آریا بانو
طراحی لباس ورزشی بانوان؛ از ایده تا موفقیت
دوشنبه 30 مهر 1397 - 09:44:07
آریا بانو - تهران- بانوان ورزشکار سرمایه های ارزشمند یک جامعه هستند که مسیر موفقیت آنان در گرو حمایت همه جانبه مسوولان در تمامی زمینه ها بویژه تولید داخلی مناسب و با کیفیت لباس های ورزشی اسلامی است.

به گزارش ایرنا، امروزه لباس ورزشی مناسب و با کیفیت از مهم ترین عوامل موفقیت ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی است که از ویژگی های برجسته آن می توان به طراحی و رنگ لباس، نوع دوخت، استفاده از الیاف طبیعی، متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، کم وزن و راحت بودن آن اشاره کرد.
اهمیت این ویژگی ها به گونه ای است که می تواند نقش تعیین کننده و موثری را در میزان موفقیت ورزشکاران در رقابت های بین المللی و داخلی ایفا کند.
ایران نیز از این امر مستثنی نیست و همواره برای درنوردیدن قله های موفقیت به ویژه تحقق بخشیدن به اهداف بانوان ورزشکار تلاش بسیار کرده است اما هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و این امر سبب محروم شدن بسیاری از ورزشکاران برای حضور در رقابت های بین المللی شده که امید است روزی طراحان داخلی بتوانند در زمینه طراحی باکیفیت لباس های ورزشی با پوشش اسلامی، در دنیا پیشگام باشند.
* استانداردهای بین المللی، مبنای تولید داخلی
«فریده شجاعی» نایب رییس بانوان فدراسیون بسکتبال در خصوص اهمیت کیفیت لباس های بانوان ورزشکار ایرانی در مسابقات مختلف به خبرنگار ایرنا گفت: «لباس با کیفیت می تواند نقش تاثیرگذاری در موفقیت ورزش بانوان داشته باشد. همه ساله تمامی تولید کنندگان البسه ورزشی در دنیا در تلاشند تا برای رشته های مختلف ورزشی لباس هایی تولید کنند که از نظر ایرودینامیک (شاخه‌ای از دینامیک گازها است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک می‌پردازد) سبک و راحت باشد و عمل تعریق را به خوبی انجام دهد.»
وی ادامه داد: «تولید کنندگان ایرانی نیز می توانند این مشکل ها را با برنامه ریزی مناسب و بر پایه استانداردهای بین المللی برطرف سازند. البته لباس بانوان ورزشکار باید بر پایه معیارهای اسلامی طراحی شود و در این میان بدن نیز با این شرایط هماهنگ خواهد شد.»
شجاعی یادآور شد: «بانوان ورزشکار بسیار با انگیزه هستند و هیچ گاه این لباس های ورزشی را مانعی برای دستیابی به موفقیت نمی بینند. گرچه لباس ورزشی بانوان بسکتبالیست بسیار مناسب و بلند است و بسیار متمایز با استانداردهای بین المللی نیست.»
*ابتکار و نوآوری با تکیه بر تولید ملی
تیم کشتی کلاسیک بانوان نخستین تورنمنت بین المللی خود را اول مهر 1397 در بیروت لبنان برگزار کرد و با کسب 2 مدال طلا و 2 مدال برنز قهرمان شد اما آنچه در موفقیت بانوان این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار بود، کیفیت لباس های کشتی گیران است که در این زمینه «مریم منظمی» نایب رییس بانوان فدراسیون کشتی دیدگاه جالب توجهی دارد.
او به خبرنگار ایرنا گفت: «پوشش اسلامی در لباس بانوان ورزشکار محدودیتی را ایجاب نمی کند اما در برخی از رشته ها چون ژیمناستیک و شنا؛ بانوان هرگز نمی توانند به دلیل نوع پوشش خاص آن، حضور یابند بنابراین باید سبک دیگری برای این ورزش ها پیدا کرد. در کشتی نیز این مشکل وجود دارد. لباس مخصوص کشتی گیران دوبنده است و به طور یقین بانوان ورزشکار ما نمی توانند با دوبنده مسابقه بدهند. البته رسول خادم رییس فدراسیون کشتی در این زمینه تمهیدات دیگری را در نظر گرفت و با برنامه ریزی مناسب سبک دیگری را به وجود آورد که بتوان در آن شرایط اسلامی را رعایت کرد.»
نایب رییس بانوان فدراسیون کشتی در ادامه افزود: «هنگامی که نشان های تجاری چون نایک و آدیداس در زمینه تولید لباس های ورزشی اسلامی فعالیت می کنند به این معنا است حجاب را مانعی برای دستیابی به موفقیت نمی بینند. در این میان طراحان ایرانی نیز به یقین نمونه کارهای آنان را مشاهده کردند و با بررسی ایده های این نشان های تجاری از آن برای تولید ملی بهره جسته اند. البته در زمینه بهبود طراحی لباس، خلا بزرگی وجود دارد که هیچ نهاد مسوولی کمکی به فدراسیون ها نکرده است».
* اهمیت تولید البسه اسلامی در فدراسیون های ورزشی
اکنون تولید داخلی در زمینه لباس های ورزشی با پوشش اسلامی از اهمیت قابل توجهی در فدراسیون های ورزشی ایران برخوردار است به گونه ای که کیفیت و جنس هر پارچه نقش تعیین کننده ای را در موفقیت این بانوان در رقابت های ورزشی ایفا می کند.
«محمدرضا سعادتی» یکی از مسوولان شرکت تولیدی البسه ورزشی نیز درباره کیفیت، جنس و نوع لباس ورزشی به خبرنگار ما گفت: «ما تاکنون توانسته ایم با تولید لباس ورزشی بر پایه استانداردهای جهانی و نیز شئونات اسلامی در زمینه کشتی و دوبنده به ویژه در کشتی بانوان با بهره بردن از تجربه طراحان داخلی به موفقیت خوبی دست یابیم».
«زهرا یزدانی» یکی از کشتی گیران موفق و بنام ایرانی است که دارنده مدال طلای مسابقات کشتی آلیش کلاسیک است، درباره نوع لباس های ورزشی، می گوید: «پوششی که برای بانوان ورزشکار تهیه کرده اند با پوشش کشتی گیران دیگر برابری می کند و تنها پوشش مغنعه سبب می شود تا این لباس ها را از یکدیگر متمایز سازد. پوشیدن این لباس ها در رقابت های بین المللی با سختی هایی همراه است اما فداکاری در راه وطن، این سختی ها را هموار می کند».
وی با اشاره به اینکه فقط در رقابت بین المللی در لبنان حضور یافته است، گفت: «من دارنده یک مدال طلا و نقره بین المللی و نیز مدال طلا و نقره بازی های آسیایی داخل سالن هستم».
این کشتی گیر ایرانی از موفقیت خود با پوشیدن لباس تولید داخلی سخن گفته اما یادآور شد که باید امیدوار بود این موفقیت ها پایدار باشد و مسوولان بتوانند برخی از مشکلات شیوه طراحی و کیفیت لباس های بانوان را برطرف سازند تا با توجه به این مهم، حضور بانوان مسلمان در میادین ورزشی بین المللی کمرنگ نشود.
ورزشی**9128**1597

http://www.banounews.ir/fa/News/96720/طراحی-لباس-ورزشی-بانوان؛-از-ایده-تا-موفقیت
بستن   چاپ