راه بردهایی برای پیش گیری از اضطراب امتحان
دوشنبه 7 آبان 1397 - 05:27:46
پرشین وی - روانشناسی
|
|
آریا بانو - اگر مسائلی را که به عنوان عوامل موثر در اضطراب امتحان بیان شد , به دقت ملاحظه کنیم , در واقع روش های پیش گیری نیز خود به خودمشخص خواهد شد.توصیه ها و راه بردهای زیر دراین زمینه می توند مفید باشد : – هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد و نه […]
اگر مسائلی را که به عنوان عوامل موثر در اضطراب امتحان بیان شد , به دقت ملاحظه کنیم , در واقع روش های پیش گیری نیز خود به خودمشخص خواهد شد. توصیه ها و راه بردهای زیر دراین زمینه می توند مفید باشد : – هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد و نه نادانسته های آن ها . – در ارزش یابی میزان یادگیری دانش آموزان نباید فقط نمره امتحان را ملاک و معیار قرار داد و از دیگر شیوه های ارزش یابی نیز باید استفاده کرد . – محیط خانه و مدرسه و جو عاطفی حاکم بر آن ها باید دور از تنش های عاطفی و مشاجره و اختناق باشد . – برخورد معلمان و مراقبان با دانش آموزان د رکلاس و جلسه امتحان باید درست , اطمینان بخش و امیدوار کننده باشد . – فضا و جو حاکم بر جلسه امتحان را باید خیلی دوستانه , غیر رسمی و طبیعی جلوه داد . – قبل از امتحانات اصلی از امتحانات فرضی و آزمایشی به منظور آشنا سازی دانش آموزان با سوالات و نحوه امتحان استفاده کرد . – از برگزاری امتحانات بسیار سخت اجتناب کرد و در طراحی سوالات , متوسط دانش آموزان را در نظر گرفت . – از برگزاری امتحان با وقت بسیار اندک اجتناب کرد . – سوالات دشوار را باید در شماره های آخر قرار داد. – نوع و تعداد سوالات می بایست با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی که در اختیار آن ها قرار داده می شود , متناسب باشد . – از طرح سوالاتی که کاملا جنبه حفظ کردنی دارند حتی الامکان باید اجتناب کرد . – از آن که اضطراب امتحان با عزت نفس رابطه معکوس دارد , باید عزت نفس دانش آموزان را افزایش داد . – باید ترس از شکست را دانش آموزان دور ساخت . – باید ارزیابی شناختی و تصویر ذهنی دانش آموزان از خود و توان مندی هایشان را از طریق ارائه باخوردهای درست , واقع گرایانه ساخت . – باید به دانش آموزان توصیه کرد که با آمادگی بیش تری در جلسه امتحان حاضر شوند , کم تر به اهمیت امتحان فکر کنند و امتحان را صحنه مبارزه و و جنگ در نظر نگیرند . – انتظارات و توقعات والدین و معلمان از دانش آموزان باید متناسب با توانایی ها و استعداد های آن ها باشد . – از مقایسه کردن دانش آموزان با هم دیگر باید اجتناب کرد . در صورت لزوم هر فرد با خودش مورد مقایسه قرار گیرد . – از مدرک گرایی و ارزش بیش از اندازه قائل شدن برای نمره باید اجتناب کرد . – باید همواره تفاوت های درون فردی و بین فردی دانش آموزان را مدنظر قرار داد . – سرانجام باید روش های درست مطالعه را به دانش آموزان آموزش داد. khschool.ir
http://www.banounews.ir/fa/News/99576/راه-بردهایی-برای-پیش-گیری-از-اضطراب-امتحان
|