آریا بانو
رییس مرکز نوغانداری کشور:
ایران هشتمین تولیدکننده ابریشم در جهان است
سه شنبه 1 آبان 1397 - 09:15:52
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: ایران با تولید 120 تن ابریشم در سال رتبه هشتم جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، «عدیل سروی» در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: 90 درصد ابریشم جهان در کشورهای آسیایی تولید می شود و چین با تولید 142 هزار تن در رتبه نخست و هند با تولید 32 هزار تن در رتبه دوم جهان قرار دارد.
سروی ادامه داد: با پرورش کرم ابریشم مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی، پزشکی، نظامی و الکترونیک تولید می شود و بخشی از زنان روستایی و کودکان یک درآمد نسبی به دست می آورند.
به گفته وی، نوغانداری در 22 استان کشور رواج دارد اما 96 درصد پرورش کرم ابریشم در هفت استان کشور متمرکز است که استان گیلان با 40 درصد و خراسان رضوی با 30 درصد به ترتیب رتبه های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص می دهد.
** تامین 400 هزار اصله نهال توت برای حمایت از نوغانداری
رییس مرکز نوغانداری کشور از تامین 400 هزار اصله نهال برای توتستان های کشور در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: برای حمایت از نوغانداری اقدام هایی مانند توسعه توتستان ها در زمین های شیبدار و مناطق مستعد، بهسازی و نوسازی توتستان ها، تامین منابع مالی و جذب تسهیلات را پیگیری می کنیم.
وی تصویب بیمه نوغانداران، ایجاد صندوق حمایت از نوغانداری و تامین تخم نوغان را از دیگر اقدامات حمایتی برشمرد و گفت: با امضای تفاهمنامه میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) می توان از ظرفیت ها و نیروی انسانی زیر پوشش این نهاد برای افزایش تولید پیله ابریشم و اشتغالزایی استفاده کرد.
سروی ادامه داد: ایجاد تشکل های کشاورزی مردم نهاد و مساعدت در بازاریابی، خرید تضمینی، تشکیل زنجیره های تولید، پرورش کرم ابریشم در مناطق جغرافیایی مساعد با اولویت استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان شمالی، کسب درآمد جانبی برای مددجویان روستایی و شهری با اولویت زنان سرپرست خانوار روستایی از زمینه ها و مفاد همکاری در این تفاهم نامه است.
این تفاهمنامه 11 ماده دارد و برای 2 سال اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، صنعت نوغانداری کشور در دهه های 80 تا 90 دچار افول شده بود اما با تصویب هیات وزیران در سال 1393 مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای راه اندازی شد.
این مرکز به دنبال اعمال راهکارهای حمایتی برای جلب اعتماد مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان با کمک های یارانه ای تولید شود و با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
پارسال قرار بود نزدیک به 900 تن پیله تر ابریشم در کشور تولید شود که محقق شد.
تولید 978 تن پیله تر ابریشم برای امسال پیش بینی شده است که افزایش بیش از 55 درصدی درآمد نوغانداران را تا پایان سال در پی دارد. همه پیله های تولید شده در بخش غیردولتی به صورت نقدی و با قیمت بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شده است.
امسال هر کیلوگرم پیله تر ابریشم به طور متوسط بیش از 34 هزار تومان فروخته شد؛ در حالی که قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم 18 هزار و 104 تومان بود.
قیمت خرید پیله تر ابریشم در سال های 1392 تا 1396 از 8300 تومان به 18 هزار و 100 تومان افزایش یافت که رشد 110 درصدی را در 6 سال نشان می دهد.
امسال تعرفه واردات نخ ابریشم برای حمایت از تولید داخلی از 15 به 26 درصد رسید و نزدیک به 26 هزار جعبه تخم نوغان در 22 استان کشور توزیع شد.
اکنون 50 درصد پیله تر ابریشم در استان گیلان تولید می شود.
*9186*1961*

http://www.banounews.ir/fa/News/97737/ایران-هشتمین-تولیدکننده-ابریشم-در-جهان-است
بستن   چاپ