آریا بانو
همه چیز درباره واکسیناسیون در دوران بارداری
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 09:00:16
آریا بانو -
تمامی واکسنها از لحاظ ایمنی بوسیله سازمان غذا و دارو مورد تست قرار میگیرند
واکسیناسیون در دوران بارداری
بسیاری از زنان ممکن است در مورد ایمن‌سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب‌ برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، در صورتی که واکسیناسیون به موقع می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین پیشگیری کند. بهتر است زنان به منظور بررسی وضعیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی و تنظیم برنامه واکسیناسیون خود، قبل از اینکه حامله شوند، با پزشک خود مشورت نمایند.
واکسن ها چقدر مورد اطمینان هستند؟
تمامی واکسنها از لحاظ ایمنی بوسیله سازمان غذا و دارو مورد تست قرار میگیرند تمامی واکسنها از لحاظ استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن مورد کنترل قرار میگیرند و مرکز مبارزه با بیماری‌ها ایمنی کلیه واکسنها را در طول مدت استفاده مورد بررسی قرار میدهد. در برخی موارد ممکن است برخی مردم به برخی از واکسنها حساسیت داشته باشند (بعنوان مثال حساسیت به واکسن آنفولانزا تزریقی بعلت کشت روی تخم مرغ). این افراد قبل از تزریق واکسن باید با پزشک معالج مشورت نمایند.
آیا واکسیناسیون روی جنین تاثیر میگذارد ؟
تعدادی از واکسن‌ها مخصوصا آنهایی که از ویروس زنده تهیه می شوند نبایستی به زنان باردار تزریق شوند، زیرا ممکن است این نوع واکسنها برای جنین ایجاد مشکل نمایند. اما برخی از واکسنها را میتوان به زنان باردار در سه ماه دوم یا سوم بارداری تزریق کرد اما باز هم برخی پزشکان معتقدند بهتر است تزریق واکسن هاحداقل سه ماه قبل از تولد نوزاد یا بلافاصله بعد از تولد صورت گیرد.
چه واکسنهایی را در دوران بارداری میتوان تزریق کرد؟
1- هپاتیت B در بارداری:
زنان باردار که آزمایش هپاتیت آنها منفی شده است میتوانند این واکسن را دریافت کنند این واکسن برای ایمنی مادر و جنین برعلیه عفونت استفاده میگردد. دریافت این نوع واکسن سه مرحله‌ای است و قبل و بعد از زایمان صورت میگیرد. زمان تزریق مرحله اول میباشد.
واکسن کزاز در دوران بارداری,واکسیناسیون بارداری,واکسن دوران بارداری واکسن کزاز بطور معمول برای زنان باردار توصیه می شود
2-واکسن آنفولانزا در بارداری :
دریافت این واکسن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی آنفولانزای مادر در طول دوران بارداری میگردد. همه زنان باردار که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری میشوند چنانچه در فصل شیوع آنفولانزا قرار گیرند بایستی واکسن را دریافت نمایند. اشخاصی ‌که وضعیت پزشکی حاد دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا میباشند بنابراین می‌توانید واکسن را در همه مراحل بارداری دریافت نمایید. اگر این مشکل در شما وجود دارد حتماً با پزشک مشورت نمایید.
3-واکسن کزاز/ دیفتری در بارداری:
این نوع واکسن ها بطور معمول برای زنان باردار توصیه می‌گردد. این واکسن ایمنی همیشگی تولید نمیکند و حتماً بایستی دوز یادآورآن هر 10 سال یک‌بار تزریق گردد.
واکسن هایی را که نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد
ممکن است واکسن های که نام میبریم توانایی انتقال بیماری را به جنین را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس ، و یا حتی سقط جنین و نقایص مادرزادی گردند. بهمین دلیل این نوع واکسیناسیون زنان باردار بطور معمول توصیه نمیشود.
واکسن هپاتیت A در بارداری : بی‌ضرر بودن واکسن هپاتیت A در بارداری مشخص نشده و باید در طی این دورا ن از تزریق آن اجتناب نمود.درصورت ریسک بالای ابتلا به این بیماری بایستی با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
MMR (سرخک، سرخجه، اوریون):
پس از دریافت این واکسن زنان بایستی حداقل سه ماه باردار نشوند.
تزریق واکسن آبله مرغان برای زنان باردار (واریسلا):
این نوع واکسن برای پیشگیری ازابتلا به آبله مرغان استفاده می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه پیش از بارداری باشد.
واکسن پنوموکوک در بارداری: بدلیل اینکه بی‌خطر بودن آن ناشناخته است، باید ازتزریق آن اجتناب شود بجز برای افراد درمعرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.
واکسن (فلج اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی):
هیچ نوع از این واکسنها (ویروس زنده و یا ویروس کشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی شود.
منبع:
کودک آنلاین
ایسنا

http://www.banounews.ir/fa/News/84563/همه-چیز-درباره-واکسیناسیون-در-دوران-بارداری
بستن   چاپ