آریا بانو
8 مزیت شگفت انگیز بادام زمینی در بارداری
شنبه 7 مهر 1397 - 08:21:34
آریا بانو - مصرف بادام زمینی در بارداری، منابع عظیمی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و اسید آمینه را به بدن شما ارزانی می‌کند که برای رشد همه جانبه جنین ضروری است. همچنین مصرف بادام زمینی در بارداری احتمال ابتلا به آلرژی در نوزاد در آینده را کاهش می‌دهد.


سرویس مادر و کودک - بادام زمینی و کره آن به دلیل طعم خوشمزه و مغذی بودن، به عنوان یکی از سالم‌ترین میان وعده‌ها برای دوران بارداری توصیه می‌شود. اگر در دوران بارداری دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید و به آجیل ها، خصوصا بادام زمینی حساسیت ندارید، می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
اگر می‌خواهید از مزایای مصرف بادام زمینی در بارداری آگاه شوید، بهتر است با این واقعیت شروع کنید که مصرف بادام زمینی در بارداری خطر ابتلا به آلرژی در نوزادتان را کاهش می‌دهد؛ همچنین فواید و مزایای زیادی برای شما و جنین در پی دارد.
مزایای مصرف بادام زمینی در بارداری
1. کاهش احتمال ابتلا به آلرژی در نوزاد
دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بادام زمینی در بارداری، خطر ابتلا به آلرژی را در نوزادان می‌دهد. هر چه بادام زمینی و سایر انواع آجیل در دوران بارداری بیشتر مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده در کودکان نیز کاهش می‌یابد.
همچنین تغذیه زودهنگام نوزاد با آجیل و مغزها، از جمله بادام زمینی، احتمال ابتلا نوزاد به آلرژی را کاهش می‌دهد و به سیستم ایمنی نوزاد کمک می‌کند تا بادام زمینی را راحت تر تحمل کند. در دوران بارداری مادران بایستی به طور منظم میوه مصرف کنند و از یک رژیم سالم دارای مقدار زیادی میوه، سبزی تازه و آجیل پیروی کنند.
بیشتر بخوانید: حساسیت کودکان؛ معرفی انواع حساسیت‌ در کودکان و راهکارها
2.منبع عالی چربی‌های سالم
هنگامی صحبت از خواص بادام زمینی می‌شود، بایستی از آن به عنوان یک منبع عالی برای چربی‌های سالم یاد کرد. زنان باردار بایستی چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود مصرف کنند، زیرا مصرف چربی‌های سالم باعث رشد کودک (به ویژه مغز او) می‌شود. علاوه بر این مصرف چربی‌های سالم باعث رشد جفت، کاهش خطر ابتلا به زایمان زودرس و اطمینان از وزن طبیعی نوزاد می‌شود.
کره بادام زمینی در دسته چربی‌های سالم، چربی‌های غیر اشباع، قرار می‌گیرد. مصرف بادام زمینی در بارداری با کاهش سطح کلسترول بد، به رشد سالم مادر و جنین کمک شایانی می‌کند.
3.منبع غنی از فولات
در دوران بارداری به مادران توصیه می‌شود که غذا‌های غنی از فولات مصرف کنند، زیرا باعث رشد سالم کودک می‌شود. گاهی اوقات، پزشکان مصرف مکمل‌های دارای فولات را نیز توصیه می‌کنند. خوب است بدانید که بادام زمینی و کره آن غنی از فولات هستند، بنابراین منطقی است که آن را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.
بر اساس نتایج پژوهش‌ها، 100 گرم بادام زمینی دارای مقدار زیادی فولات است که تقریبا 60٪ از نیاز روزانه را پوشش می‌دهد (نیاز مصرف روزانه برای یک زن باردار). مصرف کره بادام زمینی به خصوص در رژیم غذایی سه ماهه‌ اول بارداری (زمانی که کودک نیاز زیادی به مصرف فولات برای رشد و تکامل دارد) توصیه می‌شود.

4.منبع غنی از پروتئین
زنان باردار ممکن است توانایی تحمل برخی غذا‌ها را نداشته باشند. برای بسیاری از آن‌ها مصرف گوشت تقریبا غیر ممکن است. با این حال، جنین رو به رشد، برای تکامل به پروتئین نیاز دارد؛ بنابراین زنان باید منابع دیگری از پروتئین را در رژیم غذایی خود وارد کنند. کره بادام زمینی علاوه بر داشتن چربی‌های سالم، غنی از پروتئین است، بنابراین بایستی به عنوان یک گزینه مناسب در رژیم غذایی گنجانده شود.
کره بادام زمینی که از 100 گرم بادام زمینی ساخته شده است، می‌تواند نیاز روزانه به پروتئین را برآورده کند. همچنین به عنوان یک غذای خوشمزه است که می‌توانید از آن لذت ببرید و کام شما را شیرین کند. پس اگر در دوران بارداری نمی‌توانید گوشت مصرف کنید، کره بادام زمینی بخورید تا هم خودتان احساس خوبی داشته باشید و هم نوزادتان پروتئین‌های لازم را دریافت کند.
5.پیش گیری از بروز نقایص مادرزادی در جنین
یک رژیم سالم می‌تواند مانع از بروز نقایص مادرزادی در جنین شود. مهم است که در دوران بارداری مواد غذایی مناسب را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، به طوری که جنین بتواند رشد و تکامل سالمی را طی کند. از آنجایی که بادام زمینی و کره آن دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است، انتخاب مناسبی برای مصرف در دوران بارداری است.
کره بادام زمینی میان وعده سالمی است که می‌تواند موجب رشد مطلوب جنین و کاهش احتمال ابتلا به نقص‌های مادرزادی (به ویژه به دلیل محتوای غنی از فولات) در جنین شود. علاوه بر این، کره بادام زمینی حاوی مواد معدنی لازمی مانند کلسیم و آهن است که موجب تقویت استخوانبندی جنین می‌شود و خطر کم خونی را از بین می‌برد.
6. افزایش سطح انرژی بدن
در دوران بارداری، سطح برخی هورمون‌ها در بدن زنان افزایش می‌یابد که یکی از عوارض جانبی آن، خستگی زیاد است. علاوه‌ بر این برای رشد جنین، نیاز به کالری افزایش می‌یابد که موجب می‌شود سطح انرژی مادر باردار کاهش یابد. مصرف بادام زمینی و کره آن راه حل فوق العاده‌ای برای افزایش سطح انرژی بدن در دوران بارداری است.
همان گونه که پیش از این اشاره شد، بادام زمینی به جز داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید، دارای چربی‌ها و پروتئین‌های سالم است. به همین دلیل یک میان وعده ایده آل برای مادری است که می‌خواهد با احساس خستگی مقابله کند. مصرف بادام زمینی در بارداری سطح انرژی را افزایش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های روزمره خود را بدون احساس خستگی بیش از حد انجام دهید.
7.افزایش حافظه
زنان باردار معمولا از گیجی و فراموشی‌های کوتاه مدت رنج می‌برند. اگر می‌خواهید حافظه خود را تقویت کنید و عملکرد شناختی خود را در دوران بارداری بهبود بخشید، مصرف بادام زمینی در بارداری را فراموش نکنید.
همان گونه که پیش از این اشاره شد، بادام زمینی غنی از چربی‌های غیر اشباع است که برای سلامت مغز بسیار مفید است. همچنین دارای ویتامین B3 یا نیاسین هستند که حافظه را تقویت می‌کند و کارکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند رزوراترول است که باعث می‌شود خون بیشتری به مغز وارد شود.
8.بهبود تغییرات خلق و خو
همان گونه که هفته‌های بارداری خود را می‌گذرانید ممکن است نوسانات خلق و خو را تجربه کنید. یک دقیقه، شما می‌خندید و احساس شگفت انگیزی دارید، در حالی که دقیقه بعد گریه می‌کنید و سرشار از غم و اندوه می‌شوید. نترسید! این تغییرات خلق و خو در دوران بارداری طبیعی است. شما می‌توانید به راحتی با مصرف یک میان وعده سالم مانند کره بادام زمینی این حالات را تعدیل کنید و بهبود ببخشید.
بادام زمینی غنی از اسید‌های ضروری مانند تریپتوفان است. این اسید‌های آمینه به طور مستقیم در تولید سروتونین که به عنوان هورمون شادی و خوشبختی شناخته می‌شود، نقش دارند. وقتی کره بادام زمینی می‌خورید، در واقع در حال مبارزه با نوسانات خلق و خوی بارداری هستید و افسردگی را از بین می‌برید.

و سخن آخر ...
موارد اشاره شده تنها برخی از مزایای شگفت انگیز مصرف بادام زمینی در بارداری هستند. به شما توصیه می‌کنیم که در دوران بارداری خود، از رژیم غذایی سالمی که دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، آجیل، دانه‌های روغنی و گوشت بدون چربی پیروی کنید. همچنین آب زیادی بنوشید، زیرا نوزاد برای رشد و تکامل خود بدان نیاز دارد.
بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی بارداری (بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری)
برگرفته از: healthypregnancy
لیدا محمودی

http://www.banounews.ir/fa/News/91887/8-مزیت-شگفت-انگیز-بادام-زمینی-در-بارداری
بستن   چاپ