آریا بانو
مدیرکل امور بانوان استان:
نرخ بیکاری زنان استان مرکزی ١٩.٢ درصد است
يکشنبه 6 آبان 1397 - 14:43:43
ایسنا - زنان
آریا بانو - مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان استان ١٩.٢ درصد است، گفت: 40 درصد زنان دارای تحصیلات عالیه استان مرکزی بیکار هستند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، زهرا فرجی در ششمین کارگروه امور بانوان و خانواده استان مرکزی که با حضور مشاور وزیر کشور در امور بانوان برگزار شد، با اشاره به اینکه طبق سرشماری صورت گرفته ٤٩.٩ درصد جمعیت استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند، جمعیت موجود زنان استان مرکزی تا سن ١٤ سالگی را همراه با سیر نزولی و جمعیت بالای ١٥ سال را دارای سیر صعودی دانست.
وی تعداد خانوارهای دارای سرپرست زن در استان مرکزی را ٥٦ هزار خانوار معادل ١٢.٥ درصد جمعیت خانوارهای استان عنوان کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی ٣٨ درصد و نرخ اشتغال استان ٩٠ درصد است. نرخ اشتغال مردان در این استان ٩١ درصد و نرخ اشتغال زنان 80 درصد است.
فرجی با اشاره به نرخ ١١.٣ درصدی مشارکت اقتصادی جوانان در استان بیان کرد: نرخ اشتغال دختران جوان استان ٦٠ و نرخ بیکاری این قشر ٤٠ درصد و در مجموع نرخ بیکاری زنان استان ١٩.٢ درصد است. 40 درصد زنان دارای تحصیلات عالیه استان مرکزی بیکار هستند و سهم بالایی در نرخ بیکاری این قشر دارند.
وی نرخ باسوادی استان مرکزی را ٨٧ درصد دانست که سهم مردان از باسوادی ٩١ درصد و سهم زنان ٨٢ درصد است و افزود: بیشترین مقطع تحصیلی زنان استان، مقطع کارشناسی است.
مدیرکل امور زنان و خانواده استان مرکزی در ادامه ارائه وضعیت زنان استان، نرخ مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان را در استان ١١.٧ درصد و نرخ باروری را ١.٧٨ عنوان کرد و گفت: پایین بودن موالید ناشی از پایین بودن نرخ ازدواج در استان بویژه در سن بهنگام است.
وی با بیان اینکه سهم زنان استان مرکزی از بیمه ١٧ درصد و جایگاه کشوری استان در این خصوص ٢٢ است و تصریح کرد: نرخ طلاق به ازدواج ٢٩ درصد(در سطح شهرها ٣٠ درصد و در سطح روستاها ١٩ درصد) است به طوری تا پایان سال ٩٥ میزان طلاق در استان مرکزی بیشتر از نرخ طلاق در سطح کشور بوده است، اما بواسطه اجرای سند آسیب های اجتماعی در سال ٩٦ کاهش نرخ طلاق را در استان شاهد بودیم.
فرجی با اشاره به اعتیاد ١٢ درصد از زنان استان مرکزی و با بیان اینکه این آمار مشابه کشور روند رو به رشد داشته است، اضافه کرد: در حوزه مشارکت سیاسی زنان استان، رشد داوطلبان زن شوراهای اسلامی ٣٣ درصد و مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری ٤٨ درصد و ترکیب جنسی زنان در شوراهای روستایی شامل ٣ درصد زنان و باقی مردان و در شوراهای اسلامی شهرها ٨ درصد زنان هستند.
وی با اشاره به فعالیت ١٥٢ سمن در حوزه زنان در استان مرکزی تصریح کرد: در مجموع ٤٠٠ سمن فعال در استان مرکزی ٥٠ درصد اعضا بانوان هستند.
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه عملکرد دفتر در استان مرکزی به تاسی از محورهای مرتبط با برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی از دفتر امور بانوان ریاست جمهوری انجام گرفته است، عنوان کرد: مهمترین موضوع پیگیری شده تصدی ٣٠ درصد پست های مدیریتی استان توسط بانوان است که بر این اساس ١١٠ مدیر زن در استان مرکزی تا پایان سال جاری انتخاب می شوند که تاکنون ٥٨ مدیر انتخاب شده اند.
وی بیان کرد: اجرای طرح تاب آوری زنان و سند ارتقای وضعیت زنان از جمله طرح های اجرایی در استان مرکزی است که طرح تاب آوری در ٢٠ نقطه اجرایی شده و سند ارتقای وضعیت زنان نیز تا پایان آبانماه تدوین خواهد شد. در بحث نظارت بر مراکز فعالیتی زنان با محوریت سمن های استان مرکزی بر آرایشگاه ها، مهدهای کودک و سالن های ورزشی ویژه بانوان نظارت لازم انجام گرفته است.
فرجی با اشاره به طرح توانمندسازی زنان روستایی که با موفقیت در ٢٤ روستای استان مرکزی انجام شده است و در سال ٩٨ نیز اجرای آن ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اجرای طرح افزایش نشاط اجتماعی و پیگیری نیم صدم درصد اعتبارات حوزه زنان و خانواده در استان مرکزی از جمله طرح های مورد پیگیری دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی است و تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و ارزیابی وضعیت پایداری اجتماعی زنان روستایی به عنوان طرح های پروهشی در حال پیگیری است.
به گزارش ایسنا، در این جلسه گروهی از بانوان استان مرکزی در حوزه های سیاسی فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی و هنری نقطه نظرات خود را بیان کردند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/99397/نرخ-بیکاری-زنان-استان-مرکزی-١٩٢-درصد-است
بستن   چاپ