آریا بانو
شریعتمداری: کمتر از 10 درصد مردم عضو انجمن ها و تشکلها هستند
يکشنبه 6 آبان 1397 - 19:30:40
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نخستین روز کاری در دیدار فعالان مدنی و تشکل های مردم نهاد گفت: کمتر از 10 درصد مردم عضو انجمن ها و تشکل ها هستند که این امر برای جامعه فاجعه بزرگی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد شریعتمداری روز یکشنبه در این دیدار افزود: البته همین آمار 10 درصدی نیز محصول محاسبه تعداد اعضای نهادهای مذهبی و صندوق های قرض الحسنه است که با کسر این ارقام، تعداد اعضای تشکل ها بسار کمتر از همان 10 درصد خواهد بود.
وی افزود: در گام نخست، باید تلاش کرد تا بدنه شرکای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگتر شده و به این ترتیب مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی را با تکیه بر شرکای اجتماعی برطرف کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به گلایه هایی که از سوی تشکل ها مبنی بر نبود آمار دقیقی از زنان ایرانی ازدواج کرده با اتباع خارجی و صاحب فرزند شده و نیز صادر نشدن شناسنامه برای فرزندان آنها گفت: در این زمینه مصوبه ای را آماده و در دست بررسی قرار داده ایم.
وی درباره استفاده از معلولان در واحدهای تولیدی، صنعتی، ادارات و سازمان نیز گفت: برای این منظور مشوق های بیمه ای برای کارفرمایان در نظر گرفته و همچنین مقرر شده بود تا 10 هزار میلیارد ریال منابع مالی برای پرداخت بخشی از حقوق معلولان تخصیص داده شود اما این امر به دلیل محدودیت های مالی دولت امکانپذیر نشده است اما می توان امیدوار بود که به شکل پلکانی به مرحله اجرا درآید.
** استفاده از نظرات تشکل ها در مراکز تصمیم گیری
شریعتمداری با تاکید بر ضرورت حضور نمایندگان تشکل ها و انجمن ها در مراکز تصمیم گیری اظهار داشت: تشکل ها می توانند نمایندگان خود را برای حضور در مراکز تصمیم گیری تعیین و به وزارتخانه معرفی کنند و ما نیز قول می دهیم هیچ تصمیمی بدون حضور نماینده تشکل ها و انجمن ها در مراکز تصمیم گیری اتخاذ نکنیم.
** خطر در کمین سلامت روانی و جسمانی سالمندان
احمد صافی نماینده بازنشتگان آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: سلامت روانی و جسمانی سالمندان به دلیل بی کیفیت بودن خدمات تامین اجتماعی در خطر است.
«لازم است در این زمینه تدابیر جدی اتخاذ شود.»
وی کافی نبودن حقوق بازنشستگان برای تامین هزینه های زندگی را از دیگر مشکلات و معضلات این قشر برشمرد و گفت: «در شرایط کنونی ارزش 2 میلیون تومان پول به اندازه یک میلیون تومان است و همین امر تامین معیشت بازنشسته ها را با مشکل مواجه کرده است.»
** افزایش صعودی نرخ تجهیزات توانبخشی
منصور برجیان مدیرعامل انجمن علمی معلولان ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: قیمت تجهیزات توانبخشی مورد استفاده معلولان و از کار افتادگان به دلیل نوسانات نرخ ارز به شدت بالا رفته و همین امر موجب شده تا آنها نتوانند تجهیزات مورد نیازشان را تامین کنند.
وی افزود: افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی این روزها فشارهای مضاعفی را به معلولان و بهزیستی وارد می کند. بنابراین باید اقدام های موثری در این زمینه صورت گیرد.
** کاهش سن بزهکاری و افزایش حاشیه نشینی
همچنین «احمدعلی بیگ محمدلو» فعال حوزه مدنی نیز در این نشست گفت: در ایران، قوانین بالادستی و توسعه ای مدرنی نوشته می شود و این در حالی است که ما در اجرای ابتدایی ترین قوانین با مشکلات جدی روبه رو هستیم.
«خجسته حسینی پور» رییس هیات مدیره انجمن حامیان کودکان کار و خیابان نیز با هشدار نسبت به بی توجهی به کودکان کار گفت: سن بزهکاری در کشور پایین آمده است اما اراده ای برای حل معضل بزهکاری و کودکان کار وجود ندارد.
وی پدیده حاشیه نشینی را به عوان مهمترین عامل بروز پدیده کودکان کار نامید و افزود: حاشیه نشینی به معنای زندگی قاچاقی و زنده بودن قاچاقی است اما نه فقط نسبت به حل این معضل اقدامی نمی شود بلکه در حوزه کودکان کار حتی اصلاحیه قوانین نوشته شده نیز اجرا نمی شود.
**9454**6984** 2023

http://www.banounews.ir/fa/News/99467/شریعتمداری--کمتر-از-10-درصد-مردم-عضو-انجمن-ها-و-تشکلها-هستند
بستن   چاپ