آریا بانو
مهارت زندگي/ آشنايي با پنج جزء اصلي طرح هاي موفق بازاريابي
شنبه 14 مرداد 1396 - 7:27:38 PM
آخرین خبر - خواندنیها
بانو نیوز -

تک شات/ عامل موفقیت یک طرح بازاریابی کدام است؟ موفقیت یک طرح و برنامه بازاریابی را می توان با استفاده از تصمیماتی که در نتیجه آن اخذ می شود، کسب و کاری که به همراه خواهد داشت و کیفیت اجرای آن اندازه گیری کرد. هر چقدر هم که طرح بازاریابی شما خوب باشد تا وقتی که اجرایی نشود با طرح های شکست خورده تفاوتی ندارد. ارزش برنامه شما در موفقیت کسب و کار مفهوم پیدا می کند. با در نظر گرفتن این چارچوب کلی، می توان گفت که طرح ها و برنامه های موفق بازاریابی در عوامل مشخصی مشترک هستند. برای توضیح شفاف تر این عوامل از مثال رستوران استفاده می شود که اکثریت ما با آن آشنایی داریم. برای آگاهی از پنج عامل عمده طرح های موفق بازاریابی با ما همراه باشید.

1. تمرکز بازار
بیل کازبی گفته است که من راز موفقیت را نمی شناسم، اما می دانم که راز شکست در تلاش برای راضی کردن همه است. برنامه های بازاریابی موفق، بازار هدف را تا حد امکان محدود می کنند. مثلا بازار هدف یک رستوران ممکن است خانواده ها، زوج ها، خانواده های پرجمعیت، نوجوانان، کودکان، کارمندان پرمشغله یا هر گروه دیگری باشد. شما هرگز رستورانی را پیدا نمی کنید که گروه هدف آن نوجوانان و خانواده های پر جمعیت باشند. تصمیم بگیرید و گروه هدف خود را دقیق تعیین کنید تا به موفقیت دست یابید.

2. تمرکز محصول
تمرکز محصول دقیقا با تمرکز بازار همخوانی دارد. اگر گروه هدف شما خانواده ها هستند باید بتوانید غذا را خیلی سریع سرو کنید، اقلامی که در منو ارایه می دهید نسبتا ارزان باشند و غذایی که ارایه می دهید سالم باشد. پس در این منو احتمالا سوشی جایی نخواهد داشت. این غذا را از محصولات خود حذف کنید چون هزینه سنگینی برای رستوران شما دارد و مشتریانتان هم تمایلی به خرید آن ندارند.

3. ذکر جزییات مشخص و قابل اندازه گیری
یک برنامه و طرح بازاریابی خوب شامل تعداد زیادی تاریخ و جزییات است. ممکن است استراتژی یک برنامه خوب را به پیش برد، اما تاکتیک ها، برنامه ها و جزییات هستند که موفقیت یک طرح را مفهوم می بخشند. تا حد امکان، طرح باید بتواند ارتباط بین نتایج و فعالیت ها را مشخص کند و اعداد و ارقامی مشخص را برای اندازه گیری آن نتایج تعیین کند. هدف یک رستوران نمی تواند گنگ و فقط به شکل "ارایه غذاهای خوشمزه" مطرح شود. باید جزییات آن شامل پیام مورد استفاده در بازاریابی، محل تبلیغات، پست ها، توییت ها، غذاهای قابل ارایه، تعداد مشتریانی که بیش از یک بار به رستوران مراجعه کرده اند، اعضا فهرست اطلاع رسانی ایمیلی، نقدهای انجام شده در خصوص رستوران و سایر موارد باشد.
برای موفقیت باید طراحی را انجام دهید و سپس تصور کنید که پس از اجرا چگونه پیش خواهد رفت. آیا می توان پیشرفت را پیش بینی کرد یا به نقاط کوری برخورد می کنید؟ نقاط کور را برطرف کنید.

4. تعیین وظیفه و ارجاع مسئولیت
گروه ها و کمیته ها کار زیادی از پیش نمی برند. هر بخش و وظیفه از طرح باید به شخصی مشخص تفویض شود. نتایج هر فعالیت را اندازه گیری کنید و اطمینان حاصل کنید که افراد برای انجام وظایف خود به نحو احسن احساس مسئولیت می کنند. افراد برای وظیفه ای که به آنها محول می شود باید مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند. شکست افراد در انجام وظایف باید با توبیخ و موفقیت با تشویق همراه باشد. در یک طرح بازاریابی، افراد باید به انجام وظایف خود متعهد باشند.

5. بررسی و تجدیدنظر
هر طرح موفق بازاریابی در واقع روندی از برنامه ریزی است و نه فقط یک طرح. یک طرح بازاریابی خوب بخشی از یک روند است که شامل تعیین اهداف، اندازه گیری نتایج و پایش عملکرد می شود. این روند نیازمند بررسی و تجدیدنظرهای مداوم و منظم است.

اگر گروه مجری طرح بازاریابی برای مقایسه طرح با نتایج حاصله و انجام تصحیحات و تغییرات جلسات منظم و ماهیانه برگزار نمی کند، در واقع هیچ طرح بازاریابی وجود ندارد و در جریان نیست.



http://www.banounews.ir/fa/News/8354/مهارت-زندگي--آشنايي-با-پنج-جزء-اصلي-طرح-هاي-موفق-بازاريابي
بستن   چاپ