آریا بانو
پروندۀ خواب: تأثیر قرص های خواب آور بر درمان بی‌خوابی
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 10:16:00 PM
آریا بانو - بی‌خوابی یکی از آزاردهنده‌ترین اختلالات خواب است. امروزه افراد بسیاری در سرتاسر دنیا با این نوع اختلال خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، بی‌خوابی ریشه در مسائل زیادی دارد که عمدۀ آن‌ها از سبک زندگی غلط نشئت می‌گیرند. برای درمان بی‌خوابی روش‌های زیادی وجود دارد که شاید مصرف قرص های خواب آور آخرینِ آن‌ها باشد. در نوشتار برای بی‌خوابی چه بخوریم؟ د

برای کاهش  چربی خون چه بخوریم؟
آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم
دانلود رایگان
قرص های خواب آور
داروها و قرص های خواب آور اگر درست مصرف شوند می‌توانند نشانه‌های بی‌خوابی را خیلی زود برطرف کنند. ولی ممکن است همۀ گزینه‌های دارویی برای درمان درازمدت بی‌خوابی اثربخش نباشند. همچنین بسیاری از این داروها تأثیرات جانبی مختلفی همچون افت فشار خون ، استرس و حالت تهوع را به‌همراه دارند. شواهد نشان می‌دهند که با عادت‌کردن بدن به این داروها، تأثیرات درمانی آن‌ها هم کاهش می‌یابد.
البته همۀ داروهای درمان بی‌خوابی یکسان نیستند؛ برخی از آن‌ها را می‌توانید بدون نسخه هم بخرید، ولی برخی دیگر فقط با نسخۀ پزشک فروخته می‌شوند. در این نوشتار گزینه‌هایی را مطرح می‌کنیم که می‌توانید دربارۀ این گزینه‌ها با پزشکتان مشورت کنید.
داروهای هیپنوتیزم‌کننده
داروهایی مثل بنزودیازپین‌ها و غیر بنزودیازپین‌ها می‌توانند به فرد برای به‌خواب‌رفتن یا داشتن خواب باکیفیت و طولانی‌تر کمک کنند.
از دست ندهید: خواب؛ چرا خواب کم برای سلامتی‌ام مضر است؟
داروهای ضدافسرگی
داروهای ضدافسردگی که تأثیرات آرام‌بخش و تسکینی دارند، می‌توانند برای رفع مشکلات خواب هم تجویز شوند.
آنتی‌هیستامین‌ها
این داروها معمولاً برای درمان حساسیت‌ها به‌کار می‌روند، ولی از آن‌ها می‌توان برای کاهش نشانه‌های بی‌خوابی در کوتاه‌مدت هم استفاده کرد. به‌همین‌دلیل است که آنتی‌هیستامین‌ها جزء داروهای خواب‌آوری قرار می‌گیرند که نیاز به نسخۀ پزشک ندارند.
داروهای بدون نسخه
این داروها ممکن است تأثیرات مثبتی بر خواب داشته باشند، ولی همزمان تأثیرات جانبی‌دیگری مثل گیجی را با خود به همراه دارند. بسیاری از این داروها حاوی مواد آنتی‌هیستامین هستند. با گذشت زمان و مصرف این داروها ممکن است تأثیرات آن‌ها دیگر به اندازۀ قبل نباشد و بدن به‌تدریج به آن‌ها عادت کند.
روزِرِم
روزرم داروی خواب‌آوری‌ست که به تنظیم ساعت درونی بدن کمک می‌کند. روزرم تأثیرات جانبی اندکی دارد و به نظر می‌رسد بدن به آن عادت نمی‌کند؛ درنتیجه، مصرف درازمدت آن تأثیری بر اثربخشی‌اش ندارد.
توصیه‌های نهایی
قرص های خواب آور
داروهای خواب‌آوری که فقط با نسخۀ پزشک به فروش می‌رسند در صورت ترکیب‌شدن با درمان‌های رفتاری تأثیرات بسیار بهتری بر اختلالات خواب خواهند داشت. بهتر است داروها و قرص های خواب آور را برای دورۀ کوتاهی و در اندازۀ کم مصرف کنید. اگر می‌توانید مصرف این‌گونه داروها را هرچه زودتر قطع کنید، چون بدن انسان و به‌ویژه افراد بزرگسال خیلی زود به این داروها وابسته می‌شود. رفتاردرمانی موفق‌ترین روش درمان بی‌خوابی در درازمدت است. بر خلاف داروهای خواب‌آور، رفتاردرمانی به شما کمک می‌کند تا هم کیفیت خوابتان را ارتقاء دهید و هم یاد بگیرید که چگونه به خواب بروید؛ تازه هیچ اثر جانبی هم با خود به همراه ندارد. منبع: Health

http://www.banounews.ir/fa/News/77696/پروندۀ-خواب--تأثیر-قرص-های-خواب-آور-بر-درمان-بی‌خوابی
بستن   چاپ