آریا بانو
هر 5 دقيقه يک ايراني سکته مغزي مي‌کند
جمعه 13 مرداد 1396 - 12:52:29 PM
ايسنا
بانو نيوز - نماينده انجمن سکته مغزي ايران مي‌گويد سن سکته مغزي در کشور بسيار پايين آمده و سالانه 100 هزار نفر در ايران به سکته مغزي دچار مي‌شوند و اين موضوع بسيار خطرناکي است.
دکتر الهه‌ تقوايي ‌زحمتکش مي‌گويد سکته مغزي نخستين عامل ناتواني طلاني افراد و دومين عامل مرگ و مير در کشور است. زحمکتکش به ايسنا گفته است:« براساس آمارها در هر پنج دقيقه يک نفر دچار سکته‌ مغزي مي‌شود به عبارتي سالانه 100 هزار نفر در ايران دچار اين عارضه مغزي مي‌شوند».
او همچنين گفته يک پنجم افرادي که دچار سکته مغزي مي‌شوند زير 55 سال سن دارند. او همچنين گفته در سا‌ل‌هاي اخبر همزمان با کاهش سن بروز سکته مغزي آمار برزو هم افزايش يافته است.
سکته مغزي نوعي اختلال نورولوژيک ناگهاني است که به علت عروق کانوني قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رساني به ناحيه‌اي که دچار سکته مغزي شده است مختل مي‌شود. به بيان ديگر اگر خون‌رساني به قسمتي از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬اين قسمت از مغز ديگر نمي‌تواند عملکرد طبيعي خود را داشته باشد. اين وضعيت را اصطلاحاً سکته مغزي مي‌نامند. سکته مغزي مي‌تواند به عللي مانند بسته شدن يا پاره شدن يکي از رگ‌هاي خون رسان مغز ايجاد شود. به نظر برخي پزشکان و متخصصان، خطر بروز سکته مغزي در زنان به علت بيماري‌هاي ژنتيک، موارد هورموني، مصرف برخي داروها و پيامدهاي ناشي از زايمان بيشتر از مردان است.
تقوايي‌زحمتکش درباره عوامل خطردر هنگام بروز سکته مغزي گفته است: «در درجه اول سن بيمار از جمله عوامل خطرساز سکته مغزي است؛ به نحوي که خطر سکته مغزي در سنين بالا به علت پيري رگ‌هاي مغز، بيشتر از دوره جواني است».
او همچنين فشار و چربي خون بالا، بيماري‌هاي قلبي، استعمال دخانيات، چاقي و مصرف مشروبات الکلي را از جمله عواملي دانسته است که خطر بروز سکته قلبي را زياد مي‌کنند.
معمولاً قبل از بروز سکته مغزي علائم هشدار دهنده‌اي وجود ندارد و يا اينکه علائم بسيار جزئي هستند. در بيشتر افراد علايم سکته مغزي به سرعت و در عرض چند ثانيه يا چند دقيقه بعد از وقوع سکته خود را نشان مي‌دهند. علايم هر سکته مغزي بستگي به قسمتي از مغز دارد که دچار گرفتاري شده‌است. اما به طور کلي اختلال حرکتي يک طرفه، اشکال در تکلم و بلع، سردرد شديد، اختلال پايداري يا سرگيجه و فلج صورت از مهمترين علايم سکته مغزي هستند.
اين متخصص با بيان اين‌که اولين و مهم‌ترين اقدام در مواجه با سکته مغزي تماس با اورژانس 115 و قراردادن بيمار به صورت نيم‌نشسته است، افزود: در صورتي که بيمار در حين انتقال به بيمارستان دچار مشکل حياتي شود، پرسنل 115 با داشتن تجربه کافي مي‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.
همچنين به خاطر داشته باشيد افراد با علايم سکته خفيف هم بسيار در معرض خطر هستند و مرخص کردن آن‌ها به بهانه رد کردن سکته ممکن است به قيمت زندگي آن‌ها تمام شود.




http://www.banounews.ir/fa/News/8066/هر-5-دقيقه-يک-ايراني-سکته-مغزي-مي‌کند
بستن   چاپ