آریا بانو
زیرساخت‌های ترافیکی، زمینه ساز فرهنگ ترافیکی
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 04:57:07
آریا بانو - یک روانشناس درباره زیر ساخت‌های مورد نیاز گسترش فرهنگ ترافیکی و دلایل گرایش جوانان به مسابقات رانندگی خیابانی توضیح داد.

ناصرقاسمزاد در گفت و گو با ایسنا؛ با بیان اینکه ایجاد یک فرهنگ باید از پایه و اساس یک جامعه آغاز شود و خانواده اولین کانونی است که افراد از آن فرهنگ می پذیرند، گفت: مسئله فرهنگ سازی ترافیک، روندی است که باید از دل خانواده آغاز شود و طبیعتا وجود نهاد هایی که کانون خانواده را در زمینه فرهنگ سازی پشتیبانی کند بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه نهادهایی که می‌توانند خانواده را برای فرهنگ سازی پشتیبایی کنند از جمله نهادهای اجتماعی، آموزش و پرورش، سازمانهای مردم نهاد و... هستند، اظهار کرد: فرهنگ سازی باید از اعضای اساسی تشکیل دهنده خانواده یعنی والدین آغاز شود، زیرا والدین به عنوان افرادی که الگو های اساسی شکل گیری مسائل تربیتی نزد فرزندان هستند نقش بسیار موثری را در شکل گیری فرهنگ نسل‌های آینده ایفا می کنند.
این روانشناس با اشاره به اینکه استاندارد سازی جامعه براساس شرایط محیطی و جغرافیایی نیز یکی دیگر از عوامل مهم برای زمینه سازی فرهنگ ترافیکی مطلوب است، گفت: زمانی می‌توان قوانین و قواعدی را به اجرا درآورد که بستر و شرایط عمل به این قوانین محیا باشد؛ زمانی که با افزایش تعداد خودرو ها در شهر رو به رو هستیم باید بستری برای ساماندهی به آنها فراهم کنیم، اما در حال حاضر در شهر تهران با معضلی به نام نبود جای پارک رو به رو هستیم و این مسئله به این معناست که بستری برای جای پارک فراهم نکردیم، بنابراین شاهد تخلفی مثل پارک دوبل خواهیم بود.
وی ادامه داد در این شرایط نمی‌توان راننده را به عنوان مقصر شناخت زیرا بستری مثل پارکینگ طبقاتی برای راننده فراهم نیست، اما در این شرایط از تولیدات انبوه خودرو نیز جلوگیری نمی شود و مدیران تولیدات خودرو در مصاحبه‌های خود اظهار می کنند که صرفا مسئولیت تولید خودرو را به عهده دارند، این در حالیست که مصوبات دولت مدیران را موظف کرده که در ازای هر چهار پلاک وارد شده به شهر باید یک پلاک خارج شود، اما این قوانین به صورت حدی در کشور اجرا نمی شود، بنابراین شهرداری و نهاد های قانونی و.. باید بستر هایی را فراهم کنند که قوانین و مقررات ترافیکی با وجود آن بستر ها به خوبی اجرا شوند.
قاسمزاد با اشاره به اینکه بخش اعظمی از رانندگان را جوانان تشکلیل می دهند گفت: بخش قابل توجهی از جامعه امروزی ما توسط جوانان تشکیل شده است، جوانانی که سرشار از شور و انرژی و هیجانات هستند، اما بستری برای تخلیه این انرژی و هیجانات با هزینه مناسب فراهم نشده است و عدم تخلیه انرژی باعث می‌شود که بخشی از این هیجانات در زمینه رانندگی جوانان برون ریز و دفع شود، برای همین در خیابان هایی که محل تردد همه شهروندان است شاهد مسابقات ماشین سواری، لایی کشی و... از سوی جوانان هستیم در حالی که در کشور های پیشرفته پیست‌های مسابقات ماشین با قیمت‌های به صرفه و مناسب قشر جوان برای آن ها فراهم شده که می توانند بخشی از انرژی انباشته خود را در این زمینه تخلیه کنند.
وی با اشاره به اینکه حجم خودرو ها و ترافیک در شهر تهران بسایر بیشتر از فضای تعبیه شده برای این خودروهاست گفت: زلزله سال گذشته تهران مثال بسیار مناسبی برای فراهم نبودن زیرساخت‌های ترافیکی است، زیرا در حالی که بیش از نیمی از جمعیت ساکن در تهران در حال تردد در شهر بودند شاهد گره کوری در ترافیک تهران بودیم، این مسئله نشان می دهد که متاسفانه زیرساخت‌های ترافیکی در زمان وقوع بحران جوابگو نیست.
این روانشناس ادامه داد: یکی از بخش های فرهنگ سازی ترافیک، استفاده بهینه از وسایل نقلیه است و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی یکی دیگر از زیر ساخت‌هایی است که باید به آن توجه بیشتری شود، برای مثال می توان به مترو اشاره و این سوال را مطرح کرد آیا مترو در سطح شان شهروندان گسترش یافته است؟ آیا در ساعت پیک ترافیک دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی برای همه شهروندان و به مقدار مورد نیاز فراهم است؟ آیا در روز هایی که شاهد بارندگی یا حتی بحران هستیم ناوگان حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان است؟.
وی افزود: به نظر می رسد که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ما با ضعف‌های بسیاری مواجه است و باید مطالعات بیشتری صورت گیرد زیرا فرهنگ ترافیکی و وجود زیرساخت های لازم دارای ارتباطی نزدیک هستند و باید جامعه شناسی و مطالعات وسیعی در این زمینه ها صورت گیرد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/97902/زیرساخت‌های-ترافیکی،-زمینه-ساز-فرهنگ-ترافیکی
بستن   چاپ