آریا بانو
رئیس فدراسیون جانبازان در گفت و گو با ایرنا:
به دنبال افزایش ستاره های زن در ورزش معلولین هستیم
شنبه 7 مهر 1397 - 11:55:31
آریا بانو - تهران- رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان از هدفگذاری این فدراسیون برای افزایش فوق ستاره های ورزشی در زنان و مردان خبر داد.

«حمید علی‌صمیمی» مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی از اقدامات حضور 6 ماهه خود در مدیریت فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان درباره رفع دغدغه اشتغال ورزشکاران، جذب مربی خارجی، پاداش مدال آوران، افزایش فوق ستاره ها، اصلاح قانون استخدام ورزشکاران، حضور داوران و مربیان در کسب کرسی های بین المللی و دیگر موارد سخن گفت.
وی که سمت نایب رئیسی کمیته پارالمپیک را در اختیار دارد با اعلام برگزاری مجمع انتخاباتی این کمیته در آذر امسال بر اساس اساسنامه جدید، از تصویب پاداش پنج، 2 و هزار دلاری مدال آوران پاراآسیایی 2018 و یکسان سازی پاداش های وزارت ورزش به مدال آوران پاراآسیایی همانند آسیایی خبرداد.
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان گفت: با وجود کمبود اعتبار در کمیته پارالمپیک که باید ارز را از بازار ثانویه تامین می کردیم، با حمایت های وزارت ورزش و جوانان و رئیس کمیته پارالمپیک تیم های اعزامی به جاکارتا هیچ مشکلی ندارند.
صمیمی اضافه کرد: علاوه بر آن قول مساعدی هم از استان ها گرفته شد تا پاداش هایی که به قهرمانان آسیایی و المپیکی داده می شود به ورزشکاران مدال آور پاراآسیایی و پارالمپیک هم اختصاص یابد.
وی به این پرسش که فدراسیون چه برنامه ای برای رفع دغدغه ورزشکاران در زمینه اشتغال دارد؟ پاسخ داد: در قانون استخدام قهرمانان ورزشی تنها به جذب فرزندان قهرمانان اشاره شد در حالی که باید شامل خود قهرمانان هم می شد. زیرا ممکن است ورزشکاری نخواهد ازدواج کند یا ازدواج نکرده است آن وقت تکلیف چیست؟
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان ادامه داد: بر این اساس اصلاحیه در این باره انجام و به وزارت ورزش و جوانان و مجلس شواری اسلامی ارسال شده است که در صورت موافقت، هم قهرمانان و هم فرزندان آنها استخدام می شوند.
** به دنبال افزایش فوق ستاره های ورزشی هستیم
صمیمی در ادامه از «زهرا نعمتی» و «ساره جوانمردی» به عنوان فوق ستاره ها در بخش زنان در رشته ای تیراندازی با کمان و تیراندازی یاد کرد و گفت: توانمندی های این بانوان ورزشکار تاثیر مهمی در ورزش معلولان و جانبازان گذاشته است که همین باعث شناسایی ظرفیت های جدید در این رشته ها شد. نمی خواهیم فوق ستاره ها به همین 2 نفر محدود شوند.
وی از «سمیرا ارم» بانوی تیرانداز شیرازی که برای نخستین بار در رشته تپانچه 50 متر زنان موفق به کسب سهمیه مستقیم پارالمپیک 2020 توکیو شد و «عالیه محمودی» دارنده برنز پاراآسیایی به عنوان ورزشکارانی که ظرفیت فوق ستاره شدن را دارند یاد کرد.
صمیمی تاکید کرد: به دنبال توسعه ورزش زنان معلول هستیم زیرا ظرفیت آنها در بخش قهرمانی بالاست.
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان این را هم اضافه کرد که به دنبال حضور ورزشکاران در رشته های پرمدال نظیر تنیس روی میز و دوومیدانی هستیم و باید با استعدادیابی ظرفیت مدال آوری در این رشته ها را افزایش داد.
** حضور35 هزار ورزشکار معلول در حوزه قهرمانی
صمیمی که شمار ورزشکاران معلول ایران را 165 هزار نفر عنوان کرد، گفت: از این تعداد حدود 80 هزار نفر در ورزش همگانی و 35 هزار نفر هم در قهرمانی فعالیت دارند که عمده ورزشکاران در حوزه قهرمانی در رشته های تیمی خلاصه می شود. اکنون حدود پنج هزار ورزشکار در رشته های والیبال و بسکتبال فعالیت دارند.
** به مربی خارجی نیاز نداریم
عضو هیات رئیسه کمیته پارالمپیک درباره جذب مربی خارجی توضیح داد: در ایران مربی، کم نداریم و معتقدم باید به مربیان استانی هم اعتماد کرد و به آنها برنامه داد و روند فعالیت های آنها را هم نظارت کرد.
صمیمی ادامه داد: اردوهای برخی از تیم ها به شیوه غیرمتمرکز برگزار می شود و برخی ورزشکاران با توجه به شرایط جسمانی به خانواده متکی هستند. پس از بازی های پاراآسیایی با تک تک انجمن ها جلسه برگزار می کنیم و اگر نیازی به جذب مربی خارجی باشد اقدام می کنیم اما اکنون این نیاز احساس نمی شود.
**هزینه ورزشکاران معلول بیشتر از افراد سالم است
وی به دیگر فعالیت های 6 ماه اخیر خود اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات فدراسیون، تقویت و توسعه فعالیت در حوزه جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان ورزشی است.
وی افزود: از پیشکسوتان در 2 بخش سلامت و ورزش همگانی و دیگری در حوزه مدیریتی و کادرهای فنی استفاده کردیم. به ویژه در مسائل فنی با توجه به تجربه های فراوانی که داشتند، در اختیار تیم های ملی گذاشته شد.
رئیس فدراسیون جانبازان گفت: برای ورزش همگانی در بخش معلولان باید هیات های استانی را از نظر اماکن ورزشی و منابع مالی توانمند کرد زیرا هزینه در ورزش معلولان بیشتر از افراد سالم است که عمده منابع به رفت و آمد این ورزشکاران اختصاص می یابد و باید در این زمینه ویژه تر دیده شوند.
صمیمی اضافه کرد که بر اساس مفاد ماده 109 قانون برنامه ششم توسعه که دولت مکلف شد تا 27 صدم درصد از ارزش افزوده درآمدهای عمومی را برای توسعه ورزش مدارس، بانوان، روستایی و عشایری، همگانی و زیرساخت های ورزشی با اولویت بخشی به ورزش معلولان و جانبازان اختصاص دهد، سال گذشته رقمی تخصیص یافت اما هنوز هیات های استانی بهره کافی از این محل نداشتند.
وی گفت: از وزارت ورزش می خواهیم تا از این محل تخصیص بیشتری به هیات های استانی جانبازان و معلولان بدهد.
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان اظهارداشت: بر اساس آخرین آمار سازمان بهزیستی حدود چهار میلیون معلول داریم وعمده این افراد در فدراسیون جانبازان فعال هستند. حال با طیف وسیعی از این افراد، نیاز به حمایت و کمک های دولت و نظام برای سلامت این بخش بیشتر احساس می شود.
صمیمی یادآور شد که روی آوردن معلولان به ورزش همگانی زمینه را برای استعدادیابی ورزشکاران و هدایت در بخش قهرمانی فراهم می کند که گام بعدی این مسیر آموزش است.
**برخی تجهیزات ورزشی در داخل تولید می شود
وی در بخش دیگری از سخن خود بر ضرورت دانش و علم ورزشی در این حوزه تاکید کرد و افزود: به دانش و علم ورزشی نیازمند هستیم. با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی کشور و شرایط تحریم، در خرید تجهیزات ورزشی متناسب با استاندارد جهانی آی پی سی با مسائلی روبرو هستیم حال اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم در بخشی خودکفا خواهیم شد.
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان افزود: البته در این مدت تلاش کردیم تا بخشی از این تجهیزات را متناسب با همان سطح استاندارد جهانی توسط شرکت های دانش بنیان تولید کنیم که در ویلچر، دوومیدانی و تیراندازی با کمان موفق عمل کردیم.
صمیمی گفت: بعد از بازی های پاراآسیایی جاکارتا 2018 ویلچرهای جدیدتری وارد می شود که تولید کنندگان داخلی قرار است متناسب با آن تولید کنند.
وی درباره مشکلات تجهیزات در رشته بوچیا هم گفت: در حال رفع این مشکلات هستیم. اکنون 620 ورزشکار بوچیا شناسایی شده است. ورزشکارانی که با شرکت در فعالیت های ورزشی امید به زندگی در آنها افزایش یافته و خود فدراسیون هم توجه ویژه تری به این افراد خواهد داشت.
** جوانگرایی در ترکیب تیم های ملی
رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان درباره پالایش و جوانگرایی تیم های ملی جانبازان و معلولان هم توضیح داد: در برخی از رشته ها نظیر والیبال زنان با جوانگرایی 60 درصدی روبرو شدیم. حضور زنان ورزشکار در تعدادی از رشته ها پررنگ تر شده و هدف فدراسیون جوانگرایی در ترکیب تمامی تیم ها ورزشی است.
عضو هیات اجرایی کمیته پارالمپیک درباره تقویت کرسی های بین المللی هم توضیح داد: در برخی رشته ها مانند والیبال نفوذ خوبی داریم و در بسکتبال هم در حال فراهم کردن کسب کرسی هستیم. در عین حال به دنبال تقویت مربی و داوری جهت کسب کرسی های بین المللی هستیم.
ورزشی**9250**1597

http://www.banounews.ir/fa/News/91910/به-دنبال-افزایش-ستاره-های-زن-در-ورزش-معلولین-هستیم
بستن   چاپ