آریا بانو
یک روانشناس توضیح داد
چرایی گرایش برخی مردان به ازدواج با زنانی بزرگتر از خودشان
جمعه 19 مرداد 1397 - 5:41:10 PM
آریا بانو - یک روانشناس با اشاره به پدیدۀ گرایش برخی مردان به ازدواج با زنان بزرگتر از خود، گفت: احتمال ماندگاری و موفقیت در این نوع ازدواج‌ها در مقایسه با ازدواج‌های متعارف پایین‌تر است.

عزیز الله تاجیک اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در این رابطه‌ها خانواده متعارفی شکل نمی‌گیرد چراکه تنها بخشی از کارکرد روانی و اجتماعی خانواده در این نوع ازدواج‌ها انجام می‌شود اما کارکردهای دیگر آن مانند فرزند آوری،مناسبات عاطفی و اجتماعی و ارتباط عادی و سالم با اقوام و آشنایان در این رابطه ناپایدار و ناکام می‌ماند.
وی با بیان اینکه به طور معمول بر اساس قانون مدنی کشور در خانواده مردان مسوول تامین امرار معاش و مایحتاج زندگی هستند و نقش اقتصادی در قانون و نیز فرهنگ سنتی بر عهده مرد است، خاطرنشان کرد: با تحولات اجتماعی این نقش در حال جابه جایی است؛ به طوری که مشارکت زنها در حوزه‌های اقتصادی در حال افزایش بوده و به دنبال آن تعداد زنانی که دارای استقلال اقتصادی هستند نیز در حال افزایش است که این روند سبب شده تا کارکرد اقتصادی تا حدودی در خانواده نیز تغییر کند.
اسماعیلی که ازدواج مردان با زنان بزرگتر از خود را پدیده‌ای جدید در جامعه دانست افزود: زنانی که فرصت بیشتری برای اشتغال دارند می‌توانند توان اقتصادی و مالی نسبی خود را افزایش دهند، در نتیجه زمانی که جامعه فرصت اشتغال بیشتری برای زنان در جامعه فراهم می‌کند گرایش مردان، بویژه در بین کسانی که از توان اقتصادی لازم برای تشکیل زندگی برخوردار نیستند به ازدواج با این زنان بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: تنگناها و مشکلات موجودی که در زمینه ازدواج بر سر راه جوانان وجود دارد باعث شده تا اگر فردی بخواهد در سن دلخواه خود ازدواج کند توان مالی مطلوبی نداشته باشد. از طرفی دیگر باتوجه به عرف ازدواج که مردان باید با دختران کوچکتر از خود ازدواج کنند مثلاً اگر دختری با سن 40 سال قصد ازدواج داشته باشد احتمال اینکه بتواند شوهر مناسبی از نظر سنی را انتخاب کند بسیار کم است اما اگر این دختران توان اقتصادی مطلوبی داشته باشند مردانی با توان اقتصادی ناکافی جذب آنها خواهند شد و این مسئله یکی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه است.
او درباره نوع نگاه جامعه به اینگونه ازدواج‌ها خاطرنشان کرد: به طور معمول سنتهای اجتماعی با این گونه از گرایشها با نگاه متفاوتی برخورد می‌کنند اما ناهنجاریهای اجتماعی همراه با تغییرات اجتماعی باعث شده تا حساسیت‌ها به این موضوع کاهش یابد و یا به طور کل تغییر کند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: به طور معمول احتمال ماندگاری و موفقیت در این نوع ازدواجها در مقایسه با ازدواجهای متعارف پایین‌تر است چرا که در این ازدواج‌ها خانواده متعارف بنابر آنچه ذکر شد شکل نمی‌گیرد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/73849/چرایی-گرایش-برخی-مردان-به-ازدواج-با-زنانی-بزرگتر-از-خودشان
بستن   چاپ