آریا بانو
معاون وزیر کشور:
وضعیت مطلوبی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی داریم
يکشنبه 29 مهر 1397 - 18:58:29
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: با اینکه کشور با آسیب های اجتماعی متعددی مواجه است، اما نسبت به جهان وضعیت مطلوبی دارد گرچه با آرمان های خود فاصله داریم اما با امیدواری بایستی در جهت کاهش این آسیب ها بکوشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، تقی رستم وندی در جلسه کارگروه اجتماعی ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور کمال اکبری معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اینکه کار کردن در حوزه اجتماعی کار دشواری است، افزود: در سال های اخیر بحث آسیب های اجتماعی به حق در کشور مطرح شده است اما در این میان دشمن نیز به دنبال استفاده از این شرایط بوده و لذا امروز وقتی از فضای اجتماعی صحبت می کنیم، نیمه منفی بیشتر در ذهن مردم متبادر می شود.
رستم وندی اشاره کرد: ما در این کارگروه به دنبال این هستیم که اقناعی و استدلالی با مردم صحبت کنیم و دستاوردهای انقلاب را با تکیه بر واقعیت و نه بر اساس پروپاگاندا و بزرگنمایی بگوییم.
وی یادآور شد: در این جلسات همفکری و برنامه ریزی برای بیان دستاوردها و کارنامه نظام در این چهل سال را دنبال می کنیم و در کنار آن تبیین افق پیشرو و چشم انداز ما در حوزه اجتماعی مدنظر است.
رستم وندی با اشاره به دو رخداد جدید در انگلستان در سال 2018 بیان کرد: نخست وزیر این کشور در یک سال گذشته دو وزیر جدید با عناوین وزیر تنهایی و وزیر پیشگیری از خودکشی منصوب کرده است.
معاون وزیر کشور اضافه کرد: به گفته انگلیسی‌ها حدود 9 میلیون سالمند در این کشور زندگی می کنند که در معرض تنهایی هستند.
رستم وندی ادامه داد: اینها نشان می دهد کشورهای توسعه یافته نیز به تناسب وضعیت خود با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند. رفاه، عدالت و آزادی به مردم خود داده، به نقطه ای رسیده است که دچار بحران های اجتماعی عدیده ای شد.
رئیس سازمان امور اجتماعی خاطرنشان کرد: گاهی آنقدر از خودمان انتقاد می کنیم که اعتماد به نفس لازم در مدیریت کشور را از دست می دهیم.
**در حوزه آسیب های اجتماعی وضعیتی مطلوبی داریم
وی با بیان اینکه نگاه افراطی در هیچ موضوعی خوب نیست، گفت: این درست نیست که بگوییم در این چهل سال در هیچ موردی به نتیجه مطلوب نرسیده ایم بلکه باید به ظرفیت های اجتماعی توجه کنیم و از آنها غافل نشویم. همچنین تمام ابعاد جامعه و تمام مسائل را در کنار هم در نظر بگیریم.
معاون وزیر کشور درخصوص برنامه های این کارگروه اضافه کرد: کارگروه اجتماعی باید در چند محور عمده به توافق برسد و سرفصل ها و عناوین محتوایی تدوین شود تا بتوانیم از ظرفیت های همه دستگاه ها استفاده کنیم تا دستاوردها و کارنامه چهل ساله انقلاب را در این حوزه تهیه کنیم.
رستم وندی ادامه داد: تدوین این محورها، نقشه راه فعالیت و زمینه و ظرفیتی برای دست‌اندرکاران فرهنگی و اجتماعی برای تهیه کتاب، مقاله، فیلم و آثار دیگر را فراهم می کند.
وی عنوان کرد: سازه سیاسی جمهوری اسلامی دارای سه ضلع مردم، حکومت، ایدئولوژی یا گفتمان است. ما در این کارگروه باید در ضلع مردم بایستیم تا هم داخل این مجموعه را کنکاش کنیم و هم نسبت مردم را با حکومت و همچنین گفتمان یا ایدئولوژی رایج در کشور بسنجیم.
رستم وندی با اشاره به اینکه وقتی مردم و روابط آنها را می سنجیم، موضوع شکاف‌های اجتماعی مطرح می شود، ادامه داد: جامعه ایران، جامعه ای متکثر با قومیت و مذاهب مختلف است اما در این چهل سال، جمهوری اسلامی توانسته است، این شکاف ها را مدیریت و این جامعه را کنار هم نگه دارد.
معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: جامعه ما جامعه ای انقلابی است چهار دهه پیش بزرگترین انقلاب اجتماعی جهان را شکل دادیم.
وی اضافه کرد: ما حرف های زیادی در زمینه های همبستگی ملی، انسجام، وحدت داریم.
** مهمترین هدف این جلسه بررسی برنامه های مختلف دستگاه ها در حوزه اجتماعی است
کمال اکبری معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی نیز در تشریح ابعاد فعالیت جلسه این کارگروه گفت: براساس آنچه که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام شده است، تشکیل کارگروه اجتماعی برعهده وزارت کشور قرار داده شد و در این کارگروه بناست چند کار عمده انجام شود، اول بحث های تبیینی در دستگاه های مختلف از سوی دستگاه های متولی امور اجتماعی، دوم تدوین کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی و سوم برگزاری جشن ها و برنامه های مختلف و آمادگی برای جلسات و نشست ها با رویکرد اجتماعی در همه دستگاه ها و در سطح کشور است.
وی با اشاره به کارهایی که در این راستا انجام شده است، افزود: برنامه چهلمین سالگرد از سوی وزارت کشور به استانداری های سراسر کشور ابلاغ شد که در قالب پیشنهادات و برنامه هایی است که در جلسات پیشین به تصویب رسیده است. کارهایی اعم از نشست ها و جلسات، نمایشگاه ها، فعالیت های فرهنگی، چاپ کتاب در قالب مشارکت اجتماعی، تشکل ها و .... و برگزاری مسابقات در همین حوزه مورد توجه بود.
اکبری ضمن اشاره به برگزاری کنگره ملی خانواده و حضور 700 تشکل مردم نهاد در این کنگره ادامه داد: زمینه های فعالیت و همکاری بیشتر سازمان های مردم نهاد در استان ها در این موضوع نیز فراهم شد.
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد: مهمترین هدف این جلسه تبیین و بررسی برنامه های مختلف دستگاه ها در حوزه اجتماعی ویژه چهلمین سالگرد انقلاب و همچنین نحوه ایفای نقش آنها در ارسال اطلاعات و تدوین کارنامه انقلاب اسلامی است.
وی عنوان کرد: همچنین کارهایی به صورت خاص در وزارت کشور مدنظر است مانند همایش سازمان مردم نهاد که در اوایل بهمن ماه با حضور همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط برگزار خواهد شد.
سیام*3061*1535

http://www.banounews.ir/fa/News/96669/وضعیت-مطلوبی-در-جلوگیری-از-آسیب-های-اجتماعی-داریم
بستن   چاپ