آریا بانو
چگونه کودکان و نوجوانان را در برابر مشکلات و بحران‌ها واکسینه کنیم؟
یکشنبه 15 مهر 1397 - 1:26:02 PM
آریا بانو - یک روانشناس بالینی بر تقویت مهارت‌ورزی کودکان و نوجوانان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: فرد با کسب این مهارت‌ها یاد می‌گیرد که در مواقع مشکلات و بحران‌ها درست تصمیم بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ملوک خادمی اشکذری با بیان اینکه آموزش "مهارت‌های اجتماعی" و "مهارت‌های زندگی" تاثیر زیادی بر روند زندگی اجتماعی فرد دارند، گفت: مهارت‌های زندگی همچون خودآگاهی، تسلط به خشم، کنترل هیجانات فردی و... در زندگی فردی و اجتماعی افراد و مقابله آنان با آسیب‌ها موثر هستند.
وی ادامه داد: زمانی که کودک سخن گفتن را می‌آموزد، باید این مهارت‌ها را هم فرابگیرد، مثلا باید یاد بگیرد که چطور از خودش مراقبت کند، خود را بشناسد، کنترل کند، با دیگران ارتباط برقرار کند و در مواقع مشکلات و بحران‌ها درست تصمیم بگیرد.
دانشیار دانشگاه الزهرا تصریح کرد: وقتی از کودکی "مهارت‌های اجتماعی و زندگی" آموزش داده شود، کارآمدی فرد در مقابله با مشکلات اجتماعی افزایش می‌یابد و او در موقعیت‌های مختلف می‌تواند واکنش‌های درستی از خود نشان دهد. خادمی ادامه داد: برای آموزش بهتر این مهارت‌ها، می‌توان فرد را در موقعیت‌های مشابه مشکلات فردی و اجتماعی و در قالب نمایش، تئاتر، گفتگو، بحث، بازی فکری قرار داد تا او بیاموزد در مواجه با مشکلات از مهارت‌هایی که آموخته، چه عکس‌العملی بروز دهد.
وی با تاکید بر ارائه آموزش‌ها به افراد در گروه‌های همسالان بیان کرد: در فعالیت‌های مشارکتی، بر مهارت‌ورزی تاکید می‌شود و فقط کسب دانش نیست، در خانواده، رسانه‌های عمومی و مدارس می‌توان مهارت‌ورزی را به افراد آموزش داد و تقویت کرد؛ چرا که معتقدیم مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی به روند تحصیلی فرد کمک می‌کنند و طبق مطالعات، کودکان و نوجوانانی که این مهارت‌ها را آموخته‌اند، در پیشرفت تحصیلی موفق‌تر از سایر همسالان خود هستند که این مهارت‌ها را فرا نگرفته‌اند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مدیر کلینیک مشاوره حوزه علمیه چیذر ادامه داد: در مورد آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد، داشتن این مهارت‌ها احساس می‌شود؛ زیرا فرد در مقابله این آسیب‌ها باید بتواند موقعیت را شناسایی و مقاومت کند و به راحتی "نه" بگوید. نکته مهم اینکه آموزش‌ها نباید مقطعی باشند بلکه باید در هر سال تحصیلی تکرار شوند تا ملکه ذهن فرد شوند تا او در مقابله با هر نوع آسیب اجتماعی از جمله اعتیاد از مهارت‌هایی که دارد، استفاده کند.
وی در انتها بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش بسته‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان تهیه کرده‌اند که بر روی یادگیری مهارت های اجتماعی تاکید دارد، در عین حال باید مربیانی این بسته‌ها را آموزش دهند که آگاهی و مهارت لازم را داشته باشند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/92887/چگونه-کودکان-و-نوجوانان-را-در-برابر-مشکلات-و-بحران‌ها-واکسینه-کنیم؟
بستن   چاپ