آریا بانو
مافی: چرا در میان وزرای پیشنهادی از بانوان کسی دیده نمی‌شود؟
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 14:08:35
ایسنا - زنان
آریا بانو - یک عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: هرچند که نمی‌توان تلاش دولت را نسبت به حضور زنان در مدیریت‌های میانی نادیده گرفت اما همچنان این سوال مطرح است چرا نام هیچ زنی در میان نامزدهای معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌ها به چشم نمی‌خورد؟

به گزارش ایسنا، پروانه مافی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی بیان کرد: زخم عاشورا زخمی تازه است تا زمانی که صحبت از حق و باطل باشد و جهل و عصبانیت در مقابل مدارا و رحمت قرار دارد. تا زمانی که آزادگی پایمال اغراض باندی و مالی می‌شود و تا زمانی که برق شمشیرهای تیز را بر نرمی گفت‌وگو ترجیح دهند زخم عاشورا همیشه تازه خواهد بود.
وی در ادامه بیان کرد: یا حسین آیا پیام تو را شنیده‌ایم و در شنیدن سخنان دیگران و پذیرش نظر اکثریت حتی اگر مخالف باشد سعه صدر داریم؟ آیا به انتخاب مردم احترام می‌گذاریم و یا رای مردم را تنها زینتی برای پیشبرد اهداف می‌پنداریم؟ آیا در مقابل زورگویان جهان یار و یاور یکدیگر هستیم؟ آیا رسانه‌ای هستیم که حلقوم نتانیاهو و ترامپ شده‌ایم و یا صدای افتخارات این ملت همیشه مظلوم را به گوش جهانیان می‌رسانیم؟ آیا عده‌ای همچنان می‌خواهند ایران را عقب افتاده نمایش دهند؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کدام کشور را می‌شناسید که توانسته باشد اروپا را در مقابل آمریکا قرار دهد و عهدشکنی آمریکای مستکبر را از زبان اروپاییان به جهانیان اعلام کند؟ به راستی خبر فتوحات اخیر ایران اسلامی در حوزه خارجی چه میزان گسترده شد؟ در اجلاسیه اخیر بین المجالس جهانی بنده به عنوان یک عضو از هیات ایرانی از هم شکستن هژمونی دیپلماسی آمریکا و افزایش عزت ایران را مشاهده کردم. هنگامی که هیات اماراتی ادعاهای بی اساس خود را در رابطه با جزایر سه گانه مطرح کرد و جواب کوبنده هیات ایرانی تحسین هیات‌های سایر کشورها را برانگیخت و سبب شد هیات‌های پارلمانی بسیاری از کشورها درخواست دیدارهای دوجانبه با هیات اعزامی کشورمان را داشته باشد.
مافی تصریح کرد: آیا نمی‌توان با این مردم و با اتحاد با این مردم ید متحدی ایجاد کرد؟ لازم می‌دانم در ابتدا اشاره‌ای به بحث معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهور داشته باشم. آقای روحانی دولت شما برنامه ششم توسعه را با محوریت تحقق عدالت جنسیتی اداره کرد و طبق آن مقرر گردید زنان شایسته و توانمند در مدیریت و برنامه ریزی کشور نقش داشته باشند اما آنچه که محرز است در گام اول خود دولت چندان نسبت به این برنامه پایبند نیست.
وی افزود: نمی‌توان تلاش دولت را نسبت به حضور زنان در مدیریت‌های میانی نادیده گرفت اما همچنان این سوال مطرح است چرا نام هیچ زنی در میان نامزدهای معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌ها به چشم نمی‌خورد؟ فکر نمی‌کنید دیگر از آن مرزها و محدودیت‌هایی که مدیریت زنان را محدود می‌کرد عبور کرده‌ایم و رویه شدن حذف زنان از برخی جایگاه‌ها به بهانه مغایرسازی با برخی دیدگاه‌ها و اندیشه‌های حداقلی مطابق با اندیشه‌های جامعه نیست و باید در آن تجدیدنظر کنیم؟
وی خاطر نشان کرد: ماه‌هاست که به دنبال تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستیم و تلاش برای تغییر ترکیب سنی مدیریتی و به کارگیری جوانان برای اداره کشور مطرح است، اما همچنان در میان وزرای پیشنهادی چهره‌ای جسور، شفاف و جوان دیده نمی‌شود. امروز در کوچه و خیابان زمانی که با مردم همگام می‌شویم نگرانی آنها به خوبی از اقتصاد و آینده کشور را می‌فهمیم. در پی افزایش قیمت نهاده‌های تولید بیش از سه برابر افزایش یافته است. بنگاه‌های تولیدی که یکی از مشکلات حاد سال گذشته آنها کمبود نقدینگی بود، به سرمایه در گردش حداقل دوبرابری نیاز دارند که به دلیل ناتوانی در تامین آن در بهترین حالت بخش‌های تولیدی تعطیل خواهد شد که باعث بروز بیکاری و حجم انبوه بیکاران خواهد شد. پرسش نگران کننده این است که با افزایش شدید بیکاری و تورم خانواده‌های کارگری با حداقل دستمزد یک میلیون تومان چگونه باید روزگار خود را سپری کنند؟
مافی در ادامه اظهار کرد: در سال جاری با نگاه به تحولات جهشی قیمت مایحتاج مردم و توقف فعالیت واحدهای تولیدی کاملا قابل مشاهده است. به عبارت دیگر مردم بخش دیگری از قدرت خرید خود را برای کالاهایی که با دلار 3500 تومان تهیه شده بود نیز از دست دادند. بنابراین برای امکان پذیری بقای بنگاه‌های تولیدی همه بسترهای رانتی و سوداگرانه باید هرچه سریع‌تر متوقف گردند.
وی در ادامه گفت: نکته نگران کننده دیگر خروج مایحتاج از کشور است که نام افزایش صادرات گرفته است. در اثر افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت پول ملی منابع بزرگی از کشور قاچاق می‌شود و نه تنها توسط تجار بلکه به دلیل کاهش ارز ملی در مقابل پول همسایگان به یک قاچاق گسترده تبدیل شده است. یکی دیگر از پیامدهای افزایش قیمت ارز کاهش ارزش پس‌اندازها و دستمزدهای عموم مردم است که به صورت مالیات ناشی از تورم حاصل می‌شود. این مالیات تورمی بیشترین آسیب را متوجه تهی‌دستان می‌کند. کسانی که دستشان تهی از دارایی است با افزایش تورم امکان دسترسی آنها به کالاهای اساسی محدود می‌شود. به این ترتیب فاصله بین غنی و فقیر در جامعه افزایش می‌یابد. تورم یک مالیات ظالمانه است که از فقرا اخذ می‌شود و به اغنیا اعطا می‌گردد.
مافی در پایان با اشاره به پیشنهاداتی برای سامان‌دهی به نابسامانی‌های حاصل از شوک قیمت ارز گفت: در زمانی که حداقل چشم‌انداز آتی حکایت از محدودیت درآمدهای ارزی دارد، برخورد قاطع با متخلفانی که ارز صادراتی را به کشور بازنمی‌گردانند همراه با ممنوعیت صادرات آن دسته از محصولات داخلی که در رده کالاهای اساسی و دارویی قرار دارد و در تامین آنها از ارز یارانه‌ای استفاده شده است باید در دستورکار دولت و مجلس قرار گیرد. از آنجایی که از ارز حاصل از فروش منابع طبیعی متعلق به مردم است کلیه ارز حاصل از فروش موادخام و مواد اولیه معدنی، فولادی و پتروشیمی‌ها باید به بانک مرکزی فروخته شود. ضرورت مهار بازار ارز از طریق کنترل تقاضا در شرایط کنونی و اعمال محدودیت‌های جدی برای ورود کالاهای غیرضروری و قاچاق ضروری است.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/97931/مافی--چرا-در-میان-وزرای-پیشنهادی-از-بانوان-کسی-دیده-نمی‌شود؟
بستن   چاپ