آریا بانو
قرص لومیدکس (Lomidex) چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟
شنبه 28 مهر 1397 - 09:37:05
آریا بانو - قرص لومیدکس (Lomidex) با نام دیگر لوپرامید (Loperamide) از داروهای ضد اسهال است که با کند کردن فعالیت حرکتی روده، میزان دفع آب و نمک‌های بدن را کاهش می‌دهد. خواب‌آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ و خشکی دهان برخی از عوارض مصرف قرص لومیدکس است.


سرویس سلامت - اسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این حالت می‌تواند چند روز به طول بینجامد که در نهایت موجب کم آبی بدن می‌شود. البته مدت زمان بیماری به نوع اسهال هم بستگی دارد. اسهال آبکی کوتاه مدت بوده اما نوع اسهال خونی و اسهال پایدار، ممکن است دو هفته یا بیشتر هم فرد را درگیر کنند. عفونت روده اغلب موجب بروز این عارضه می‌شود. عفونت روده ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که از دلایل مهم آن آلودگی و مصرف خوراکی‌های نامناسب است. اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی بیمار، داروهای مختلفی وجود دارد. قرص لومیدکس یکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص لومیدکس چیست؟
قرص لومیدکس یا لوپرامید یک داروی ضد اسهال است که با کند کردن فعالیت حرکتی روده، میزان دفع آب و نمک‌های بدن را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که لومیدکس برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد.
نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی
نام‌های دیگر
Diamode, Imodium A-D, Imodium A-D EZ Chews, Imodium A-D New Formula, Loperamide
موارد مصرف درمان اسهال
عوارض خواب‌آلودگی، سرگیجه ، خستگی، تهوع ، استفراغ، خشکی دهان ، ناراحتی معده و یبوست ، حساسیت، نفخ شکم یا گرفتگی معده، درد شکم یا تب
تداخل دارویی ضد دردهای اوپیوئید

مقدار و نحوه مصرف قرص لومیدکس
مقدار دقیق مصرف این دارو به میزان شدت و ضعف بیماری بستگی داشته و باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان اسهال حاد در بزرگسالان و ا فراد بالای 12 سال ، در ابتدا 4 میلی‌گرم به صورت خوراکی مصرف می‌شود. به طور معمول میزان مصرف روزانه این دارو در بزرگسالان ، 4 بار در روز است. همچنین میزان مصرف قرص لومیدکس برای کودکان بین سنین 2 تا 12 سال ، 2 بار در روز است.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص لومیدکس باید بدانید
در صورت داشتن مدفوع خونی یا تب، نباید از این دارو استفاده کنید. مصرف این دارو برای کودکان زیر 2 سال مناسب نیست. چنانچه مبتلا به درد معده، اسهال با تب بالا، مدفوع سیاه و همراه با خون هستید، حتما قبل از مصرف قرص لومیدکس با پزشک مشورت کنید. هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید. دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک خود و طبق دوره درمان توصیه شده، مصرف کنید. قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی زاکسیم تداخل داشته باشند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید. در صورتیکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید. مصرف لومیدکس در کودکان کمتر 6 سال، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص اطفال باشد. اگر اسهال 48 ساعت پس از مصرف قرص لومیدکس برطرف نشده باشد، باید به پزشک اطلاع دهید. در صورت سیاه یا خونی شدن مدفوع، پزشک را مطلع کنید. از بیمار بخواهید تا مشخص نشدن اثر دارو، از رانندگی و کارهای نیازمند دقت پرهیز نماید. در صورتی که پس از چند روز بهبودی حاصل نشد و یا در صورت بروز درد، اتساع شکم و یا تب، درباره ادامه مصرف یا عدم مصرف دارو به پزشک مشورت کنید. لومیدکس را با یک لیوان آب کامل مصرف کنید.
در صورتیکه دچار اسهال و کم آبی در بدن شده‌اید، از ورزش شدید و یا قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم، خودداری کنید.
فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.
اسهال را با روش‌های خانگی درمان کنید
اگرچه استفاده از داروهای موجود در داروخانه‌ها در مواردی که اسهال شدید باشد کارساز بوده و وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشد اما می‌توان برای نتیجه‌گیری بهتر و در مواردی برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، از خوراکی‌ها و گیاهان طبیعی در دسترس هم استفاده کرد. لینک زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند.
بیشتر بدانید: درمان خانگی اسهال (درمان اسهال با طب سنتی)
امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتی که تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید، نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این مقاله در قسمت "ارسال نظر" با ما در میان بگذارید.
صفورا دادخواه

http://www.banounews.ir/fa/News/96263/قرص-لومیدکس-(Lomidex)-چیست-و-مصرف-آن-چه-عوارضی-دارد؟
بستن   چاپ