آریا بانو
حقوق زن چیست؟ زنان چقدر با حقوق خود آشنا هستند؟
جمعه 26 مرداد 1397 - 8:42:43 PM
آریا بانو - حقوق زن چیست؟ دعوا بر سر کدام حقوق است؟ شاکی کیست؟ طرف دعوا کیست؟ حقوق زنان فقط به نفع زنان است یا این حقوق برای مردان نیز دستاوردهایی دارد؟ چه نیازی به بودن این حقوق است؟
دولت‌ها باید به تقویت موقعیت زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی باتوجه‌به هنجارهای سازمان ملل‌متحد بپردازند. در مقررات اولیه و ثانویه که عمدتاً با متون قوانین اصلی نظیر قانون اساسی و قانون مدنی و قانون کیفری هستند، باید مقرراتی که مانع از برابری زنان می‌شوند برداشته شوند. در اینجا، موضوع حقوق زن چیست؟ را بخوانید.
تلاش برای تغییر چهرۀ خشن جهان
حقوق زنان خشونت خانگی علیه زنان وقتی گفته می‌شود حقوق زن چیست؟ چه حرفی برای گفتن دارید؟ چه مثالی برای کمک گرفتن دارید؟ برخی از حقوق اساسی زنان به طرق مختلف نقض می‌شوند. ازدواج در سنین پایین و معضل کودک‌همسری ، قاچاق دختران و زنان، سوءاستفاده به‌عنوان بردۀ جنسی ، عدم دسترسی به‌ آموزش برابر ، عدم مشارکت سیاسی، تجاوز ، مرگ‌و‌میر ناشی از بارداری و زایمان و نداشتن حق انتخاب در ازدواج، نمونه‌هایی از مشکلات زنان در جهان است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر برای تحقق‌بخشیدن به توانمند‌سازی زنان و محافظت از حقوق و بهبود زندگی زنان برای رسیدن به برابری جنسیتی در تلاش است. علیرغم موفقیت‌های بزرگی که جنبش حقوق زنان در طول سال‌ها به‌دست آورده‌ است، هنوز در سراسر جهان حقوق زنان رعایت نمی‌شود. شمار قابل‌ِتوجهی از زنان در سراسر جهان به میدان انتخابات وارد می‌شوند، چهره‌های سیاسی سطح جهان را تغییر می‌دهند تا یک قدم به برابری جنسیتی نزدیک‌تر شوند.
سال 2017 سال خوبی در حوزۀ زنان بود؛ سالی سرشار از مقاومت مقابل نابرابری‌ها و پُر از تغییر قوانین و چالش‌های جدید برای زنان و دختران در سراسر جهان (از مصر و عربستان‌سعودی گرفته تا ایالات‌متحدۀ‌آمریکا و برزیل ). افزایش قدرت جنبش زنان در سال 2017، غیرقابل‌انکار است. این زنان نشان دادند زمانی که با یکدیگر متحد شوند، قوی‌تر و در مواجهه با تغییرات مؤثرتر هستند.
مبارزه برای برابری هنوز ادامه دارد
حقوق زنان برخورداری از حقوق برابر در آموزش برای دختران و پسران در گذشته (و هنوز در برخی کشورها) زن به‌عنوان اموال مرد در نظر گرفته می‌شد. زنان سال‌های زیادی زندگی خود را در شرایط تبعیض‌آمیز و محروم از حقوق مدنی سپری کردند. چندین دهه از فعالیت مداوم فعالان حقوق زنان برای تغییر این شرایط گذشت. تا به امروز پیشرفت فوق‌العاده‌ای انجام شده، اما هنوز فاصله‌ زیادی تا برابری وجود دارد. زنان در سراسر جهان در فقر زندگی می‌کنند، چون دسترسی کمتری به آموزش و درآمد و تصمیم‌گیری در اقتصاد دارند. همچنین عدم مالکیت بر زمین و اموال نیز زنان را فقیر نگه می‌دارد؛ فقط به این دلیل که آن‌ها زن هستند.
سازمان ActionAid ، حقوق زنان را در مرکز همه کارها قرار می‌دهد، زیرا معتقد‌ است که باید با این نابرابری و بی‌عدالتی مبارزه کرد. ActionAid یک سازمان غیر‌دولتیِ بین‌المللی‌ست که هدف اصلی آن مبارزه علیه فقر و بی‌عدالتی در سراسر جهان است. به اعتقاد ActionAid بهترین راه برای پایان‌دادن به فقر، تقویت زنان در مبارزات خود است که به آن‌ها کمک می‌کند تا پتانسیل و انرژی خود را برای تغییر جهان آزاد کنند. زنان توانایی تغییر جهان را دارند و رسانه‌های اجتماعی همچنان به الهام‌بخشیدن به زنان برای استفاده از صدای خود برای انجام این کار ادامه می‌دهند.
از دست ندهید: خشونت خانگی علیه زنان در جوامع سنتی
حقوق زن چیست؟
شروط ضمن عقد رعایت حقوق زنان بعد از ازدواج به نظر شما اصلی‌ترین حقوق زن چیست؟ در جواب این سؤال ما به پنج موضوع اصلی در حوزۀ زنان خواهیم پرداخت:
خشونت علیه زنان
زنان و دختران در سرتاسر جهان با خشونت گستردۀ آزار‌و‌اذیت جنسی ، خشونت خانگی و سوء‌استفاده در بسیاری از فضاهایی که در آن زندگی می‌کنند مثل خانه، محل کار، خیابان‌ها و وسائط حمل‌و‌نقل عمومی مواجه هستند. ترس زنان از خشونت، حمله به حقوق اساسی آن‌ها یعنی نداشتنِ امنیت و حق زندگی است که مانع از زندگی راحت و امن آن‌ها می‌شود.
حقوق اقتصادی
احقاق این مورد شامل مبارزات ActionAid برای حضور فعال زنان در مسئولیت‌های مهم، مالیات عادلانه برای کاهش نابرابری، تقسیم کار‌های بدون حقوق از جمله خدمات عمومی و کارهای خانه برای کاهش کار بدون دستمزد و اطمینان از کارآمدی و تضمین کیفیت خدمات مراقبتی بهتر می‌شود.
حق زنان بر بدن خود
در سراسر جهان زنان و دختران مجبور به تحمل شیوه‌های مضری هستند که باعث درد و رنج زیاد آن‌ها می‌شود. ختنه، ازدواج زودهنگام یا اجباری، سقط جنین، جرائم مربوط به مهریه، قتل‌های ناموسی و بسیاری دیگر نمونه‌هایی از نداشتنِ حق زنان بر بدن خود است.
زنان کشاورز
ActionAid از زنان تولید‌کننده و کشاورز برای ایجاد تعاونی‌های بیشتر حمایت می‌کند تا آنان بتوانند از حقوق اقتصادی خود بهره‌مند شوند و لذت ببرند.
بسیج زنان
هر ساله سازمان‌های حقوق زنان تلاش دارند تا جوامع را برای تغییر وضعیت بسیج کنند. این سازمان‌ها زنان، مردان، دختران و پسران را متقاعد می‌کنند که خواستار تغییرِ بیشتر شده تا زنان و دختران در سراسر جهان بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند. بسیج افراد با هدف ترویج حقوق زنان به ما یادآوری می‌کند که زنان در سراسر جهان حق زندگی دارند و می‌توانند به مبارزه برای تساوی جنسیتی و عدالت جنسی کمک کنند.
در پایان…
خطر فقر زنان را تهدید می‌کند
این آمار نشان‌دهندۀ فقری‌ست که زنان را تهدید می‌کند:
شکاف دستمزدی 20 درصدی بین زنان و مردان سپردن مسئولیت‌هایی با دستمزد کم به زنان فقر 1/3 مادرِ بدون شوهر زنان همچنان قربانی خشونت جنسی می‌شوند
خشونت علیه زنان آزار و خشونت خیابانی تجربۀ آزار جنسیِ بیش از 80 درصد از زنان حضور کم زنان در مسئولیت‌های سیاسی-اقتصادی
کمتر از 1/3 نفر، عضو پارلمان‌های زنان هستند. کمتر از 10 درصد از زنان در پست‌های وزارت، استانداری، فرمانداری و سفارت اشتغال دارند. کمتر از 5 درصد از شرکت‌های بزرگ به دست زنان رهبری می‌شوند. صدسال پیش زنان برای حق رأی مبارزه می‌کردند، اما امروزه برای به‌دست‌گرفتن کرسی‌های بیشتر در پارلمان‌ها تلاش می‌کنند. این یعنی مبارزه

http://www.banounews.ir/fa/News/75354/حقوق-زن-چیست؟-زنان-چقدر-با-حقوق-خود-آشنا-هستند؟
بستن   چاپ