آریا بانو
درمان خانگی سردرد پیشانی از طریق ماساژ
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 2:36:23 AM
آریا بانو - سردرد پیشانی که معمولاً بر اثر حالات عصبی یا نقاط محرک (نقاطی که در لمس حساس هستند، به‌نحوی‌که اعمال فشار روی آن قسمت منجر به حساسیت در همان ناحیه یا در قسمت دیگری از بدن می‌شود) در عضلات به وجود می‌آیند. با چند تکنیک ساده به‌صورت کوتاه‌مدت قابل‌التیام بوده و با ادامۀ این تکنیک‌‌ها از بین می‌روند. اگرچه تنش‌های عضلانی و مشکلات ناشی از نقاط محرک به‌راحتی از بین نمی‌روند، اما نباید آن‌ها را نادیده گرفت. چراکه می‌توانند مدت‌ها شما را آزار داده و باعث دردهای مختلف در بدن شما شوند. در بخش‌های قبلی پروندۀ میگرن در مورد انواع سردرد و نحوۀ درمان هر یک صحبت کردیم. در مقالۀ امروز روزچین ، از میان این دردها، به سردرد پیشانی خواهیم پرداخت. ناگفته نماند که سردرد در این قسمت از بدن، می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی از قبیل بیماری یا آسیب‌ در جمجمه به وجود بیاید، اما این مطلب صرفاً در مورد دسته‌ای بحث می‌کند که به سبب یک مشکل عضلانی فرد را درگیر کرده است.


سردرد پیشانی و خوددرمانی با ماساژ
سیستم عصبی بدن مرکز کنترل کل قسمت‌های بدن است، بنابراین مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات می‌تواند به‌راحتی از طریق همین سیستم حل شود. ماساژ، نوعی برقراری ارتباط با همین سیستم از طریق فشار وارده است و هر فردی قادر است با ماساژدادن عضلات و نقاط محرک بدن خود، گرفتگی‌ها و تنش‌های عضلانی را برطرف کند.
در ادامه، مراحل ماساژدهی تعدادی از عضلات را به‌صورت گام‌به‌گام نشان خواهیم داد که درنهایت می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن سردرد پیشانی شود. تنها کافی‌ست که محل گرفتگی‌های عضلانی و عضلات حساس به فشار را پیدا کرده و سپس آن‌ها را ماساژ دهید. تمام این مراحل را می‌توانید خودتان انجام دهید و نیازی به کمک‌گرفتن از دیگران نیست.
ماساژ جلو و اطراف ناحیۀ گردن؛ عضلۀ «استرنوکلیدوماستوئید»
سردرد پیشانی
استرنوکلیدوماستوئید عضله‌ای‌ست که در اطراف گردن مشخص است و عموماً با سردرد پیشانی مرتبط است. این عضله دارای دو مجرا‌ست که درصورت حساس‌بودن به لمس، باید ماساژ داده شود.
مجرای اول «پارس استرنالیس» از جناغ سینه تا استخوان پس سر کشیده شده است. برای ماساژ جلو و اطراف ناحیۀ گردن به روش زیر عمل کنید:
عضله را بین دو انگشت گرفته و آن‌ را احساس کنید.
سردرد پیشانی
با عصب موجود در قسمت بالایی جناغ سینه (چند سانتی‌متر پایین‌تر از عضلۀ مورد نظر) شروع کنید. با غلتاندن دو انگشت روی استرنوکلیدوماستوئید، نقاط دردناک احتمالی را روی آن پیدا کنید. این حرکت را تا انتهای عضله و تا استخوان پشت سر ادامه دهید. نقاط دردناک را با غلتاندن دو انگشت روی آن‌‌ها ماساژ دهید. این کار را برای هر دو طرف عضله ادامه دهید، چراکه مشکل در هر سمت باعث درد در سمت مخالف پیشانی می‌شود. احساس‌ ضربان در هر یک از نقاط مورد ماساژ، نشان‌دهندۀ ردشدن یک شریان از آن نقطه از گردن است. کار ماساژ عضله را با صرف‌نظر از محل شریانات ادامه دهید. از دست ندهید: درمان سردرد با نسخه خانگی و بدون مصرف دارو
سردرد پیشانی
همین کار را برای مجرای دیگر انجام دهید. این مجرا، از استخوان ترقوه شروع شده و تا بالای جناغ سینه ادامه دارد. انگشتان خود را روی یک‌سوم داخلی ترقوه قرار داده و با دو انگشت، عضلۀ استرنوکلیدوماستوئید را نگه‌ دارید.
سردرد پیشانی
این کار تا چند سانتی‌متر بالاتر قابل‌ادامه است، چراکه پس از آن به ترقوه خواهید رسید. نقاط دردناک را پیدا کرده و با انگشت شست و اشاره آن‌ها را ماساژ دهید. ماساژ صورت؛ عضلۀ گونه‌ای بزرگ
سردرد پیشانی
این عضله که در صورت انسان قرار دارد، از خمِ گونه شروع می‌شود و به‌دلیل اینکه کار آن بالا‌کشیدن دهان هنگام خنده است، به‌عنوان عضلۀ خنده‌آور شناخته می‌شود. عضلۀ خنده‌آور نیز می‌تواند علت سردرد باشد. برای ماساژ این عضله به روش زیر عمل کنید:
لب بالایی، با غلتاندن نقاط دردناک، آن‌ها را ماساژ دهید." src="/Uploads/News/20180903023622878.jpg" alt="سردرد پیشانی" width="315" height="215" />
ابتدا با گرداندن انگشت خود روی گونه، لبه پایینی آن را پیدا کنید. تلاش کنید که با دو انگشت، این قسمت را نگه‌ دارید. سپس از گونه تا قسمت کناری لب بالایی، با غلتاندن نقاط دردناک آن‌ها را ماساژ دهید. ماساژ پیشانی؛ عضلۀ «Frontalis»

این عضلۀ باریک که کار حرکت‌دادن پیشانی هنگام حرکاتی مانند اخم را به‌عهده دارد، می‌تواند درصورت گرفتگی و تنش، باعث سردرد پیشانی شود. برای رفع درد در هر سمت از پیشانی، قسمت بالایی انتهای داخلی ابرو در همان سمت را با زدن حدود 15 ضربه، ماساژ دهید.
ماساژ پشت گردن؛ عضلۀ نیم‌خاری «Semispinalis capitis»
سردرد پیشانی
عضلۀ نیم‌خاری در موارد نادر باعث درد در پیشانی می‌شود. این عضله روی امتداد ستون فقرات در گردن بوده و با عضلات گردن پوشیده شده است. برای ماساژ این ناحیه به روش زیر عمل کنید:
می‌توانید با ایجاد فشار، نقاط محرک یا دارای تنش را روی این عضله پیدا کرده و آن‌ها را با انگشتان یا ماساژورهای مخصوص گردن ماساژ دهید.
سردرد پیشانی ماساژ در این ناحیه را به مدت کم انجام دهید و مراقب واکنش بدن خود به آن باشید. می‌توانید با دو دست، انگشتان ماساژدهنده را حمایت کنید. نقطۀ موردنظر را فشار دهید و سر را به‌آرامی، در سمت بالا و پایین حرکت دهید.
سردرد پیشانی
برای درمان سردرد میگرنی ، گذشته از ماساژدرمانی، می‌توانید روش‌های زیر را نیز امتحان کنید:
درمان خانگی میگرن با چند راهکار ساده
راهکارهای طبیعی برای درمان سردرد میگرنی
برای سردرد چی خوبه؟
درمان سردرد شدید میگرنی با استفاده از دارو
منبع: muscle-joint-pain

http://www.banounews.ir/fa/News/83074/درمان-خانگی-سردرد-پیشانی-از-طریق-ماساژ
بستن   چاپ