آریا بانو
بسته اخبار اجتماعی در روز چهارشنبه
از پیگیری رصد پسر اینستاگرامی تا درخواست آقای وزیر برای بیماری حاشیه‌ساز
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 19:15:02
آریا بانو - انتشار تمامی قراردادهای بالای 250 میلیون تومان در شهرداری تهران، درخواست بودجه‌ای وزیر بهداشت برای چند بیماری‌ حاشیه‌ساز، رتبه جهانی ایران در "نشاط اجتماعی"/راهکارهای کاهش عاطفه منفی در کشور، احتمال خودکشی موفق بین معتادان20 برابر افراد عادی است و... از مهم‌ترین خبرهای اداره اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه هستند.

به گزارش ایسنا، اداره اجتماعی ایسنا امروز حدود 60 خبر را منتشر کرده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی ایسنا اشاره شده که با کلیک روی تیتر هر یک از آنها، متن کامل خبر در دسترس خواهد بود:
رصد پسر اینستاگرامی فراری/تلگرام همچنان دارای بیشترین جرائم
سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتادر نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فتای ناجا برگزار شد، اظهارکرد: هشت سال از تشکیل پلیس فتا گذشت و در این مدت پلیس فتا به بیش از 133 هزار پرونده رسیدگی کرده که 11 هزار و 765 مورد آن کشف شده است.
هادیان‌فر با بیان اینکه طی این هشت سال 74 هزار و 917 نفر توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: به طور میانگین قدرت کشف پلیس فتا از ابتدای تأسیس تاکنون 83 درصد بوده است و بر این اساس در نیمه نخست امسال 30حفره را در این سایت‌ها شناسایی کرده و به مقامات بالا اعلام کردیم و همچنین موفق شدیم تا حمله سایبری به شرکت فرودگاه در مشهد و تبریز را شناسایی کرده و عامل آن را دستگیر کنیم.
وی به اقدامات پلیس فتا درباره‌ سکه و ارز نیز اشاره کرد و ادامه داد: 1381 سایت ، کانال و گروه که اقدام به اعلام قیمت ارز و سکه کرده بودند شناسایی شده که 522 مورد آن محدود شد و 200 مورد آن نیز به آگاهی معرفی شده و تعداد دیگر نیز دیگر فعالیتی ندارند. همچنین مسئولان 24 سایت نیز با هماهنگی مقام قضایی به پلیس احضار شده و برایشان پرونده تشکیل داده شد. تعدادی از این سایت‌ها نیز در خارج از کشور فعالیت دارند.
انتشار تمامی قراردادهای بالای 250 میلیون تومان در شهرداری تهران
حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرد که تمامی قراردادهای با مبلغ 250 میلیون تومان و بالاتر در شهرداری تهران بر روی سامانه شفافیت قراردادها منتشر می‌شود.
میرزایی با اشاره به موضوع شفافیت در برنامه سوم توسعه شهر تهران، تصریح کرد: بر اساس ماده 8 احکام پیشنهادی برنامه پنج‌ساله سوم توسعه، شهرداری تهران موظف شده تا کلیه معاملات و فرایندها، تراکنش‌ها و تصمیمات امتیازآور شامل کلیه قراردادهای متوسط به بالا، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، تهاترها، اسناد مربوط به واگذاری‌ها، مجوزهای بهره‌برداری از املاک و مستغلات شهرداری، مصوبات و آرای قطعی کمیسیون‌های ماده 100 قانون شهرداری‌ها و ماده 5 شهرسازی و هرگونه کمک نقدی و غیر نقدی به اشخاص حقوقی و حقیقی را در سامانه شفافیت اعلام کند.
انتقاد مدیرکل محیط زیست استان تهران از روند کند احداث تصفیه‌خانه فاضلاب
کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور در ایسنا،‌ ضمن انتقاد از روند کند احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان اسلامشهر و بهارستان و ایجاد بوی نامطبوع در این مناطق گفت: پساب شهری شهرستان اسلامشهر، واوان و بهارستان نباید بیش از این سرگردان باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: در شهرستان اسلامشهر و واوان 600 هزار نفر جمعیت و در شهرستان بهارستان 700 هزار نفر جمعیت داریم چون در این مناطق منبع پذیرنده‌ای مانند دریاچه یا رودخانه‌ای روان نداریم فاضلاب به صورت رها شده در محیط باقی می‌ماند و بوی تعفن ایجاد می‌کند.
کلانتری با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری ویژه‌ای برای احداث و افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب در این نقاط اختصاص داده است، گفت: روند احداث تصفیه‌خانه در شهرستان اسلامشهر و بهارستان با کندی همراه است که این وضعیت برای محیط زیست قابل قبول نیست.
درخواست بودجه‌ای وزیر بهداشت برای چند بیماری‌ حاشیه‌ساز
دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در گفت وگو باایسنا ضمن تشریح سه درخواست بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال 98، گفت: درخواست مهمی که دارم این است که اعتبار مربوط به بیماران خاص را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به درخواست‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال 98، گفت: در زمینه بودجه سال 98 وزارت بهداشت، تنها خواهشی که دارم این است که آنچه را که سال گذشته برای وزارت بهداشت پیش‌بینی کردند، در سال 98 هم ببینند، اما اعتبار مربوط به بیماران خاص را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: در صدر این بیماران، مبتلایان به SMA هستند و دیدید که چه حاشیه‌هایی برایش درست شد. از طرفی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی هم باید مورد حمایت قرار گیرند، اما تاکنون هیچ اعتباری برایشان دیده نشده است. در عین حال لازم است از بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک که در راس آنها بیماری MPS قرار دارد، بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران پروانه‌ای و مبتلایان به سرطان حمایت جدی به عمل آید و در سال آینده بودجه حمایت از این بیماران را به صورت واقعی ببینند؛ چراکه مردم واقعا گرفتارند و هر کمبودی هم که باشد، آن را از چشم ما می‌بینند. حق هم دارند، اما واقعیت این است که نقش ما در این موضوعات وقتی که پولی در کار نباشد، کمترین نقش است.
رانندگان پیشقراولان فرهنگسازی رفتار ترافیکی در شهر باشند
علیرضا قنادان مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران نیز در مراسم هفته ناجا گفت: از رانندگان انتظار است که پیشقراولان فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی در سطح شهر هستند. و یکی از موضوعات مهمی که بخشی از نظم و انتظام شهری را می‌توان به آن مرتبط دانست حوزه رانندگی است. متاسفانه در کشور به صورت عینی می‌بینیم و یا بعضا در تصاویر دیده می‌شود که خودمان به عنوان شهروند آنچنان که باید در رعایت این مسائل دقت ویژه‌ای نداریم؛ البته می‌توان برخوردهای متفاوتی با این موضوع داشت. یکی از این برخوردها، برخوردهای محدود کننده و جریمه است که در مورد بعضی حوزه‌ها و رانندگان بایستی به کار گرفت.
رتبه جهانی ایران در "نشاط اجتماعی"/راهکارهای کاهش عاطفه منفی در کشور
صدیقه خادم _ کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت همزمان با نخستین روز هفته سلامت روان که از سوی وزارت بهداشت با عنوان "نقش شادی و نشاط در سلامت روان جوانان و نوجوانان" نامگذاری شده، به ایسنا می‌گوید: جوانان به عنوان سرمایه‌های انسانی هر جامعه‌ای هستند. در هر جامعه‌ای پویاترین گروه‌های آن را قشر جوانان تشکیل می‌دهند و شادابی این قشر از جامعه تا حد زیادی لازمه سلامت و شادی بسیاری از آحاد جامعه است.
وی ادامه می‌دهد: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد مشارکت اجتماعی سهم عمده‌ای در نشاط اجتماعی جوانان دارد. امروزه ضرورت و اهمیت مشارکت واقعی جوانان در تمامی سطوح و جوانب مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای دستیابی به یک توسعه پویا و فعال بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست؛ چرا که این مشارکت همه جانبه از بی‌تفاوتی، تک‌روی و عدم حس تعاون و تحرک و تمایل به تامین محدود و شخصی در میان اعضای جامعه و جوانان جلوگیری می‌کند، نابرابری‌ها را کاهش می‌دهد، همبستگی و وحدت را تقویت می‌کند و در نهایت، موجب رضایت‌مندی و نشاط اجتماعی در جوانان می‌شود.
جزئیاتی از تشکیل «پرونده اجتماعی خانوارها»
حبیب‌الله مسعوی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور جزئیاتی از طرح تشکیل «پرونده اجتماعی خانوارها» و فعالیت «مراکز جامع خدمات اجتماعی» را شرح داد و به ایسنا گفت: در این طرح که به شکل پایلوت از اسلام شهر آغاز شده است، برای شهروندان پرونده اجتماعی خانوار تشکیل می‌شود که فاز طراحی آن تمام شده است. در حال حاضر در مرحله تدوین بسته‌های آموزشی قرار داریم که شامل جزییات آموزش‌هایی است که باید ارائه شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی با دستگاه‌های دولتی و بخش‌های غیردولتی و مردمی شامل سازمان‌های مردم نهاد و شورای شهر اسلام شهر نیز جلسه‌ای برگزارکرده است، افزود: اولین اطلاعات جمع‌آوری شده برای این پرونده‌ها شامل اطلاعات دموگرافیک است. یعنی ببینیم که برای مثال این افراد در سن ازدواج قرار دارند یا نه؟ آیا معلولی در خانواده وجود دارد یا نه؟ همچنین با توجه به وضعیت جمعیتی خانواده آیا خانواده زن سرپرست است؟ به این ترتیب می‌خواهیم اگر این خانواده‌ها قبلا شناسایی نشده‌اند، براساس ساختار اجتماعی خانواده و با توجه به اولویت‌ها به آنها خدمات ارائه کنیم.
احتمال خودکشی موفق بین معتادان20 برابر افراد عادی است
دکتر پروانه محمدخانی یک روانشناس بالینی با بیان اینکه اعتیاد اختلال روانپزشکی پیچیده‌ای است و همانند سایر اختلالات روان‌پزشکی عوامل زیستی و عوامل محیطی در پیدایش آن اهمیت دارند،‌ افزود: گفته می‌شود که اعتیاد بیماری مغز است، یعنی فرآیند حیاتی که رفتار اختیاری مصرف مواد را به مصرف جبری مواد تبدیل می‌کند و ریشه در تغییراتی در ساختمان و شیمی اعصاب مغز مصرف‌کننده دارد.
متخصص روانشناس بالینی ادامه داد: همانند سایر بیماری‌های مغزی و روانپزشکی نقش عوامل ژنتیک در ایجاد بیماری اعتیاد مشخص شده است؛ همچنین مصرف مجدد مواد می‌تواند از طریق رفع حالت‌های آزاردهنده و یا ناخوشایند نظیر درد، اضطراب و افسردگی به شکل رفتاری شرطی‌سازی و تقویت شود. این عوامل ژنتیکی، مغزی، روانی و رفتاری وجوه مشترک زیادی با سبب‌شناسی بیماری افسردگی دارند.
چکش‌کاری آموزش و پرورش برای تقویت حقوق و مزایای معلمان
فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از انجام مطالعاتی برای تدوین لایحه حقوقی رفاهی معلمان خبر داد و گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که دریافتی‌ها، رفاهیات و مزایای معلمان با سایر کارمندان دولت در سطح مناسب و منطقی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مطالعات تدوین لایحه حقوقی رفاهی معلمان را در دست انجام داریم اظهار کرد: اواخر سال 96 و در دو سه ماه اخیر چهار پژوهش با موضوع مقایسه وضعیت رفاهی و حقوقی معلمان ایران با معلمان دیگر کشورها و همچنین وضعیت حقوقی معلمان ایران نسبت به کارمندان سایر سازمان‌های ایران در پژوهشگاه مطالعات انجام شده است.
وی افزود: متاسفانه فاصله‌ای که حتی بین معلمان ما با بقیه کارمندهای دولت وجود دارد فاصله خوبی نیست و باید به این سمت حرکت کنیم که دریافتی‌ها، رفاهیات و مزایای معلمان با سایر کارمندان دولت در سطح مناسب و منطقی قرار بگیرد.
پیش‌بینی بارش‌های گسترده از نیمه هفته آینده
مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی با پیش‌بینی شرایط بارشی و دمایی کشور طی روزهای آینده، گفت: از نیمه هفته آینده سیکل بارشی گسترده در کشور آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طی هفته جاری تا دوشنبه هفته آینده (23 مهر ماه) توقع بارش چندانی در کشور نداریم، گفت: در این بازه زمانی، انتظار می‌رود تنها در مسیر البرز و زاگرس و غرب کشور بارش‌های پراکنده داشته باشیم.
وی ادامه داد: از دوشنبه هفته آینده سیکل بارشی جدید در کشور شروع می‌شود و شاهد بارش‌های گسترده در غالب مناطق کشور از جمله غرب، شمال غرب، قسمت‌هایی از مناطق مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های کشور از نیمه هفته آینده درصدی بیشتر از حد نرمال باشد.
به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر است:
جزئیات دستگیری متهم اصلی سکه ثامن و همسرش
رصد پسر اینستاگرامی فراری/تلگرام همچنان دارای بیشترین جرائم
درخواست بودجه‌ای وزیر بهداشت برای چند بیماری‌ حاشیه‌ساز
چکش‌کاری آموزش و پرورش برای تقویت حقوق و مزایای معلمان
تصادف موتور سوار با 2 تریلی جانش را گرفت
پیش‌بینی بارش‌های گسترده از نیمه هفته آینده
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/93387/از-پیگیری-رصد-پسر-اینستاگرامی-تا-درخواست-آقای-وزیر-برای-بیماری-حاشیه‌ساز
بستن   چاپ