آریا بانو
مجلس به فوریت طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال رای داد
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 11:34:21
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی درباره ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از 13 سال و پسران زیر 16 سال موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس با 151 رای موافق، 34 رای مخالف و هفت رای ممتنع از 209 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح ماده 1941 قانون مدنی موافقت کردند.
بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، عقد نکاح دختران قبل از 13 سال تمام شمسی و پسران قبل از 16 سال تمام شمسی ممنوع است.
بر اساس تبصره این ماده، حداقل سن ازدواج در دختر 16 سال تمام شمسی و در پسر 18 سال تمام شمسی است.
همچنین عقد ازدواج بین سنین 13 تا 16 در دختران و 16 تا 18 در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشکی قانونی است.
طیبه سیاوشی نماینده تهران و از طراحان طرح اصلاح ماده 1941 قانون مدنی با بیان این که این طرح به امضای 67 نماینده مجلس رسیده است، گفت: ازدواج، یکی از مهم ترین وقایع حیاتی هر انسانی است و تصمیم گیری صحیح و مناسب در این زمینه، سعادت فرد و شکوفایی جامعه را در بر دارد.
وی افزود: در این زمینه علاوه بر بلوغ جسمی، برخورداری از استعداد روحی و روانی لازم برای پیشبرد زندگی زناشویی شرط اساسی است.
عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: کم اهمیت پنداشتن بلوغ فکری و روانی زوجین در ازدواج می تواند صدمات جبران ناپذیری بر خانواده و در نتیجه بر پیکره اجتماع وارد کند و عموما افرادی که به سن رشد نرسیده اند در ادای تکالیف شرعی خود در مقابل همسر با مشکل مواجه هستند.
سیاوشی گفت: آسیب جسمانی، تلفات جانی، اختلالات روحی و روانی، محرومیت تحصیل، مشکلات تربیت فرزند و افزایش طلاق از مهم ترین مشکلات ناشی از ازدواج زودهنگام است.
سیام*9121**1058**1336

http://www.banounews.ir/fa/News/91679/مجلس-به-فوریت-طرح-ممنوعیت-ازدواج-دختران-زیر-13-سال-رای-داد
بستن   چاپ