آریا بانو
830 هزار فرانسوی فیلم جدید فرهادی را دیدند
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 10:05:02
آریا بانو -
احتمال معرفی «همه می دانند» از سوی اسپانیا به اسکار
به گزارش بانی فیلم، فرانسه با 5٫843 سالن سینما از لحاظ تعداد در رده اول در اروپا قرار دارد و بعد از چین، آمریکا، هند و مکزیک در مرتبه پنجم در جهان محسوب می شود، اما فرانسه از نظر به اکران فیلمهای سایر کشورهای جهان، رده اول را به خود اختصاص داده است. درسال 2017 تعداد تماشاگران فرانسوی بالغ بر 209 میلیون نفر بوده که نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است. در این میان سهم سینمای ایران و سینماگران ایرانی تبار نیز قابل تامل است.
در سه ماه اخیر تعداد شش فیلم از سینماگران ایرانی تبار بر پرده سینماهای فرانسه به نمایش درآمده است که از این تعداد دوفیلم در داخل و بقیه در خارج از کشور تهیه و فیلمبرداری شده اند که آخرین آن، «آیه های فراموشی» اولین ساخته علیرضا خاتمی است که از روز چهارشنبه همین هفته، اول ماه اوت 2018، روانه اکران شد.
از بین این فیلم ها، تنها فیلم «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، در ایران به نمایش عمومی در آمده بود و فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی که در ایران ساخته شده، به نظر نمی آید در ایران به پرده سینماها برود.
از دیگر فیلم ها، «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی در اسپانیا، «افسونگر» ساخته میلاد عالمی درسوئد، «همانطور که هستی بیا» از خانم دزیره اخوان در آمریکا و «آیه های فراموشی» از علیرضا خاتمی در کشور شیلی فیلمبرداری شده است و اساسا محصول این کشورها تلقی می شوند.
«همه می دانند» به زبان اسپانیائی و با اکیپ وهنرپیشه های اسپانیایی، معرف سینمای این کشور است اگرچه محصول مشترک با فرانسه به حساب می آید. این فیلم بزودی در اسپانیا به نمایش عمومی در خواهد آمد و بر مبنای شنیده ها، اسپانیا خود را آماده می کند که «همه می دانند» را به عنوان نماینده این کشور به آکادمی اسکار برای سال 2019 معرفی کند.
نمایش «همه می دانند» در فرانسه، از روز 9 ماه مه همزمان با آغاز جشنواره کن در تعداد 230 سالن آغاز شد که آخرین آمارفروش آن درکل به رقم 830 هزار تماشاگر رسید.
فیلم های پرفروش قبلی اصغرفرهادی «جدایی نادر از سیمین» نزدیک به یک میلیون وصد هزار تماشاگر داشت و بعد از آن «گذشته» که نزدیک به 900 هزار تماشاگر داشت. فیلم «فروشنده» با بردن دوجایزه از جشنواره کن، حدود 280 هزار بیننده داشت.
اصغر فرهادی تا به امروز موفق ترین کارگردان سینمای ایران از نظر جلب تماشاگران در فرانسه، با فاصله بسیار زیاد از دیگران قرار دارد. او جدا از به دست آوردن جایزه های بسیاری از جشنواره های گوناگون، برنده دو اسکار نیز هست.
فیلم «استراحت مطلق» از 30 ماه مه درتعداد سینماهای محدودی به پرده آمد و تا امروز حدود 4400 تماشا گرداشته است.
«سه رخ» جعفرپناهی که برای اولین بار موفق شد به مسابقه جشنواره کن راه یابد، از ششم ژوئن با تبلیغات فراوان به پرده 272 سینماهای فرانسه آمد و در کل 196 هزار و پانصد تماشاگر داشت که با توجه به موفقیت فیلم قبلی اش «تاکسی» یک شکست محسوب می شود. فیلم قبلی او برنده خرس طلای برلین 2015، توانسته بود 630000 تماشاگردرفرانسه داشته باشد.
از کارگردانان خارج از کشور، فیلم «همانطور که هستی بیا» دومین اثر دزیره اخوان ساخته شده در آمریکا، از 18 ژوئیه در 81 سالن سینما درکل فرانسه به پرده آمد و در هفته اول 18458 تماشاگر داشت .
«افسونگر» اولین ساخته میلاد عالمی که در دانمارک ساخته شده، از روز 25 ژوئیه در 7 سینما در پاریس به پرده آمد و روز اول 680 تماشاگرداشت.
«آیه های فراموشی» اثر علیرضا خاتمی، نمایش خود را با یک سینما در پاریس و یک سینما در حومه این شهر از اول ماه اوت آغاز کرد.
بیوگرافی برخی از فیلمسازات ایرانی که فیلم های شان در خارج از کشور تولید کرده اند:
دزیره اخوان، متولد آذر 1357 است. او پس از انقلاب به همراه خانواده‌اش از ایران به آمریکا مهاجرت و در مدارس عالی فیلم‌سازی و هنرهای تصویری تحصیل کرده است اوبا اولین فیلم بلندی که ساخته اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است. دزیره اخوان ترجیح می‌دهد به جای فارسی برای ارتباط سریع‌تر و واضح‌تر بودن، به زبان انگلیسی صحبت کند.
میلاد عالمی در14 ماه مه 1982 در تهران به دنیا آمده ودرسوئد بزرگ شده اما در دانمارک زندگی می کند. عالمی فارغ التحصیل مدرسه ملی فیلم دانمارک است. فیلم های کوتاهش درجشنواره های گوناگون ازجمله کن، نیویورک، کارلوویواری و غیره به نمایش درآمده اند. افسونگر اولین فیلم بلند اوست که در شیگاگو جایزه هوگو نقره را به دست آورد. این فیلم ماجرای یک پناهنده ایرانی را دردانمارک روایت می کند که سرانجام به کشور خود برمی گردد.
علیرضا خاتمی، درسال 1359 دریکی از شهرهای استان فارس به دنیا آمد . دستیار کارگردان بوده و از سال 2004 از ایران به مالزی مهاجرت کرد وچند فیلم کوتاه موفق ساخت. او سپس به «اقامتگاه سینه فونداسیون» جشنواره کن راه یافت و جزو هشت دانشجوی پذیرفته شده در آنجا بود. سپس اولین فیلم بلند خود را ساخت که ابتدا درجشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرد وجایزه سناریو را در بخش «افق ها» دریافت کرد. این فیلم سپس به بیش از 20جشنواره دعوت شد.
ضمنا برای یاد آوری باید گفت:از ابتدای سال 2018 درفرانسه چندین فیلم ایرانی به پرده سینما آمده اند که طبیعتا بیشترآنها در پاریس و برخی از آنها همزمان در سینماهای شهرستانها هم به نمایش درآمده اند.
قابل یاد آوری است که در سال 2017 فیلم های به نمایش درآمده سینماگران ایرانی عبارت بودند از:«بدون تاریخ، بدون امضا » از وحید جلیلوند از 21 فوریه در 7 سالن در پاریس اکران شد و هفته اول 3٫529 تماشاگر وهفته دوم پنجاه درصد افت داشت.
«مو» ساخته محمود غفاری از 7 مارس در یک سینما، هرروز دو سانس نمایش داده شد اما آماری از فروش آن منتشر نشده است.
«دختر» ساخته رضا میرکریمی از 21 مارس همزمان با عید نوروز در یک سینما دوسانس در روز به نمایش درآمد و برخی روزها سه سانس برنامه ریزی شده است.
نکته ای که می توان به آن اشاره داشت این است که بعد از موفقیت های سالهای پیش سینمای ایران، آمارفروش فیلمهای ایرانی در این کشور قابل توجه بود، اما مدتی است که سینمای ایران از نظر جلب تماشاگر خارجی افت کرده است.
برای یک جمع بندی کلی باید منتظر پایان سال 2018 بود تا بشود دلایل این افت را بررسی کرد و موقعیت تازه سینمای ایران را مورد تفسیر و بررسی قرار داد.


http://www.banounews.ir/fa/News/72255/830-هزار-فرانسوی-فیلم-جدید-فرهادی-را-دیدند
بستن   چاپ