کرباسچي شهردار وقت تهران به مسند شهرداري منطقه 7 تهران نشست. وي آن موقع 34 ساله بود و در چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران هم کانديداي ورود به ساختمان اين شورا بود که البته ناکام ماند.
اما حالا در سال 1395 و پس از 20 سال نرگس معدني پور دومين زني است که حکم شهرداري منطقه را دريافت کرده است. البته پيش از اين در دوره شهرداري قاليباف، مژده صابري نيز به عنوان نخستين شهردار زن ناحيه در منطقه 2 تهران منصوب شده بود.
معدني پور قبلا مدير کل امور بانوان شهرداري تهران بوده است.
طي 17 سال گذشته در کشور،زنان ديگري نيز در نقاط مختلف موفق به کسب مسئوليت شهرداري شهرهاي مختلف شدند از جمله مريم پاکزاد که توانست راي 5 عضو شوراي شهر چهارم شهر لولمان را به دست آورد و نامش را به عنوان جوان‌ترين شهردار استان گيلان ثبت کند. پاکزاد 32 ساله که دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه گيلان در رشته IT بود، قبلا نيز به عنوان دهيار نمونه در بين دهياران استان گيلان معرفي شده بود.
ساميه بلوچ زهي نيز ديگر زني بود که در 26 سالگي به عنوان شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در استان سيستان‌ و بلوچستان انتخاب شد.
منطقه 6 شهر مشهد هم شهردار زن به خود ديده است. شراره معدنيان سال 1385 با حکم شهردار وقت مشهد، به ساختمان منطقه 6 شهرداري اين شهر رفته بود. او البته تنها 3 ماه بعد از دريافت حکمش، ساختمان شهرداري را ترک کرد.
شهر تبريز هم روزهاي مديريت يک زن بر شهرداري را ديده است. «شيفته بدر آذر» 43 ساله که مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد برنامه ريزي شهري داشت و سابقه معاونت شهرسازي شهرداري منطقه 7 تبريز را هم داشت، آذرماه سال 1389 به عنوان شهردار منطقه 9 تبريز، کارش را اغاز کرد. او هم البته يک ماه پيش از پايان دوره مديريتش، توسط شهردار تبريز برکنار شد.
شکوفه شهابي‌پور هم ديگر بانويي بود که در 23 سالگي و درحالي که دانشجوي کارشناسي ارشد معماري در دانشگاه بندرعباس بود، تکيه بر صندلي شهرداري را تجربه کرد. او آذرماه سال 1389 شهردار شهر «سرگز احمدي» حوالي شهر پارسيان در استان هرمزگان شده بود.
حال بايد ديد نخستين شهردار زن منطقه در دوره محمدباقر قاليباف چه کارنامه‌اي بر جاي خواهد گذاشت.




http://www.banounews.ir/fa/News/6846/زنان-شهردار-ايران-را-بشناسيد---تصاوير
بستن   چاپ