آریا بانو
نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتي از زبان يک مسوول
شنبه 17 اسفند 1392 - 2:05:18 PM
hdskh
fiogf49gjkf0d

منيره نوبخت  افزود: تحقق اقتصاد مقاومتي تنها بر عهده دولت نيست بلکه مردم نيز در اين جهت لازم است تلاش کنند؛ البته نبايد تنها مردان را مسوول تحقق اقتصاد مقاومتي دانست و به طور قطع بايد زمينه‌ را براي حضور زنان در اين عرصه نيز فراهم کرد.

 وي در ادامه تصريح کرد: اين بحث در نشست سه‌ جانبه رؤساي قوا مطرح است، هر يک بايد در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي مسئوليت خود را انجام دهند. زنان در حوزه اصلاح قوانين و مقررات و وضع قوانين در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي نبايد فراموش شوند و بهترين نهادي که مي‌تواند به اين موضوع توجه کند، معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري و فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي است. در حوزه اجرا نيز با توجه به ارتقاي مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، معاونت امور زنان توانايي ورود به عرصه‌هاي اجرايي را دارد.

 اين عضو شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتي، اظهار کرد: نخستين گام براي مشارکت مردم در اين زمينه، ايجاد عزم همگاني در همه آحاد جامعه است براي دستيابي به اين هدف ابتدا بايد باور عمومي نسبت به نقاط قوت و کارآمدي اقتصاد مقاومتي و ضرورت تحقق آن شکل بگيرد. فرهنگ عمومي جامعه مي‌تواند به اين باور شکل دهد.

 نوبخت افزود: با توجه به حضور چشمگير و گسترده زنان در حوزه‌هاي مختلف اعم از عرصه اجتماع و خانه، آنان مي‌توانند در ايجاد باور فرهنگي در زمينه ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتي نقش زيادي داشته باشند.

 وي با اشاره به تلاش‌هاي شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در سالي که به نام «اصلاح الگوي مصرف» نام‌گذاري شده بود، اظهار کرد: در آن زمان به صورت جدي در شوراي فرهنگي اجتماعي زنان بحث‌هاي کارشناسي مفصل در زمينه چگونگي تحقق اصلاح الگوي مصرف از طريق مديريت زنان مطرح و سندي تدوين و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرستاده شد، البته از سرنوشت اين سند اطلاعي ندارم.

 اين عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان تاکيد کرد: بخش عمده‌اي از مديريت اقتصادي خانواده بر دوش زنان است بنابراين پرهيز از مصرف‌زدگي و تجمل‌گرايي و تاکيد بر مصرف کالاهاي داخلي، ابتدا در خانه شکل مي‌گيرد. البته مسؤوليت زنان در تحقق اقتصاد مقاومتي به اين نقطه ختم نمي‌شود؛ بلکه با توجه به آنکه اقتصاد مقاومتي مربوط به امروز و فردا نيست، لازم است زمينه را براي عملي کردن آن در درازمدت فراهم کرد.

 وي افزود: در اين جهت بايد روند تربيتي نسل جديد مورد توجه قرار گيرد. با توجه به آنکه تعداد زيادي از مربيان و معلمان مدارس، زنان هستند، آنان مي‌توانند از طريق آموزش صحيح به کودکان و نوجوانان، نقش زيادي در تحقق اقتصاد مقاومتي داشته باشند، چرا که اين موضوع در شرايط وجود مشکلات اقتصادي در سطح جهان مي‌تواند به عنوان يک مدل نيز ارائه شود.

 بخت در پايان درباره چگونگي تحقق اقتصاد مقاومتي از طريق حضور اجتماعي زنان، اظهار کرد: يکي از محورهاي مورد تاکيد، توليد و خودکفايي در آن است. با توجه به مهارت‌هاي زنان و برخورداري آنها از تحصيلات دانشگاهي، آنان مي‌توانند نقش مهمي درتحقق اقتصاد مقاومتي داشته باشند. همچنين در حوزه اقتصاد، توليد و تقويت فضاي کارآفريني و استفاده از ظرفيت‌هاي زنان در اين حوزه بسيار مي‌تواند موثر باشد.


http://www.banounews.ir/fa/News/964/نقش-زنان-در-تحقق-اقتصاد-مقاومتي-از-زبان-يک-مسوول
بستن   چاپ