آریا بانو

آخرين مطالب

جلسه خواستگاري و آداب آن خانواده

  بزرگنمايي:

بانو نيوز - يكي از دلايلي كه ازدواج جوانان را ناپايدار مي كند، انتخاب همسر به صورت فردي است

اگر مراسم خواستگاري انجام شود، علاوه بر اينكه سنتي پسنديده رعايت شده است، به شناخت بهتري ازطرف مقابل دست مي يابيم.

يكي از دلايلي كه ازدواج جوانان را ناپايدار مي كند، انتخاب همسر به صورت فردي است. معمولاً هنگامي كه ازدواج ها با حضور و موافقت خانواده ها صورت مي گيرند، از پايداري بيشتري برخوردار مي شوند.

زمان خواستگاري از قبل تعيين شود
خانواده پسر بايد قبل از حضور در خانه دختر، زمان و ساعت خواستگاري را با خانواده دختر هماهنگ کنند. تا خانواده دختر بتوانند شرايط خواستگاري و خانه را براي حضور خواستگاران مهيا کنند؛ ولي اگر بدون هماهنگي وارد خانه دختر شوند، شايد خانواده دختر و وضعيت خانه به طوري باشد که پذيرش مهمان ها کمي به تاخير بيانجامد و باعث سوء تفاهم و حس بي احترامي به خانواده پسر دست بدهد که اصلا خوشايند نيست. زمان خواستگاري بعد از ظهر( 7-4 بعد از ظهر) و يا ساعات اوليه شب باشد؛ زيرا در اين موقع از روز معمولا تمام اعضاء خانواده و افراد تاثيرگذار دختر و پسر در خانه حضور داشته و مي توانند در خواستگاري شرکت کنند.

فوايد شناخت در خواستگاري جمعي
در شناخت جمعي چون افراد زيادي در شناسايي نقش دارند، شناخت دقيق تر انجام مي شود. در اين نوع شناخت، فرد از جوانب گوناگون مورد سنجش قرار مي گيرد و هرکس از زاويه خاصي به وي مي نگرد. بنابراين، علاوه بر بررسي کلّيت وجود فرد، به جنبه هاي ويژه او نيز توجه مي شود كه درنتيجه انتخاب بهتري صورت مي گيرد؛ زيرا هدف همه حاضران شناخت طرف مقابل است. در انتخاب جمعي، زماني که افراد مجرب پس از ارزيابي خود فرد مقابل را تأييد مي کنند، اميد به استحکام زندگي زوجين بيشتر مي شود تا هنگامي که فقط يک فرد به انتخاب فردي ديگر مي پردازد.

شناخت جمعي، اطمينان خاصي را براي فرد به ارمغان مي آورد. وقتي که چند نفر بر خوب بودن فردي صحّه مي گذارند، دختر يا پسر با اتکا به شناختي که از ناحيه ديگران به دست مي آورند، از آرامش رواني بيشتري برخوردار مي شوند؛ به اين ترتيب هر يك از آنها به هنگام گزينش همسر، قوت قلب بيشتري دارند. اين در حالي است كه در انتخاب فردي، که توسط خود دختر يا پسر صورت مي گيرد، مدام نگران هستند که مبادا طرف مقابل از شايستگي هاي لازم برخوردار نباشد؛ زيرا در اين صورت آنها خود را به دليل انتخاب نامناسب، مستحق سرزنش و شماتت مي بينند و آرامش رواني خويش را از دست مي دهند.

از ديگر فوايد شناخت جمعي، کاهش ترديد در انتخاب است. تجربه نشان مي دهد هنگامي كه شخص به تنهايي مبادرت به انتخاب همسر مي کند، سخت دچار ترديد در گزينش همسر مي شود، زيرا نگران است که مبادا به ميزان کافي از شناخت نرسيده باشد. اما وقتي که در کنار شناخت خود، شناخت ديگران را نيز ملاک قرار دهيد از ترديدها کاسته و باعث مي شود زودتر به انتخاب صحيح برسيد. شناخت جمعي، مانع تأخير بي مورد در ازدواج مي شود و از درگيري هاي شخص با خودش مي کاهد و او را کمتر دچار کشش هاي دروني مي کند.

چرا خواستگاري پسر از دختر؟
در جامعه ما رسم بر اين است كه خانواده پسر به خواستگاري دختر بروند. خواستگاري پسر از دختر، امري عرفي است كه از فطرت مرد و زن نشئت مي گيرد؛ زيرا مرد خواهان است و زن خوانده؛ مرد طالب است و زن مطلوب؛ فطرت مرد طلب و نياز است و فطرت زن جلوه وناز.

خواستگاري مرد به دليل بالا بودن ارزش، حيثيت، لطافت و ظرافت زن است. گوهر را در موزه نگهداري مي كنند و اين خواستاران هستند كه براي ديدن آن موجود ارزشمند به سراغش مي روند. بنابراين كاملاً خلاف فطرت، احترام و شخصيت زن است كه به دنبال مرد برود. براي مرد قابل تحمل است كه از خانمي خواستگاري كند و آن خانم بهانه بياورد، نازكند، شرط بگذارد و نهايتاً جواب منفي بدهد. اما براي زن قابل تحمل نيست كه مردي را به همسري خود دعوت كند و احياناً جواب رد بشنود و سراغ مرد ديگري برود؛ زيرا زن مي خواهد الهه عشق، معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حكومت كند.

تجربه ها نشان مي دهد اكثر دختراني كه از پسران خواستگاري كرده اند، پس ازازدواج با نارضايتي، اختلاف با خانواده همسر و شكست روبه رو شده اند. مطالب ذكرشده، واقعيت هاي اجتماع بشر است. به عقيده ويليام جيمز، فيلسوف و روانشناس معروف آمريكايي، حيا وخودداري ظريفانه زن، غريزي نيست. بلكه دختران درطول تاريخ دريافته اند كه اين مسئله اختصاص به جنس بشر ندارد. همواره اين مأموريت به جنس نر داده شده است كه خود را دل باخته و نيازمند به جنس مخالف نشان بدهد. شايد بتوان گفت خواستگاري از جنس ماده درميان انسان ها نه غريزي است و نه آموخته تاريخ، بلكه فطري است. به اين معنا كه جذب و انجذاب ميان آدميان برخواسته ازعواطف عالي انساني است و نه صرفاً تمايلات جسمي وجنسي.
اما متأسفانه امروزه نهضت فمينيسم و متعصبان به جنس زن، به بهانه برابرسازي حقوق زن و مرد اين موجود ظريف و رۆيايي را كه بهشت مي تواند زير پاي او باشد از عرش به فرش آورده و شخصيت انساني و الهي او را لكه داركرده است.



آداب خواستگاري
در جامعه ما رسم بر اين است كه خانواده پسر به خواستگاري دختر بروند

نکاتي درمورد آداب خواستگاري

پوشش مناسب خواستگاري
لباس افراد نشان دهنده شخصيت، طرز تفکر و فرهنگ آنان است. ناديده گرفتن اين اصل از سوي دختر و پسر مي تواند صدمات جبران ناپذيري را براي آنان به همراه داشته باشد. بنابراين، بر دختر، پسر و خانواده هر دو آنها لازم است لباسي مناسب از لحاظ رنگ و مدل، ارزشهاي ديني و جامعه، بدون پز و چشم و هم چشمي انتخاب کنند.

برخي گمان ميکنند لباس روز خواستگاري بايد همان گونه باشد که هميشه مي پوشند، برخي ديگر عقيده دارند بايد از لباسهاي مجلسي شيک با آرايش هاي تند استفاده کنند. بايد دانست اين گونه پوشش ها مناسب مراسم خواستگاري نيست. بهتر است در جلسه خواستگاري، لباس متناسب آن جلسه را پوشيد. زيرا ديدن دختر و پسر در لباس مناسب خواستگاري تأثير عميقي بر هر دو و خانواده هايشان دارد.

آراستگي در خواستگاري
آراستگي ظاهري تأثير به سزايي در فرد مقابل دارد. به همين علت دخترها در جلسه خواستگاري نسبت به آرايش سر و صورت خود بسيار مقيد هستند. اما اگر اين آراستگي به قصد پنهان کردن عيب خود باشد، به نوعي نشان دهنده عدم صداقت است. هر چند اين پنهان کاري عبور از مرحله اول ازدوج را تسريع مي بخشد، اما ممکن است اين امر منجر به بر هم خوردن نامزدي آنان و يا حتي منجر به جدايي طرفين در زندگي مشترک شان گردد. هم چنين طبق قانون اسلام اگر فرد به وسيله آرايش کردن عيب خود را بپوشاند، عقد باطل است. از سويي زينت براي نامحرم حرام است و مانع ازدواج صحيح ميشود. آراستگي و مرتب کردن سر و صورت، لباس و ... تا اندازهاي مناسب است که عيب را نپوشاند که اين نشان دهنده رشد اجتماعي افراد مي باشد. بهتر است دختر يا پسر از همان اول عيب هم ديگر را ببينند تا در آينده با مشکلي از اين نظر برخورد نکنند.

گل و شيريني خواستگاري
تهيه گل و شيريني براي خواستگاري از نمادهاي زيبا و به ياد ماندني اين مراسم است. که نمايانگر حسن سليقه، مهر و محبت داماد و نيز توجه ويژه خانواده داماد به عروس و خانواده اش مي باشد. پس بايد بيشتر به زيبايي آن اهميت داد تا قيمتش (حتي اگر خواستگاري به سرانجام نرسد)

بعضي از افراد گل و شيريني هاي خاص را نمي پسندند مثلاً برخي گل گلايل، داوودي يا شببو را براي مراسم سوگواري مناسب مي دانند. شيريني هاي بزرگ را نشانۀ بي سليقه گي فرد مقابل به حساب مي آورند، ممکن است حتي رنگ گل، مفهوم ويژهايي براي عده ايي داشته باشد، براي نمونه برخي به علت ناآگاهي، رنگ زرد را نشانۀ نفرت مي دانند. اين در حالي است که رنگ زرد نشاط آور و نماد زندگي است. به همين دليل در انتخاب گل و شيريني توجه به تجربه ديگران، سليقه خود و عرف مهم است.

خانواده پسر با توجه به شناختي که از شرايط فرهنگي و اجتماعي خانواده دختر دارند بهتر است در جلسه اول خواستگاري با خود گل ببرند چون اين کار به دو جهت اهميت مي يابد:
اول اين که اگر خانواده دختر انتظار آوردن گل را داشته باشند ولي چنين کاري انجام نشود ممکن است آن را به حساب بي احترامي يا دست کم گرفتن خود بگذارند.
دوم اين که در شرايط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي اگر در اولين جلسه گل برده شود اثر رواني خوبي بر روي خانواده دختر خواهد داشت

ورود ميهمانان و نحوه برخورد با آنها
زماني که خانواده پسر، زنگ در را مي زنند، خانواده دختر بايد جلوي درب حاضر شده، ميهمانان را به داخل راهنمايي کنند. اصولاً خانواده پسر در بالاي مجلس و خانواده دختر در پايين مجلس مي نشينند و مشغول تعارفات و احوال پرسي مي گردند. در بسياري از خانواده ها، دختر خانم به استقبال خانواده پسر نمي رود. در برخي از خانواده ها هم استقبال دختر از خانواده پسر نوعي ادب محسوب مي شود، پس از احوال پرسي مختصري جمع را ترك مي کند و بعد از مدتي با سيني چاي يا شربت وارد مي شود. اما امروز در برخي خانواده ها دختر همراه با خانواده خود در مراسم خواستگاري مي نشيند و فرد ديگري با چاي يا شربت از خانواده پسر پذيرايي مي کند. بعد از خوش و بش خانواده ها، يکي از اعضاي خانواده پسر که بيان شيواتري دارد، آغازکننده صحبت هاي اصلي مراسم خواستگاري ميشود.

نحوه گرفتن گل از پسر
گرفتن دسته گل از پسر، متناسب با آداب و رسوم اقوام در کشور ايران، متفاوت است.
برخي از خانواده ها دسته گل تهيه شده در مراسم خواستگاري را به دختر خانم و برخي به پدر يا مادر خانواده هديه ميدهند.

رفتار دختر و پسر در مراسم خواستگاري
دختر و پسر هم بايد کاملاً مواظب رفتار خود در جلسه خواستگاري باشند و بايد رفتاري متعادل داشته باشند. هر گونه افراط و تفريط در رفتار نادرست است. ترش رويي و سکوت مطلق دختر و پسر يا خنده رويي و سخن گفتن زياد آنان خوب نيست. لبخندي موقرانه بر لب دختر و پسر، چيزي از ارزش آنها نمي کاهد. هم چنين، از احوال پرسي بسيار گرم و خودماني، پرهيز کنند زيرا احتمال دارد برداشت هاي نادرست را ايجاد کند. پس در مجموع دختر و پسر در رفتار و حرکات، راه رفتن، سخن گفتن و ... عجله نکنند.

پذيرايي در خواستگاري
يکي از اصول پذيرايي قديمي و سنتي در مجلس، مراسم چاي گرداندن است. در قديم از طريق اين رسم، دختر براي نخستين بار اجازه مي يافت که در جمع خانواده داماد حضور يابد. از سوي ديگر حسن سليقۀ دختر نيز به طور کلي در نحوة پذيرايي کردن او با چاي سنجيده مي شد. امروز گرچه اين سنت دگرگون شده است و در بسياري از موارد به مفهوم اجازة ورود دختر به مجلس خواستگاري نمي باشد، اما هم چنان زيبايي خود را به صورت يک سنت حفظ کرده و گاه خاطرات شيريني را براي زوجها فراهم ميآورد.

علاوه بر اين، پذيرايي در مراسم خواستگاري توسط خانواده عروس نشان دهنده رفتار و فرهنگ آنان است. به همين خاطر لوازم پذيرايي اعم از شيريني، ميوه، وسايل آن و ... بايد مناسب و در حد اعتدال باشد. تعارف زياد يا کم، زمان پذيرايي، آغاز پذيرايي از مهمانان و ... از جمله مواردي است که بايد به آن توجه شود.

البته توجه به برخي از نکات ريز در پذيرايي بسيار حائز اهميت است از جمله:
دقت و سليقه در آوردن چاي يا هر نوشيدني ديگر مثلاً ميتوان از يک شاخه گل کوتاه در سيني پذيرايي استفاده کرد.
مسئله مهم ديگر توجه به افراد مسنتر خانواده داماد در پذيرايي کردن است که پذيرايي از فرد مسنتر بايد آغاز شود.
اساساً خوردن و نوشيدن در مراسم خواستگاري، کمکي هستند براي مشغول شدن، کم کردن اضطراب، استرس و آرام شدن.
بکوشيد از تشريفات خواستگاري بکاهيد. نه دسته گل هاي گران قيمت به پسر بها مي دهد و نه پذيرايي هاي غيرعادي و پرخرج، ارزش دختر را بالا مي برد. در مواردي هم ممکن است برداشت هاي خوبي از اين رفتارها نشود.

بدرقه خانواده پسر
هنگام خداحافظي هم پسنديده است که پدر و مادر عروس و عروس خانم و وابستگان درجه يک تا آستانۀ در ورودي، ميهمانان خود و فاميل آينده را بدرقه کنند.



لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/11387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود