آریا بانو
آشنایی با خواص سیاه دانه برای لاغری + طریقه مصرف سیاه دانه
شنبه 10 شهريور 1397 - 11:37:09
آریا بانو - خواص سیاه دانه برای لاغری شامل خاصیت چربی‌سوزی و طبع بسیار گرم و خشک آن است. در ادامه با خواص سیاه دانه برای لاغری و طریقه مصرف آن آشنا شوید.


سرویس سلامت - آیا روش‌های زیادی را برای لاغر شدن امتحان کرده‌اید یا شاید از جمله افرادی هستید که همیشه اولویت را به استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی می‌دهید؟ خوب است بدانید که بسیاری از حکما و اطبای طب سنتی ایران، هند و چین از سیاه دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های جسمی استفاده می‌کنند و استفاده از سیاه دانه برای لاغری شاید همان راهی است به دنبالش می‌گردید.
خواص سیاه دانه
سیاه دانه خواص شگفت‌آوری دارد که در درمان بسیاری از بیماری ‌ ها نقش اساسی را ایفا می ‌ کند. استفاده از خواص سیاه دانه و مصرف آن می ‌ تواند در درمان بسیاری از بیماری ‌ ها از قبیل بیماری ‌ های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ‌ های مزمن و سرطان موثر باشد. دانش امروزی هم سیاه دانه را لاغر کننده، رقیق و خارج کننده اخلاط سینه، تصفیه کننده خون، دافع اخلاط زیان آور، زیاد کننده ادرار و شیر، خشک کننده ترشحات زخم ‌ ها، خنثی کننده خون کثیف شده به علت سردی و بخور و اسپری آن را دور کننده حشرات، ضد اسپاسم و قولنج، مسکن سرفه، ضد تنگی نفس افراد آسمی با عسل و نافع برای استفراغ خونی و خونریزی سینه، ضد یرقان و عطش و نارسایی کبد و طحال می ‌ داند، همچنین مصرف موضعی و خوراکی سیاه دانه علاوه بر جنبه درمانی در حوزه بهداشت و زیبایی نیز کارکردهای متنوعی دارد که از آن جمله درمان جوش ‌ های چرکی و ناشی از چربی پوست، کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده ‌ آل است.
در ادامه با خواص سیاه دانه برای لاغری و طریقه مصرف آن آشنا شوید.
خواص سیاه دانه، سیاه دانه و عسل، طریقه مصرف سیاه دانه، سیاه دانه برای لاغری، سیاه دانه در بارداری، سیاه دانه چیست
خواص سیاه دانه برای لاغری
عوامل متعدد و پیچیده ‌ ای در پدیده چاقی دخیل هستند و دیدگاه ‌ های گوناگون طبی این مساله را مورد بررسی قرار داده ‌ اند، بطوری که مکاتب طبی مدام روش ‌ های درمانی متنوعی را ارائه می ‌ دهند و طیف وسیعی از داروهای لاغر کننده به بازار عرضه می ‌ شود. در این میان، طب سنتی و گیاهان دارویی به عنوان گزینه موثر در کاهش وزن و کاهش چربی بدن، از طرف پزشکان و بیماران مورد استقبال قرار گرفته است.
البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری، آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از این گیاهان برای لاغر شدن، بایستی به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه شود. یکی از گیاهان دارویی موثر استفاده از سیاه دانه برای لاغری است. سیاه دانه بسیار گرم و خشک است و سرشار از ترکیباتی مانند مواد معدنی (روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم) و همچنین انواع ویتامین ‌ ها می ‌ باشد. سیاه دانه خاصیت چربی سوزی داشته و از این رو مصرف آن به لاغری و کاهش وزن کمک می ‌ کند. همچنین به اعتقاد پزشکان طب سنتی، در این علم درمان به ضد است؛ یعنی به طور کلی برای درمان چاقی نیاز است که رطوبت را در تن کاهش دهیم و بالعکس برای درمان لاغری باید رطوبت را به تن بازگردانیم. بنابراین با توجه به طبیعت بسیار گرم و خشک آن استفاده از سیاه دانه برای لاغری مثمر و پرفایده است.
میزان و طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری
سیاه دانه حاوی روغن‌های فرار مفیدی است که بعد از آسیاب شدن به سرعت از بین می‌روند. بنابراین، لازم به ذکر است هیچگاه پودر سیاه دانه را خریداری نکنید و همواره درست قبل از استفاده، آن را به میزان مورد نیاز آسیاب کنید.
یک روش ساده و موثر برای مصرف سیاه دانه برای لاغری این است که آن را با عسل طبیعی ترکیب کرده و روزی یک قاشق چای خوری از آن میل کنید. برای درمان برخی دیگر از بیماری ‌ ها نیز از خواص سیاه دانه و عسل استفاده می ‌ شود.
یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن سیاه ‌دانه را به سبد غذایی خود اضافه کنید، استفاده از پودر تخم سیاه ‌دانه با پنیر در وعده صبحانه یا میان‌ وعده عصر است. می‌توانید با پودر کردن تخم سیاه‌ دانه و پاشیدن آن روی پنیری که تصمیم دارید میل کنید، یک پنیر با چاشنی سیاه‌ دانه در منزل تهیه و از آن برای بهره بردن از خواص سیاه‌ دانه استفاده کنید.
میزان توصیه شده در مورد دانه گیاه سیاه دانه، برای یک فرد بالغ روزانه 6/0 تا 2/1 گرم است. در صورت استفاده از روغن سیاه دانه، روزی یک بار هر دفعه 30-20 قطره روی نان مالیده و مصرف شود.
معجون لاغری سیاه دانه و چند گیاه دارویی
یک روش دیگر برای استفاده از خواص سیاه دانه برای لاغری این است که آن را با گیاهان دیگر ترکیب کنید. می‌توانید با ترکیب سیاه دانه و چند داروی گیاهی که در زیر آمده، یک داروی خانگی لاغری و چربی سوز تهیه کنید.
مواد لازم:
سیاه دانه 50 گرم طباشیر 25 گرم زیره سیاه 50 گرم هلیله سیاه 25 گرم تخم گشنیز 25 گرم زنیان 50 گرم لاک مغسول 25 گرم روش تهیه و مصرف:
اگر کپسول خالی در دسترس دارید این مخلوط را در کپسول‌ها ریخته و روزی دو عدد بخورید (دو کپسول را با فصله زمانی 8 ساعت مصرف کنید). همچنین می‌توانید نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را هر روز با کمی عسل و آب ولرم میل کنید.
بیشتر بدانید: روش مصرف و خواص هلیله سیاه برای لاغری چیست؟
دمنوش سیاه دانه
روش دیگر برای مصرف سیاه دانه استفاده از دمنوش آن است. برای این کار یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد. می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر و همچنین خوش طعم شدن دم نوش مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.
سخن آخر
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد علاوه بر مصرف سیاه دانه برای لاغری، می‌توان از این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات معده، بیماری‌های پوستی، سینوزیت، حساسیت و حتی برای ترک اعتیاد بهره برد. از آنجا که سیاه دانه طبیعت گرمی دارد، افراد گرم مزاج باید ابتدا آن را در سرکه سیب خیسانده و سپس مصرف کنند. همچنین دقت کنید که مصرف سیاه دانه برای زنان باردار مضر است، اما پس از زایمان و در دوران شیردهی مصرف سیاه دانه می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک کند. البته لازم به ذکر است که زنان شیرده و حتی سایر افراد پیش از مصرف هر گیاه دارویی بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنند.
مهناز پیرزاده

http://www.banounews.ir/fa/News/81639/آشنایی-با-خواص-سیاه-دانه-برای-لاغری---طریقه-مصرف-سیاه-دانه
بستن   چاپ