آریا بانو
علت تب و لرز در دوران بارداری
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 04:59:43
آریا بانو -
زنان باردار در خطر بالاتر آنفولانزا و بیماری‌های شدید هستند
بیش از ده درصد از زنان باردار در دوره‌ای از دوران بارداری خود عفونت ادراری را تجربه می‌کنند. سیستم ادراری شما عبارت است از مثانه، کلیه‌ها، حالب و مجرای ادرار. عفونت زمانی ایجاد می‌شود که باکتری وارد این سیستم شده و چند برابر شود. بیشتر عفونت‌های ادراری اگر با آنتی‌بیوتیک و مایعات زیاد درمان شوند جدی نخواهند بود. اما اگر عفونت درمان نشود ممکن است عفونت مثانه به کلیه‌ها رفته و باعث مشکلات متعدد شود.
آنفولانزا
زنان باردار در خطر بالاتر آنفولانزا و بیماری‌های شدید هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده است. از کجا بفهمیم بیماری ما سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟ آنفولانزا سریع نمودار شده و علائم آن شدیدتر از سرماخوردگی هستند. اگر فکر می‌کنید به آنفولانزا مبتلا هستید سریع‌تر نزد پزشکتان بروید. او احتمالاً برای شما مایعات زیاد در کنار داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند تا دوره‌ی علائم کوتاه شده و از مشکلات جدی پیشگیری گردد.
عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
همه‌ی ما از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رنج‌برده‌ایم که شامل سینوس‌ها، مسیر تنفسی، حنجره و حلق می‌شود. شاید شما علائمی شبیه به آنفولانزا داشته باشید، مانند آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و دشواری در تنفس. این عفونت به اندازه‌ی آنفولانزا جدی نیست و اغلب به خودی خود درمان می‌شود. گاهی علائم برای 3 تا 14 روز ادامه دارند و شما می‌توانید آن را در خانه خودتان درمان کنید. اگر شدیدتر یا طولانی شدند به پزشک مراجعه نمایید.
عفونت دستگاه گوارشی
اسهال و استفراغ در دستگاه گوارشی در صورت درمان نشدن می‌تواند عواقب بدی برای زنان باردار داشته باشد. زیرا کم‌آبی می‌تواند باعث انقباضات و حتی زایمان زودرس شود. عوارض جانبی دیگر عبارت‌اند از سرگیجه، ضعف، افت فشارخون، غش کردن و در برخی مواد عدم تعادل الکترولیت‌ها. در بیشتر موارد این ویروس خودش از بین می‌رود اما مایعاتی مانند آب و رژیم غذایی BRAT ( رژیم شامل موز، برنج، سیب‌زمینی و نان تست ) به شما کمک می‌کند.
کوریوآمنیونیت
این عفونت باکتریایی غشاء علاوه بر تب و لرز، اطراف جنین را احاطه کرده و مایع آمونیوتیک می‌تواند باعث تعریق، ضربان قلب شدید، آسیب‌پذیری رحم و ترشحات عجیب از واژن شود. اگر مادر بارداری دچار این نوع عفونت شود باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرده و پزشک نوزاد را به دنیا خواهد آورد. کودک برای وجود عفونت چک شده و او نیز با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر کوریوآمنیونیت شدید باشد یا درمان نشود مادر ممکن است از عفونت‌های ناحیه‌ی شکم و لگن، آندومتریوز و لخته‌های خونی رنج برده و شاید نوزاد نیز مشکلاتی مانند مننژیت، مشکلات تنفسی و سپتیسم یا گندخونی داشته باشد. فاکتورهای خطرناک برای کوریوآمنیونیت عبارت‌اند از آمنیوسنتز قبلی ( خصوصاً در دو هفته‌ی گذشته ) یا پارگی طولانی‌مدت غشاء رحم.
سقط‌ جنین
سقط‌جنین زمانی است که رحم و محتوای آن بر اثر یک جراحی یا درمان دارویی دچار عفونت شده باشد. این مشکل در سه‌ماهه‌ی اول ایجاد شده و علائم آن شامل تب بالا، لرز، درد یا انقباضات شدید شکمی، خونریزی واژن و ترشحات آن یا کمردرد است. اگر مادر بارداری دچار این مشکل شود با آنتی‌بیوتیک درمان شده و رحم او باید کاملاً تخلیه شود.
اگر این شرایط درمان نشود عفونت جسم خارجی شاید ایجاد شده و علائم فشارخون پایین، دمای پایین بدن، خروج کم ادرار و مشکلات تنفسی خواهد بود. فاکتورهای خطرناک عبارت‌اند از تکنیک‌های جراحی ضعیف یا عفونت رحم یا دهانه‌ی رحم.
لیستریا
لیستریا عفونتی است که نتیجه‌ی مصرف غذا یا آب آلوده است. زنان باردار، نوزادان، افراد مسن و بزرگ‌سالانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند بیشتر در خطر هستند. علائم اولیه‌ی لیستریا شاید شامل تب، درد ماهیچه، حالت تهوع و اسهال باشد. شاید علائم پس از خوردن غذا برای چند روز یا حتی دو ماه بماند. اگر عفونت در دستگاه عصبی پخش شود می‌تواند باعث سردرد، سفتی گردن، گیجی، عدم تعادل یا تشنج شود. همه‌ی بچه‌هایی که مادرانی بیمار دارند مشکل نخواهند داشت اما در برخی موارد لیستریای درمان نشده می‌تواند باعث سقط‌جنین، زایمان زودرس، عفونت‌های جدی در نوزاد یا حتی زایمان نوزاد مرده شود. مادر باردار برای کمک به سلامت جنین خود می‌تواند آنتی‌بیوتیک دریافت کند.
منبع: wiki.5040.ir


http://www.banounews.ir/fa/News/79487/علت-تب-و-لرز-در-دوران-بارداری
بستن   چاپ