آریا بانو
زنانی که نان می دهند
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 9:06:18 AM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - خرم آباد - عصر یکی از روزهای گرم تابستان معصومه زنی میانسال کنار خیابان شلوغ و پر تردد شهر ایستاده است و دستبند و گردن بندهایی را که خودش ساخته به رهگذران معرفی می کند.

پیداست رنگ ها را به خوبی می شناسد که با دقت خاصی رنگ بندی های مختلف از طیف هر رنگ را دسته بندی کرده است، وقتی از بین گردن بندها رنگ آبی را سفارش می دهی بی درنگ می گوید کدام طیف آبی؟! آبی فیروزه ای، آبی تیره، کاربنی، آبی روشن که در این کار البته دختر خردسالش نیز او را همراهی می کند.
از کارآفرینی و تعریفش چیز زیادی نمی داند اما می گوید: سرپرست خانوار است و از راه ساخت و فروش صنایع دستی که تنها حرفه ای است که بلد است امورات زندگی خود و سه فرزندش را می گذراند.
او ادامه می دهد: حالا همین که بتوانم از طریق این کار زندگی را بگذرانم و از پس معیشت روزمره برآیم راضی ام اما اگر روزی برسد که توان بیشتر از این را داشته باشم مشتاق به توسعه و صرف هزینه بیشتری برای پیشرفت در کارم خواهم بود.
اکرم، زن 48 ساله و دیگر سرپرست خانوار است که مجوز مشاغل خانگی دارد.
او که سرپرست خانواده ای سه نفره است، خیاطی می کند و حال بعد از چندین سال تخصصی به پرده دوزی مشغول است از کارش رضایت دارد و می گوید که توانسته مشتری هایی برای فروش کارهایش داشته باشد.
وی افزود: کار را در منزل انجام می دهد و دو نفر دیگر که از آشنایان خانوادگی هستند را نیز به کار گرفته و از اینکه در فضای خانه توانسته کسب و کاری راه اندازی کند، خرسند است.
در پاسخ به اینکه میزان درآمدش چقدر است، تمایل به گفتن میزان عدد و رقم دقیقی ندارد اما از اینکه می تواند هزینه خود و خانواده را تامین کند، رضایت دارد.
کارآفرینی و ثروت آفرینی زنان می تواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی پویا موثر باشد اما آنچه اکنون به عنوان کار اقتصادی زنان مطرح است معیشتی و بیشتر در حد و اندازه برآورده کردن نیازهای ضروری و گذران زندگی از جانب زنان است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
زنان حدود 900 هزار نفر از جمعیت لرستان را به خود اختصاص داده اند که می توان با توانمندسازی این ظرفیت نهفته گام مهمی در راستای توسعه استان برداشت البته در این راه موانعی نظیر محدودیت های فرهنگی، نداشتن اعتماد به نفس، قوانین سختگیرانه و نبود آموزش کافی وجود دارد.
**رویکرد دولت و حمایت از کارآفرینی زنان
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری لرستان می گوید: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه زنان توان افزایی از لحاظ اقتصادی و اشتغال آفرینی است و حمایت از زنان برای ارتقا وضعیت اقتصادی آنان از طریق برگزاری دوره های آموزشی و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره تولید و فعالیت های اقتصادی انجام می گیرد.
ناهید پرویزپور در گفت و گو با ایرنا افزود: صاحبان طرح ها و ایده های کار آفرین می توانند از این امکانات و خدمات در راستای ارتقا کسب و کار خود استفاده کنند.
وی اظهار داشت: در راستای حمایت از اشتغال و کارآفرینی زنان یکی از اقدام های قابل توجه در این حوزه برگزاری کارگاه آموزشی طرح توان افزایی زنان و جوانان با رویکرد کسب و کار است که با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری، امور بانوان استانداری و بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان در استان اجرا شد.
پرویزپور همچنین گفت: در این طرح که به صورت رایگان انجام می شود دو نفر از اساتید مجرب آموزش های تخصصی در زمینه فرآیندهای ورود به کسب و کار و مزیت های اقتصادی کسب و کار بومی و تجاری سازی ایده های کار آفرینی را به علاقه مندان ارایه می دهند.
** زنان ریسک پذیری و نوآوری در کارآفرینی ندارند
رئیس توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان می گوید: در برگزاری جشنواره کارآفرینان که هر سال برگزار می شود شمار شرکت کنندگان زن بالا است اما از شاخص های تخصصی کارآفرینی مبنی بر نوآوری و خلاقیت برخوردار نیستند.
زلیخا پورقبادی اظهار داشت: در مجموع زنان خطرپذیری کمتری در فعالیت های کارآفرینی دارند و در رقابت با مردان حذف می شوند که دلایل مختلف و قابل بررسی اعم از فرهنگی و اجتماعی هم در این مشکل اثرگذار است.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: از بین حشنواره های مختلف کارآفرینی که تاکنون 12 دوره از آن در لرستان برگزار شده معمولا چند سال یک بار یک زن کارآفرین برتر هم معرفی می شود و در مجموع در این جشنواره ها چهار زن به عنوان زن کارآفرین در لرستان از شاخص های تخصصی برخوردار بوده و انتخاب شده اند.
پورقبادی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی زنان افزود: در نمونه هایی از این دوره ها مفاهیم اولیه، تیم سازی و پردازش ایده های خلاقانه آموزش داده شد اما در مراحل بعدی کار یعنی بیزینس پلن و طرح نویسی تعداد ریزش می کرد و فقط شمار اندکی همراهی می کردند.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: تعداد زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کمتر از مردان کارآفرین است چرا که نوع حمایت ها متفاوت بوده و هیچ جای قانون سهم زنان در تسهیلات، تولید و اشتغالزایی مشخص نشده است.
وی افزود: در فضای رقابتی نیز روابط مردان در دریافت امتیازات بیشتر است و از زنان سبقت می گیرند.
پورقبادی با اشاره به اینکه زنان در حوزه مشاغل خانگی در استان لرستان فعال تر هستند گفت: زنان در مشاغل خانگی و انجام فعالیت هایی که بتوانند درآمدهایی برای آنها داشته باشد از جمله در بسته بندی مواد غذایی و صنایع دستی خوب کار می کنند اما این کارها در تعریف تخصصی کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری گنجانده نمی شود.
** مشاغل خانگی گزینه ای جذاب برای اشتغال زنان
مشاغل خانگی با توجه به هزینه پایین راه اندازی، یکی از جذاب ترین راه های درآمدزایی است که در ایران نیز به لحاظ انعطاف های این نوع مشاغل، روز به روز افراد بیشتری به کسب و کار در این زمینه روی می آورند.
مشاغل خانگی که بیشتر مورد استقبال واقع هستند شامل فرش بافی، بازاریابی تلفنی، عروسک سازی، شیرینی پزی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان خانگی است و اغلب هم از طرف زنان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند، در استان لرستان نیز در سال های اخیر گرایش به مشاغل خانگی بخصوص در بانوان بیشتر شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز می گوید: امسال سهم لرستان در مشاغل خانگی 235 میلیارد ریال است که از این میزان تاکنون 120 میلیارد ریال تخصیص یافته و در مجموع دو هزار و 55 طرح به بانک های عامل معرفی شده است.
علی آشتاب یادآور شد: در طرح توسعه مشاغل خانگی که در هشت استان کشور به صورت پایلوت اجرا شده است، وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید همکاری دارند.
او ادامه داد: در این طرح متقاضیان مشاغل خانگی بعد از ارزیابی های انجام شده مورد آموزش رایگان قرار می گیرند و با گذراندن دوره های آموزشی، ارزیابی می شوند.
آشتاب هدف اصلی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق کسب و کارهای خانگی عنوان کرد و گفت: راهبرد این طرح، توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی بنا بر قابلیت ها و ظرفیت های درآمدزای هر منطقه و اتصال پایدار به بازار های فروش است.
در هر حال با توجه به اینکه نرخ بیکاری در جمعیت زنان لرستان به بیش از 27 درصد می رسد لازم است با توانمند سازی بانوان افزون بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی از این توان و ظرفیت نهفته برای توسعه استان بهره گرفت.
میزان باسوادی در جامعه زنان استان لرستان بنا بر سرشماری سال 1395 نزدیک به 79 درصد است بنابراین می توان با ارایه راهکارهایی نظیر توانمندسازی زنان زمینه حضور این قشر را در عرصه های اقتصادی و مشارکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراهم کرد.


http://www.banounews.ir/fa/News/84081/زنانی-که-نان-می-دهند
بستن   چاپ