آریا بانو
از بحث های فضای مجازی/ تعدد زوجات و بایدها و نبایدها
دوشنبه 7 آبان 1397 - 15:56:53
آریا بانو - در پی انتشار عکس شهردار سابق تهران و تازه عروس جوانش در فضای مجازی منتشر شد. در گروه امور زنان بحثی در باب ازدواج مجدد مطرح شد. نوشته زیر توسط توران ولی مراد است که یکی از شرکت کنندگان نظر او را در این ارتباط جویا شد.
توران ولی مراد نوشت:
سلام عزیز گرامی
تشکر بابت حضور فعال و پاسخ های به جا و صحیح تان
درست است که گروه امور زنان است ولی بحث و گفتگو باعث می شود هم از زوایای مختلف به موضوع نگاه شود و هم نظرات نگاه مقابل شنیده شود. یعنی همان نگاهی که به دنبال ترویج این موضوع است. معلوم است که به بحث فرهنگسازی رسیده این نظر. خب یک تامل کافی است که نشان داده شود که صدا و سیما چند دهه است که فرهنگسازی را پیش گرفت تا این تفکر نهایتا رسید به لایحه حمایت خانواده و گنجانده ماده 21 برای ترویج ازدواج مجدد و بعد هم مقابله جامعه را دید و پس زده شد این فکر و مجبور به حذف ماده از لایحه شد
در جامعه ای که موضوع اولش در امر ازدواج مجردین پسر و دختر و ازدواج گریزی برای بعضی و عدم امکان ازدواج برای بعضی دیگر و پاره ای مسائل فرهنگی و تربیتی است و بالارفتن سن ازدواج مسئله است فرهنگسازی برای ازدواج مجدد کدام درد را درمان می کند در حالی که خودش اضافه کردن مشکل روی مشکلات عدیده ازدواج و خانواده است.
اگر موضوع ازدواج مجدد بحث شخصی نشود و مصلحت دنبال شود روشن می شود که ازدواج مجدد نه سلامت ازدواج و نه خانواده و نه تربیت فرزندان و نه آرامش زنان و مردان را به دنبال دارد و نه ترویج آن به اسم اسلام دفاع و گرایش به اسلام را. بلکه بر عکس دوری از اسلام را دامن می زند.
هر جامعه با زیرساخت های فرهنگی اقتصادی اجتماعی خودش حرکت می کند. در جامعه ای که زیر ساختش قبیله است به دنیا آوردن پسرانی که بتوانند وقت جنگ از قبیله حمایت کنند بسیار متفاوت است با جامعه ای که در شکل قوای سه گانه و با نهادهای اجتماعی و در قالب جامعه امروز حرکت می کند. به لحاظ اقتصادی و روال زندگی اگر همراهی اقتصادی اجتماعی و حتی اعتبار بخشی زنان نباشد اصلا مردان نمی توانند زندگی کنند مگر این که یک پول بادآورده از همان ابتدای جوانی در حساب داشته باشند. جامعه ای که زندگی مشترک در آن با همراهی و همگامی و همکاری کامل زنان شکل می گیرد و تداوم پیدا می کند همه آن چه در زندگی ساری و جاری می شود لازم است با توجه به همین قضیه باشد.
در همان جامعه قبیلگی هم نقش پررنگ حضرت خدیجه هم به لحاظ اقتصادی و هم پایگاه اجتماعی تک همسری پیامبر (ص) با ایشان یعنی عین عدالت. و همین طور است ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س). در ایه شریفه هم بحث فرزندان یتیم است که طرح بحث ازدواج دوم و سوم می کند. در جامعه ما آیا برای نگهداری از بچه های یتیم ازدواج های مجدد صورت گرفته؟ مشاهدات چه نشان می دهد؟
قرآن امر به این می کند که دنبال هر میلی نروند. در جای دیگر می فرماید "هرگز نمی توانید عدالت را اجرا کنید بین زنان" خب بدیهی است که آقایان برای این که کار خودشان را راحت کنند آمده اند و گفته اند این "هرگز نه" مربوط به دل است
شرط اصلی و لازم و بلاانکار ازدواج مجدد عدالت است و چه کسی گفته که مرد حق دارد خودش متقاضی اجازه باشد و خودش اجازه عدالت خود را صادر کند؟ بدیهی است در جامعه ای که قوه قضاییه دارد و قوه قانونگذاری "به منظور این که عدالت اجرایی شود" لازم است پای این قوا به میان بیاید یعنی یکی قوانینی که اجرایی و عملیاتی شدن عدالت را در این نوع تقاضاها تضمین کند و دیگر این که برای شرط "عدالت" مردان متقاضی مجوز صادر کند. جامعه ما از هر دوی این نیازها هنوز خالی است. موردی از آن خلاء های قانونی که روی آن ها تکرار می شود و هنوز معاونت های مکرر و مکرر امور زنان و خانواده در این راستا اقدام نکرده اند همین موارد است.
جامعه و خانواده ها و مردان و زنان در این ارتباط به حال خود رها هستند و چه ظلم ها که به اسم اسلام و با سوء استفاده از دستورات قرآن انجام نمی شود به دلیل قصور و تقصیر زنانی که پست ها را به نام زنان اشغال کرده اند و از انجام وظایف اساسی و ضروری شانه خالی کرده اند
....
رابطه زن و شوهر و این که در ازدواجی بمانند یا نمانند کاملا به هردوی آن ها ارتباط دارد و باید راهی پیش پا گذاشته شود که هردو بتوانند در تصمیم گیری و راه برون رفت از مشکل دخیل باشند نه این که یک طرف به میل خودش بتواند بی آن که مطمئن به اجرای عدالت باشد یک مسیری را یک نفره به پیش بگیرد
اما جایگاه قانونگذاری برای این است که جلوی ظلم کردن گرفته شود. این کار نمی تواند فقط به اخلاق سپرده شود. اخلاق می تواند مبنای قوانین و احکام لازم باشد. دقیقا به قوانین و بستر حقوقی احتیاج است تا "ترس از عدم اجرای عدالت" اجرایی شود. نه این که خود مرد تصور کند همه چیز به خود او بستگی دارد و به انتخاب خودش
قوانینی برای پیشگیری از توان ظلم کردن به زن و فرزندان و خانواده
قوانینی برای پیشگیری از ظلم اقتصادی و عاطفی و جنسی به همسر و خاصه انجام تعهدات پدری برای فرزندان قوانینی برای پیشگیری از ظلم کردن به اسم اسلام که ضلم به اسلام است
در قبل از انقلاب چون حاکم اسلامی نبوده نمی شد به دنبال این قوانین بود ولی الآن که حکومت اسلامی است لازم و واجب است که این سیستم راهکارهایی را تعبیه و عملیاتی کند که جلوی ظلم به زن و فرزندان و ظلم به اسلام با پیروی از هوای و هوس به اسم اسلام گرفته شود
این بخش از نوشته در پاسخ به حسین بود که نوشته بود:
[In reply to freshteh valimorad]
اینکه حاکم اسلامی جلوی ظلم را بگیرد خیلی هم خوب است. هرچند اساسا موضوع خانواده بیش از آنکه محل ورود حقوق باشد محل ورود اخلاق است.
نظر بنده هم این است که مواردی که تعدد زوجات ظلم است صورت نگیرد و مواردی که ظلم نیست و مصلحت است انجام شود. با این تفاوت که به نظر من حکومت و حقوق در این موضوع کارایی و ابزار اجرایی ندارند و باید فرهنگسازی کرد.
به عنوان یک مثال اگر یک زن بچه دار نمی شود و مرد می خواهد بچه داشته باشد و اگر زنش را طلاق بدهد دیگر بعید است که او فرصت ازدواج پیدا کند آیا راهکاری بهتر از این وجود دارد که مرد همسر دیگری اختیار کند و همسرش را طلاق ندهد؟
نظرات دیگری در گروه آمده بود که بعضی آورده می شوند.
متن منتشر شده از کانال فاطمه دانشور که در گروه بازنشر داده شد:
📌امروز در میان انبوه اخبار در رسانه های اجتماعی؛اظهارات خانم میترا نجفی همسر آقای نجفی شهردار پیشین تهران توجهم را جلب کرد؛ برخی استعفاء جنجالی و پر از ابهام شهردار سابق تهران را به این خانم مربوط می دانند؛ خانمی که به گفته ایشان و با استناد به متن منتشر شده ظاهراً اردیبهشت امسال به عقد دائم آقای نجفی در آمده اند؛ خب من خیلی به ارتباط این ماجرا و استعفای شهردار سابق وارد نمیشوم اما چیزی که برایم بعنوان یک #زن و فعال اجتماعی حوزه توانمند سازی زنان و کودکان آسیب دیده مهم است نادیده گرفتن همسر اول آقای دکتر نجفی و هزاران زن همچون ایشان است که احساسات، نجابت ، وفاداری و مهربانی شان نادیده گرفته میشود ،زنانی که بیشتر عمر و جوانی خود را پای همسرانشان گذاشته اند و اکنون در میانه مصاحبه خانم میترا من مجال یافته ام تا در میانه این غوغا از سکوت آنها بگویم! متاسفانه این قصه سر دراز دارد و بسیار در سطح مدیران دولتی و خصوصی کشور دیده میشود، آشکار یا پنهان، موقت یا دائم ! درد سهمگینی که هر چقدر به لایه های پایین تر جامعه می رویم اثراتش سخت تر و خرد کننده تر است.
من با اثر این مصاحبه در حوزه سیاست و ... کاری ندارم؛ این مصاحبه بسیار بی باکانه به قبح زدایی از ازدواج مجدد و چند همسری پرداخته است؛ امری که هر چند از نظر شرع و قانون پذیرفته است اما طرح این گونه اش در رسانه ها به هیچ وجه پذیرفته نیست و گویی ما در ایران می خواهیم همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس باشیم!
متاسفانه این مصاحبه هرچند در دفاع از ازدواج رسمی و قانونی خانم و آقای نجفی در رسانه های اجتماعی منعکس شده و دفاع از این پیوند حق ایشان است؛ اما ظاهراً خانم نجفی دو نکته را فراموش کرده اند:
اول؛ یادشان رفته که به ترویج تعدد زوجات و قبح زدایی از آن پرداخته اند که در فرهنگ حاکم بر جامعه ما علی رغم عدم اشکال شرعی و قانونی، چندان پذیرفته نیست.
دوم؛ از تکریم و یاد کردن از همسر اول دکتر نجفی غافل شده اند و ظاهراً می خواهند خانه خوشبختی شان را که حقشان هست بر روی ویرانه های زندگی زنی دیگر از جنس خودشان بسازند و این عین بی اخلاقی است!
همسر اول آقای دکتر نجفی و هزاران زن همچون ایشان که درگیر ماجرای ازدواج مجدد همسرشان شده اند شاید چیزی نگویند؛بسازند و دم نزنند اما من می گویم اولین حس و تجربه تلخی که برای این زنان و مادران رخ می‌دهد حس ناخوشایندی است؛ می شکنند و شاید به روی خودش نیاورند اما آنها زن هستند و مملو از احساسات ، کنار آمدن زن هم از جنس صبوری و #مهربانی است؛ ازدواج دوم ، سوم و ... تا زمانی که همسر اول وفادار ایستاده است را عین بی اخلاقی میدانم و دوست ندارم این مصاحبه زمینه ساز ترویج این رفتار در جامعه شود؛ پس میترا خانم از شما به عنوان یک زن می خواهم کمتر مصاحبه کنید؛ چون دیدم خیلی با افتخار مصاحبه کرده اید و از کار خودتان و دکتر دفاع کرده اید،این حق شماست اما ای کاش به اثرات ویرانگر این مصاحبه و اثری که بر جامعه می گذارد هم فکر می کردید؛ نمی خواهم این ماجرا دلیلی شود برای دیگر آقایانی که آنها هم بخواهند چند همسری پیشه کنند، و فردا جامعه و ما گرفتار اثرات آن در میان همسران و فرزندانشان باشیم،شاید بگویید من سیاه نمایی میکنم یا با شما مشکلی دارم؛ نه این روایت را اگر مثل من پای درد مددجویان و آسیب دیدگان در #مهرآفرین بنشینید دیگر قضاوت بدی نخواهید کرد...
اما به عنوان عضو سابق شورای شهر تهران با جناب دکتر نجفی سخنی دارم؛ آقای دکتر! کار خوبی کردید که استعفا دادید !چون مردی که پای عهد با همسری که یک عمر به پایش نشسته نایستد پای عهدش با مردم و شهروندان شهرش هرگز نمی ایستد...
@fatemehdaneshvar
یکی از همگروهی ها در پاسخ به این متن نوشت:
این متن خلط مبحث زیاد دارد و گویا دلمویه و ناراحتی نویسنده این متن نسبت به مقوله چند همسری، بر هدفی که داشتند چربیده است.
کجای اسلام گفته تعدد زوجات قبح است که عملکرد این خانم را قبح زدایی تلقی نموده اید!
مگر شما جای همسر اول این خانم بوده اید به جای او اینگونه صحبت به میان آورده اید.
بخواهیم یا نخواهیم کشور ما ایران، در زیر پوستش روندی همچون کشورهای خلیج پیش گرفته، لذا نه می توانیم بطور صد درصد ازدواج مجدد فردی را مورد محکمه و توبیخ قرار دهیم و نه می توانیم مدح و ستایشش کنیم...
ولی مراد در پاسخ به این همگروهی نوشت:
لازم نیست کسی جای همسر اول یک مرد باشد تا آن خانه و آن روابط و آن آسیب های وارده را ببیند
بی عدالتی و دنبال هوی و هوس رفتن به اسم اسلام قبیح نیست؟
کافی یک نگاه به عکس خانم بیاندازید و سن این دونفر را مقایسه کنید
در پاسخ نوشته شد:
اشکال اصلی به متن قبیح دانستن تعدد زوجات و فراتر پاگذاشتن از یک آموزه است.
تعدد زوجات نه رویکرد قبیحانه دارد نه رویکرد ممدوحانه.
بنده به عملکرد شهردار و همسرش کاری ندارم
آنچه بیش از همه در جامعه به آن نیاز داریم و امروز باید قبیح شمرده شود روابط آزاد، ازدواج سفید، حرام زادگی های مولد همان روابط حرام و آزاد است.
کسی که روابطی را شرعا چه در حیطه ازدواج موقت یا ازدواج مجدد تن می دهد، ملامت اصلی را نباید به دنبال داشته باشد
در پاسخ همگروهی دیگر نوشت:
در این مطلب اسمی از قبح زدایی در اسلام نیامده بلکه قبح زدایی در جامعه مد نظر بوده که کاملا درست هست و هنوز در جامعه ی ما چند همسری قبیح هست و کار این خانم دقیقا قبح زدایست.
هدف شما را از زیر سوال بردن این متن متوجه نشدم ،!!!!!!!
کافیست خود را جای همسر اول و فرزندان جناب نجفی قرار دهید تا به قبیح بودن مسأله پی ببرید
فقط خواهش میکنم در مباحث اینچنینی حرف از اسلام به میان نیاورید که فقط با این افکار و ....ضربه به اسلام میزنید و خروجی آن میشود که امروز بر سر اسلام در جامعه ی اسلامیمان آمده .😔😔😔
خانم محترم!
اگر کشورهای خلیج ازدواج مجددشان تابو نیست معطوف نگاه فرهنگی است و به مراتب اثرات وضعی اش از جامعه ما کمتر است میدانید چرا؟
چون آمار غیررسمی در ایران نشان میدهد که غالب مردان ایرانی مخفیانه و به علت همین نگاه قبیحانه ازدواج مجدد (بیشتر در قالب ازدواج موقت) را تجربه کرده اند و یا به دنبال آن هستند فکر می کنید مخفی کردن یک رابطه مشروع اثرات وضعی اش در جامعه ایرانی چیست؟
شما که انقدر راحت در مورد تعدد زوجات حرف میزنید ،قطعا میدانید که تعدد زوجات شرایط خاص و محدود دارد که اگه اون شرایط نباشه به نظر میرسه دست کمی از اردواج سفید و ...نداره البته شاید به مراتب بدتر ،چرا که در ازدواج سفید دونفر رضایت به ازدواج دارند و وارد زندگی شخص دیگر نشده اند لیکن با تعدد زوجات زندگی همسر اول و فرزندان تحت الشعاع قرار میگیرد و قطعا مرد و همسر دوم که مجوز ازدواج مجدد از همسر اول نداشتند ،مسئول خواهند بود .
قطعا اگر ازدواج دوم برا هرکسی مجاز بود ،قانونگذار رضایت همسر اول را شرط نمیکرد ،پس ازدواج دوم مورد رضایت قانون ما که ظاهرا از اسلام گرفته شده هم نیست .
پس در نتیجه تعدد زوجات یا ازدواج دوم از نظر قانونی قبیح هست و کار ایشان قبح زدایی.
همگروهی پاسخ داد:
بنده برای تعدد زوجات و به تناسب زندگی افراد نسخه واحد نمیپیچم و بارها به این مساله اذعان داشتم که در این مقوله نمیتوان نسخه واحد پیچید.اما معتقد به حفظ این آموزه هستم چرا که حکمت نهفته در این آموزه فراتر از آنچه است که ما به عنوان مخالف یا موافق سال هاست بر طبل آن می کوبیم
پاسخ داده شد:
منظورتون از مشروع ،شرع مقدس اسلام واقعی هست یا اسلام ساختگی متشرع نماهایی که استفاده ی ابزاری از اسلام دارند!!!!
نتیجه ی استفاده ی ابزاری از اسلام همین وضع کنونی جامعه ی اسلامی ماست .
وقتی جامعه ی ما پذیرای این اتفاق نیست ،به میان کشیدن این مباحث آن هم در قالب اسلام و شرع ،جز ضربه زدن به اسلام خروجی دیگری ندارد و این کاملا واضح هست .
مرد حق طلاق دارد و اگر بنا به هر دلیلی ،(حتی تنوع طلبی ،)بخواهد ازدواج دیگری داشته باشد ،میتواند تکلیف زن اول را مشخص و با پرداخت حق و حقوق قانونی و شرعی طلاق دهد ولی غصه ی قصه اینجاست که مردان ما میخواهند در یک وعده ی غذایی چند نوع غذا سرو کنند و این را حق شرعی (شرع ساختگی خود ) میدانند ،در حالیکه ازدواج دوم حالت اورژانسی و اضطرار دارد و تشخیص اضطرار در حیطه ی شناخت کارشناس منصف هست نه خود شخص یا هر کسی .
پاسخ:
دقیقا میخواستم به همین نکته برسید.
در جامعه ایران غالب زنان مخالف تعدد زوجات هستند، اما زمانی که منافع آن ها اقتضا کند و یا در ناچاری و اضطرار بیفتند حاضرا تعدد زوجات همسران را بپذیرند آن هم به عنوان همسر دوم.
پس غالب زنانی که همسر دوم می شوند روزی همانند شما می نگریستند....
شبتون بخیر
پاسخ:
پس وقتی افراد دنبال منافع شخصی هستند ،حرف از اسلام و شرع زدن جز تیشه به ریشه ی اسلام زدن نیست .پس لطفا منفعت طلبی و تنوع طلبی عده ای را با جواز اسلام و شرع به خورد دیگران ندهیم ،تباه کردن زندگی دیگران یعنی همسر اول و فرزندان و توجه به منافع شخصی و له کردن عواطف دیگران برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی دقیقا خلاف آموزه های دینی هست که حق الناس به دنبال دارد ،پس نقاب اسلامی بودن برخی از منفعت طلبیها و هوسها را برداریم و اجازه دهیم مسائل آنگونه که هستند قبح یا حسن خود را بروز دهند و به هر قیمتی پای اسلام را در هر مسأله ای باز نکنیم که ناخواسته جواب عکس میگیریم .
شب شما هم بخیر و نیکی
پاسخ:
البته این نگاه اصلا انسانی و اسلامی نیست و برای همین نباید به کسی که به هرقیمتی دنبال منافع خود هست پوشش و جواز اسلامی داد
حسین نوشت:
نگاه اسلام صرفا محدود به فرد نیست بلکه معطوف به جامعه هم هست.
مجرد ماندن زنانی که می توانستند همسر دوم شوند و نشده اند فساد اجتماعی می آورد که اسلام خواسته مانع آن بشود.
در واقع اسلام مصلحت جامعه را بر میل فرد (زن اول) تقدم داده است.
شما اگر در مورد بدحجابی هم بخواهید واقعیت را بپذیرید باید هیچ کاری برای ترویج حجاب نکنیم.
باید برای امور شرعی به صورت صحیح و بجا فرهنگسازی کرد
هیچ کدام هم در رساله شان نگفته اند تعدد زوجات حرام یا مکروه است. هیچ یک از مراجع دیگر معاصر نیز چنین ادعایی را مطرح نکرده اند
ضمنا حلال دین محمد ص تا روز قیامت حلال و حرامش، حرام است. احکام ثانویه را هم فقیه با کلی شرایط استخراج می کند. که در این موضوع نکرده اند
آزاده نوشت:
سلام و روز بخیر
در مورد مبحث تعدد زوجات مطلبی دارم: من نه تحصیلات فقهی کافی و نه اطلاعات قانونی کافی در این زمینه دارم اما فرد ناآگاهی نیست و حرف های من الان از روی احساس نیست ، خانم ولیمراد بنده رو می شناسن، جامعه امروز جامعه ای نیست که تعدد زوجات رو بپذیره و هیچ زنی هم این موضوع رو دوست نداره ، چه جوریه که مردا ناجی خانم ها هستن که اگر آمار دختران مجرد بالا برده فساد جامعه رو بر می داره ؟ و اینجاست که آقایون باید جهاد کنن و جلوی این فساد رو بگیرن ، نخیر دوره این حرفا دیگه گذشته و طرح این موضوعات آب در هاون کوبیدن ، الان هم فساد زیاد شده اما نه فقط به خاطر دختران مجرد ، بلکه هم چنین به دلیل به مسئولیتی پسرانی که دوست ندارن زیر بار ازدواج برن ، وقتی آنقدر زیر ساخت های دینی و فرهنگی ما اشتباه درش بوده که یک نسل بی هویت تربیت کرده بدون هیچ باور و اعتقاد که ازدواج سفید پر شده تو جامعه ، که وقتی مرد ن و بچه دار دوست دختر داره و رابطه خارج از چهارچوب خانواده داره ، بحث تعدد زوجات پوچ و بی فایده است ، آنقدر در گذشته توقف نکنید به فکر شرایط کنونی باشید ، حرف زیاد دارم ببخشید مجال تایپ ندارم
در پایان بخشی از تفسیر المیزان که مورد استناد قرار گرفته بود در گروه منتشر شد:
تفسیر المیزان:
قوانین اسلامى به خاطر اینکه مبنایش مصالح و مفاسد واقعى است اختلاف و دگرگونگى نمى پذیرد، نه واجبش و نه حرامش، نه مستحبش و نه مکروهش و نه مباحش چیزى که هست اینکه : کارهائى را در اجتماع یک فرد مى تواند انجام بدهد و یا ترک نماید و هر گونه تصرفى را که مى خواهد مى تواند بکند و مى تواند نکند، بر زمامدار جامعه اسلامى است که مردم را به آن عمل _ اگر واجب است _ وا دارد _ و اگر حرام است _ از آن نهى کند و...، کانه جامعه اسلامى یک تن واحد است و والى و زمامدار نیروى فکرى و اداره کننده او است.
بنابراین اگر جامعه اسلامى داراى زمامدار و والى باشد، مى تواند مردم را از ظلمهائى که شما در جواز تعدد زوجات شمردید نهى کند و از آن کارهاى زشتى که در زیر پوشش تعدد زوجات انجام مى دهند جلوگیرى نماید و حکم الهى به جواز تعدد زوجات به حال خود بماند و آن فسادها هم پدید نیاید.
http://quran.anhar.ir/tafsirfull-8041.htm

http://www.banounews.ir/fa/News/99632/از-بحث-های-فضای-مجازی--تعدد-زوجات-و-بایدها-و-نبایدها
بستن   چاپ