آریا بانو
قصه‌گويي؛ راهکار ثبت آموزه‌هاي ديني در ذهن کودکان
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 3:32:05 PM
زنان خبر
بانو نيوز - يکي از راهکارهايي که در ثبت آموزه‌هاي ديني، اخلاقي و انساني در ذهن کودکان اثرگذار است،‌ قصه‌گويي توسط مادران براي اين گروه سني است.

به گزارش بانو نيوز؛ عذرا وکيلي، قصه‌گو و مجري برنامه سلام کوچولو درباره برپايي جشنواره مادران قصه‌گو اظهار کرد: اولين و کوچکترين حسن برگزاري چنين جشنواره‌هايي اين است که مادران و کودکان با هم به عالم کتاب‌خواني، روايتگري و قصه‌گويي تشويق مي‌شوند. اين قصه‌گوي کودکان با بيان اينکه جشنواره مادران قصه‌گو توجه مادران را به علاقه‌مندي‌هاي کودکان‌شان جلب مي‌کند و والدين مي‌آموزند که با کمک قصه‌گويي، آموزش‌هاي سخت و پيچيده را نيز با آساني به فرزندشان بياموزند.
وي افزود: قصه‌گويي ريشه در فرهنگ غني ايراني دارد. ما از ديرباز آموخته‌ايم که خوبي‌ها و بدي‌ها را با هم در قصه‌ها بگنجانيم و با روندي که قصه طي مي‌کند آموزه‌هاي اخلاقي، ديني و انساني را براي فرزندمان آن‌قدر مرور کنيم که در ذهنش نهادينه شود.
وکيلي اظهار کرد: اين روزها مادران و فرزندان در کنار يکديگر در منزل هستند، اما فکر و ذهن‌شان چند دهه با هم فاصله دارد. متأسفانه با ورود ابزارهاي ارتباطي، مجازي و سيستم‌هاي نوين، همه اعضاي خانواده از هم دور شده‌اند و به موبايل، تبلت و بازي‌هاي رايانه‌اي مشغول هستند. غافل از اينکه اين وسايل آموزه‌هاي مثبت و ماندگاري برايشان ندارد.
وي ادامه داد: پيش از اين، افراد در تمام فعاليت‌ها با هم همراه بودند و با هم کنار يک سفره مي‌نشستند و غذا مي‌خوردند. همچنين افراد با هم کتاب مي‌خواندند و با يکديگر از اتفاقات روزمره و خاطرات خوب خود سخن مي‌گفتند. همه اين رفتارها باعث مي‌شد درست رفتار کنيم و اگر هم دچار مشکل مي‌شديم، آن را با يکديگر حل کنيم.
مجري برنامه سلام کوچولو با طرح اين سوال که فکر مي‌کنيد چرا خاطرات و رفتارهاي زيباي نسل قبل و 40 سال پيش تا اين اندازه در ذهن افراد طي امروز پررنگ است، پاسخ داد: واضح است چون آن زمان خبري از اين وسايل دلسرد کننده جديد نبود و ما در همه کارهاي خانه و خانواده با هم بوديم.
وکيلي با تأکيد بر اينکه مهم‌ترين اتفاقي که با برگزاري جشنواره مادران قصه‌گو رقم مي‌خورد اين است که اثر و حضور وسايل جديد و فضاي مجازي در رابطه مادران و کودکان کمرنگ مي‌شود، عنوان کرد: اگر چه امروز براي رقم خوردن چنين تغيير بزرگي آن هم در رفتار مادران با کودکان دير است، اما باز هم جاي اميدواري است که با حضور پررنگ و استقبال خوب مادران در جشنواره مادران قصه‌گو، ما هر روز بيش از ديروز در بهبود ارتباط کلامي، ادبي و فرهنگي ميان مادران جامعه و کودکان‌مان اميدوار باشيم.




خبرگزاري بين المللي قرآن


http://www.banounews.ir/fa/News/6882/قصه‌گويي؛-راهکار-ثبت-آموزه‌هاي-ديني-در-ذهن-کودکان
بستن   چاپ