آریا بانو
ضرورت رعایت حقوق دختران از سوی والدین
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 9:15:52 AM
آریا بانو - آیات قرآن روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده را یک ارزش معرفی می‌کند؛ بر این اساس همه‏ اعضاى خانه می‌توانند پیشنهاد بدهند، اما تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است.

فضای خانواده از جهات مختلف حائز اهمیت است؛ از یک سوخداوند آن را فرصتی برای رشد و ارتقای صفات انسانها قرار داده است و از سوی دیگر بخش عمده اصلاح جامعه نیز بستگی به تربیت‌های خانوادگی دارد. بنابراین فرهنگ، اقتصاد و سیاست جامعه زمانی شکل صحیح به خود می‌گیرد که افراد آن از قبل در خانواده با تربیت‌های صحیح آشنا شده باشند. از این جهت باید به دنبال بهترین الگو برای ارتقای سطح معنوی خانواده گشت که معتقدیم قرآن و سیره عترت(ع) بهترین الگو را در این زمینه ارائه داده‌اند.
بیشتر بخوانید: ابراهیم(ع) الگویی مناسب در برخورد با خانواده
به عنوان نمونه در آیاتی از سوره قصص می‌خوانیم موسی علیه‌‏السلام پس از آنکه طی ماجرایی به شهر مدین گریخت، گروهى از مردم را دید که دامهاى خود را آب مى‌‏دادند و پشت سرشان دو زن را دید که گوسفندان خود را دور مى‌‏کردند. حضرت موسى‏ گفت: «منظورتان [از این کار] چیست؟» گفتند: « [ما به گوسفندان خود] آب نمى‌‏دهیم تا چوپان‌ها [همگى گوسفندانشان را] برگردانند و پدر ما پیرى سالخورده است؛ وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُکُما قالَتا لا نَسْقی‏ حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبیرٌ ».
بیشتر بخوانید: ماجرای خواستگاری پدر یک دختر از موسای نبی(ع)
موسی(ع) این وضعیت را که دید، در جایگاه پیامبری دلسوز و مشفق به آن دو دختر کمک کرد. سپس آن دو دختر از موسای نبی(ع) درخواست کردند تا اجرش را از پدرشان یعنی شعیب(ع) بگیرد؛ لذا با رعایت محدوده عفت و حیا « تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاء » و در حالی که موسی(ع) جلوتر از دختران حرکت می‌کرد، به خانه شعیب(ع) رسیدند.
بیشتر بخوانید: چالش روابط محرم و نامحرم در مهمانی‌های خانوادگی
بیشتر بخوانید: م حدوده ارتباط با جنس مخالف
در منزل شعیب(ع) یکى از آن دو [دختر] گفت: «اى پدر، او را استخدام کن، چرا که بهترین کسى است که استخدام مى‏‌کنى: هم نیرومند [و هم‏] درخور اعتماد است؛ قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ‏ الْقَوِیُّ الْأَمینُ » (26 قصص)
نکته‌ای که در این آیه نهفته است، اینکه دختران در خانواده حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگر اعضای خانواده ندارند؛ آنجا که یکی از دختران می‌گوید: « قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ؛ اى پدر، او را استخدام کن».
دیگر اینکه بر اساس این فراز از آیه، روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده، یک ارزش است و همه‏ اعضاى خانه می‌توانند پیشنهاد بدهند، اما تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است.
منابع:
قرآن
تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
انتهای‌پیام/

http://www.banounews.ir/fa/News/72214/ضرورت-رعایت-حقوق-دختران-از-سوی-والدین
بستن   چاپ