آریا بانو
یک روانشناس:
خبرنگاران در قوانین تامین اجتماعی مورد توجه قرار گیرند
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 15:16:29
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران - یک روانشناس گفت: خبرنگاری نسبت به بسیاری از مشاغل از استرس و فشار روانی و روحی بیشتری برخوردار است، بنابراین به عنوان یک شغل سخت و زیان آور باید در قوانین تامین اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا احمدیان روز سه شنبه در آستانه روز خبرنگار (17مرداد) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فردی که حرفه خبرنگاری را انتخاب می کند، دارای ویژگی های خاصی است که از آن جمله می توان به برون گرا بودن، حقیقت جو و جست و جو گر و اهل اکتشاف و شجاع بودن اشاره کرد، خبرنگار در عین حال به مردم و کشور خود علاقه مند است.
وی ادامه داد: خبرنگار به دلیل داشتن این روحیه ها و خصوصیات برای پیشرفت و توسعه کشورش و بیان حقایق ریسک می کند و با اینکه از حقوق و منافع کمتری برخوردار است، اما موانع توسعه را بیان می کند، بنابراین تکریم چنین جایگاهی بسیار مهم است، چرا که آنها به نوعی ایثار می کنند.
این روانشناس افزود: بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان، خبرنگاری را در زمره مشاغل سخت و زیان آور قلمداد می کنند چرا که با هزاران افکار و ایده مختلف تماس دارند. مذاکره می کنند و گاهی حتی بیان برخی از واقعیت ها و نظرات و ایده ها منجر به طرد شدن آنها می شود و به همین دلایل است که تحت فشارهای روانی و روحی متعددی قرار دارند.
وی گفت: در برخی کشورها خبرنگاران سوپاب اطمینان هستند. در کشورهای پیشرفته پیش از اینکه از پلیس و دیگر موارد امنیتی استفاده کنند، از اهرم های شفاف سازی و به خصوص اطلاع رسانی که توسط خبرنگاران انجام می شود استفاده می شود، به همین دلیل است که خبرنگاران باید مورد تکریم قرار گیرند و این حرفه در جامعه از مشاغل با عزت محسوب شود و خبرنگاران همواره مورد توجه مردم و مسئولان هستند.
احمدیان تاکید کرد: خبرنگاران یار دوازدهم تیم توسعه و پیشرفت جوامع هستند و می توانند در ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی ایفا کنند.
این روانشناس با تبریک روز خبرنگار و پاسداشت تلاش آنها در عرصه اطلاع رسانی به خبرنگاران توصیه کرد، به دلیل پیچیدگی تهیه گزارش و خبر و تحمل استرس روحی بیشتر مراقبت سلامت خود باشند. در روند تهیه خبر و گزارش حوصله بیشتری به خرج دهند و با استفاده از تکنیک های روانشناسی و بهبود شرایط زندگی و کار، ضمن آماده بودن برای شرایط حساس کار خبری، تاب آوری خود را بالا ببرند و همچنان سنگر مقدس اطلاع رسانی را در کنار تنش های موجود آن حفظ کنند.
17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا که در سال 1377 و در پی حمله گروه طالبان به مزار شریف افغانستان شهید شد، به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است.
*2181 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/72296/خبرنگاران-در-قوانین-تامین-اجتماعی-مورد-توجه-قرار-گیرند
بستن   چاپ