آریا بانو
سوداي خوشگلي و جراحي زيبايي در ايران
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 2:36:58 PM
بانو نيوز - اين يک مورد را اگر به آمار و ارقام وابسته نباشيم و همين آدم‌هاي دور و برمان را نگاه کنيم، باز هم متوجه عمق ماجرا خواهيم شد. همين به اصطلاح «دماغ عملي‌ها» را مي‌گويم؛ آن‌هايي که مکافات عمل جراحي را به جان خريده‌اند تا بينيشان را کمي کوچک‌تر يا سربالا‌تر کنند. البته اين روز‌ها عمل بيني دمده شده و عمل‌هاي زيبايي ديگري باب روز شده است.
اکنون ديگر از کاشت انواع پروتز‌ها و الماس‌ها در نواحي مختلف صورت تا تيز کردن نوک گوش‌ها در کلينيک‌هاي زيبايي بوفور انجام مي‌شود. چرا اين روز‌ها جراحي بيني يا ديگر جراحي‌هاي زيبايي آن چنان طرفدار دارد که ايران را به رتبه بيشترين جراحي‌هاي زيبايي در جهان ارتقا داده است؟ به نظر شما ايراني‌ها ويژگي‌هاي خاصي دارند؟ آيا بيني ايراني‌ها نسبت به آدم‌هاي ديگر کشور‌ها بزرگ‌تر است؟ آيا ايراني‌ها زشت‌تر، چاق‌تر و غيرجذاب‌تر از افراد دنيا هستند؟ آيا جراحان ايراني مهارت بيشتري دارند؟ آيا ايراني‌ها ثروت بيشتري دارند؟
زن روز مي‌نويسد: اگر بخواهيم نگاهي دقيق‌تر، تخصصي‌تر و کمتر عاميانه و بيشتر علمي به اين مسئله داشته باشيم با پاسخ‌هاي جالبي رو به رو مي‌شويم. پاسخ‌هايي که به ما مي‌گويد در بسياري موارد ريشه اين عمل‌هاي زيبايي، نه به علت نقص در آفرينش است و نه به علت ثروت زياد بلکه به عواملي مانند نوع شخصيت، دوران کودکي، مکانيسم‌هاي دفاعي و تصور بدني افراد از خود بر مي‌گردد. در اين مطلب، به بررسي برخي از اين عوامل و رابطه آن‌ها با عمل‌هاي زيبايي مي‌پردازيم.

دوران کودکي و تصورات بدني
در يکي از تحقيقات انجام شده محققان به اين نتيجه رسيدند که تصور بدني پديد آمده در بين زنان، به الگوهاي رفتاري موجود در خانواده در دوران کودکي برمي گردد که در ادامه موارد آن را بيان مي‌کنم:

الف- الگوي رفتاري تحقيرآميز
«از دوره کودکي چيزي که خاطرم هست عيبي بوده که توي خانه به من نسبت داده مي‌شد. مثلا چون چشماي من کشيده است به من مي‌گفتند چشم ژاپني! يا چون بيني بزرگي داشتم به من مي‌گفتن: دماغ گنده! خب من که خالق ظاهر خودم نبودم با اين حرفا سرخورده مي‌شدم و هر چقدر بزرگ‌تر مي‌شدم اين عيب هم بزرگ‌تر مي‌شد و فکرش هم بيشتر!»
اين مطلب نقل قولي بود از يک دختر جوان که تحت عمل جراحي قرار گرفته بود! بله در واقع بيان نازيبايي‌ها توسط اطرافيان باعث مي‌شود تا فرد اعتماد به نفسي را که براي دوره زندگي‌اش لازم دارد به دست نياورد و حتي نتواند چنين اعتماد به نفسي را از منابع ديگر مانند پيشرفت در زمينه‌هاي تحصيلي يا تقويت نقاط مثبت رفتاري به دست بياورد. همين طعنه و کنايه‌ها حتي اگر مستقيما به خود فرد هم گفته نشود باعث مي‌شود تا فرد نسبت به خودش بسيار حساس شود و نوعي تصور آرمانگرايانه به ظاهر خويش پيدا کند، تصوري که ممکن است وي را به تخت بيمارستان و عمل‌هاي جراحي و تبعات بعدي آن بکشاند!

ب- الگوي رفتاري تفاوت جنسيتي
احتمالا تفاوت‌هاي رفتاري والدين و جامعه نسبت به جنس دختر و پسر يکي از عواملي است که ميزان جراحي‌هاي زيبايي را در زنان 95 درصد و در مردان 5 درصد کرده است! براي مثال تحسين دختر به خاطر زيبايي محبت به دختر‌ها به خاطر موهاي بلند و چشمان رنگي نگراني والدين از زيبا نبودن دختر، صدا کردن دختران براساس القابي که بر توانايي‌ها و استعداد‌ها تاکيد دارد. در واقع تمام اين نکات ريز باعث مي‌شود يک دختر بيشتر از آنکه خود را با توانايي‌ها و مهارت‌هايش بسنجد با زيبايي‌اش مورد قضاوت قرار دهد و البته فرقي ندارد که دختري زيبا باشد يا زشت باشد! چرا که اگر زيبا باشد با دادن امتيازهاي مختلف و محبت‌هاي بيش از اندازه به او زيبايي‌اش را برايش مهم‌ترين حسن جلوه مي‌کنند و اگر زشت باشد با طعنه‌ها و کنايه‌هاي مختلف و بي‌توجهي‌ها زشتي‌اش را برايش بزرگ‌ترين عيب و ننگ مي‌کنند.

ويژگي‌هاي شخصيتي
برخي تحقيقات هم به اين سوال پرداخته‌اند که آيا کساني که تحت عمل زيبايي قرار مي‌گيرند نسبت به افراد ديگر از شخصيت‌هاي خاصي برخوردار هستند يا خير؟! در نتايج تحقيقات اين نتيجه به دست آمد که سه تيپ شخصيتي نمايشي، وسواسي- کمال گرا و شخصيت خودشيفته احتمالا بيشتر از ديگر افراد، متقاضي عمل‌هاي زيبايي هستند.

خودشيفتگي
برخي از افرادي که تحت عمل جراحي قرار گرفته بودند افرادي خودشيفته بودند! خودشيفته به کساني گفته مي‌شود که به صورت اغراق آميز متوجه ظاهرشان هستند و مشغوليت اغراق آميزي با تصوير خود دارند.

شخصيت نمايشي
شخصيت نمايشي به افرادي گفته مي‌شود که تمايل شديدي به اغواگري و خودنمايي دارند و معمولا لباس‌هايي مي‌پوشند که بيشترين توجه و نگاه را به سوي خود جذب کنند و به گونه‌اي رفتار مي‌کنند که افراد آن‌ها را خوش صحبت و با محبت تصور مي‌کنند!

شخصيت وسواسي و کمالگرا
درصد قابل توجهي از شرکت کنندگان اين تحقيق که در واقع متقاضيان جراحي زيبايي بودند داراي شخصيت وسواسي بودند.

مکانيسم‌هاي دفاعي
برخي تحقيقات هم به اين موضوع پرداختند که آيا مکانيسم‌هاي دفاعي افرادي که تحت جراحي‌هاي زيبايي قرار مي‌گيرند نسبت به افراد عادي متفاوت است يا خير؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت که نتايج تحقيقات نشان داده است سبک دفاعي اغلب اين افراد از نوع روان آزرده است يا به عبارت ديگر اين افراد در مبارزه با تنش‌ها و ناکامي‌هاي زندگي به دنبال راه‌هاي غيرمنطقي هستند که معمولا جراحي‌هاي زيبايي يکي از همين راه حل‌هاي غيرمنطقي و نادرست است.

وضعيت تاهل
همچنين کساني که مجرد هستند بيشتر از کساني که متاهل هستند به سراغ جراحي‌هاي زيبايي مي‌روند و به نظر مي‌رسد علت آن در اين مسئله باشد که افراد متاهل به دليل دريافت حمايت‌هاي اجتماعي بيشتر از سوي همسر يا خانواده همسر احساس ارزشمندي بيشتري مي‌کنند و کمتر نسبت به بدن و تصور بدني خود حساس هستند. بنابراين مي‌توان گفت که يکي از راه‌هاي کاهش اين نوع عمل‌ها افزايش ميزان حمايت اجتماعي و احساس ارزشمندي افرادي باشد که اعتماد به نفس زيادي ندارند که البته بايد به اين نکته توجه داشت که دادن احساس ارزشمندي به جوانان يا نوجوانان نبايد از طريق تحسين صورت آن‌ها باشد بلکه اين تحسين‌ها بايد به سيرت يا ارزش‌هاي دروني، شايستگي‌ها، مهارت‌ها و استعدادهاي فرد منحصر شود.

عواقب درمان
برخي از متقاضيان درماني آنقدر شور و هيجان براي عمل‌هاي زيبايي دارند که معمولا به عواقب بعدي آن بي‌توجه هستند عواقبي مانند:

افسردگي بعد از عمل‌هاي زيبايي
معمولا بعد از فروکش کردن هيجان و شور و اشتياق عمل رخ مي‌دهد.

مسائل پيش بيني نشده
کبودي‌ها و مسائل پيش بيني نشده ديگر، ممکن است به مدت چندين هفته تا چند ماه فرد را درگير ‌کند يا او را براي عمل دوم يا سوم مجبور کند.

دور شدن از محيط کار و دوستان
کبودي‌هاي حاصل از عمل بسياري از افراد را مجبور مي‌کند تا براي مدت معيني حداقل تا هنگام بهبودي کامل، از اطرافيان، دوستان و همکارانشان فاصله بگيرند.

استرس و فشار روحي
وجود عواقب غيرقابل پيش بيني و همچنين مخارج سنگين اين قبيل عمل‌ها باعث ايجاد فشار و استرس زيادي مي‌شود، درست زماني که فرد از نظر جسمي و روحي به آرامش و استراحت احتياج دارد.

پذيرفته نشدن
دست آخر اينکه معمولا بعد از عمل سيل عظيمي از اظهارنظر‌ها و انتقاد‌ها به سمت فرد روانه مي‌شود که مثلا سمت چپ صورت نسبت به سمت راست کج شده! نوک بيني خوب نشده! بهتر از اين هم مي‌توانست عمل کند! و... همه اين‌ها باز هم فرد را دچار استرس مي‌کند و علاوه بر تمام اين‌ها ممکن است بعد از عمل شخص نتواند با چهره جديدش کنار بيايد و نتواند خودش را بپذيرد يا اينکه اطرافيان نتوانند ظاهر جديد او را قبول کنند. درنتيجه فرد مجبور است راهي مطب روان‌شناسان شود!




http://www.banounews.ir/fa/News/7308/سوداي-خوشگلي-و-جراحي-زيبايي-در-ايران
بستن   چاپ