آریا بانو

آخرين مطالب

هشدار درباره مصرف خودسرانه «زالو» گفتگو

  بزرگنمايي:

بانو نيوز - «زالو» جانوري است که خيلي از افراد از آن مي‌ترسند، اما ساليان زياديست که بسياري از پزشکان از مفيد بودن و خواص درماني آن ها صحبت مي کنند.
عليرضا عباسيان، مدير تعالي دفتر طب سنتي ايراني ــ اسلامي وزارت بهداشت  بيان کرد: زالو اندازي در طب ايراني سابقه زيادي دارد اما در کشور به صورتي که بايد به آن اهميت داده نشده است، در صورتي که در تمامي دنيا از خواص طبي و درماني آن به بهترين شکل ممکن استفاده مي کنند. به عنوان مثال درمان زانو درد، مهم‌ترين خواصي است که از نظر اسناد علمي از درجه بالايي برخوردار است .

وي در ادامه افزود: امروزه جراحان پلاستيک به وفور در کارهاي خود از زالوها کمک مي گيرند تا تورم هاي حاصل از جراحي را کاهش بدهند. بنابراين در دنيا استفاده هاي درماني و متنوعي از زالوها مي شود اما ناگفته نماند زالو ها علاوه بر خواص درماني زيادي که دارند در پي آن هم ممکن است فرد را درگير يکسري عوارض نيز کنند. به عبارتي ديگر مي توان گفت زالو ها مانند شمشير دو لبه هستند و همان طور که مقالات متعددي براي خواص آن مطرح شده است علاوه بر آن نيز در خصوص عوارض آن هم تحقيقات جدي انجام داده اند.
عباسيان متذکر شد: ميزان تاثير گذاري زالو به عوامل خاصي بستگي دارد. شرايط فردي و کسي که توسط آن زالودرماني صورت مي گيرد تعيين کننده ميزان تاثير گذاري زالو بر بدن است. براي مثال اخيرا يک فردي با زخمي بر روي پا که داراي عفونت نيز بود براي کشيدن عفونت از زخم زالو اندازي را انتخاب مي کند و با مراجعه به افراد سودجو و غير حرفه اي اقدام به انجام اين کار مي کند، حال فرد پس از انجام اين کار، عفونت پاهايش شديد تر و در نهايت مجبور به قطع عضو شد. بنابراين مي توان گفت زالو يک داروست و بايد مانند داروهاي ديگر استفاده شود همان طور که مي دانيم دارو را نبايد خودسرانه مصرف کرد و حتما مشورت پزشک در اين خصوص الزاميست، زالو نيز همانند دارو از اين قاعده مستثنا نيست.
مدير تعالي دفتر طب سنتي ايراني وزارت بهداشت در رابطه با خواص درماني زالو به جام جم آنلاين گفت: به دليل اثر ضدانعقادي بزاق زالو، پس از عمل جراحي زالو درماني مي‌تواند نقش مفيدي ايفا کند و ريسک جراحي و عوارض جانبي را به حداقل کاهش دهد. به طور کلي يکي از ريشه هاي اثربخشي زالو در بزاق زالو است.
وي با هشدار درباره زالو درماني افرادي که سکته مغزي کرده اند گفت : بيماري که سکته مغزي حاد کرده و با اينکه مکانيزم بيماري به علت لخته شدن خون باشد به هيچ وجه گزينه هاي مناسبي براي انجام اين اقدام نيستند. عمده ترين عارضه زالو، درد و خونريزي در محل قرارگيري زالو روي بدن است. زالو اندازي اگر به شيوه صحيح و اصولي آن صورت گيرد عارضه جدي را به دنبال ندارد. حال منظور از شيوه صحيح و اصولي زالو درماني اين است که زالو بايد در محيط سالم و در مزارع زالو پرورش يابد، هر زالوي استفاده شده بايد سريعا کشته شود و براي بيمار ديگر به هيچ عنوان مصرف نشود و در آخر محل زالو اندازي حتما بايد استريل شود.
اين متخصص طب سنتي هشدار داد: در اين ميان بسياري از افراد سودجو و متخلف از اين موضوع سوء استفاده کردند و بدون داشتن تخصص اين دسته اقدامات را انجام مي دهند و لازم به ذکر است مردم بدانند با مراجعه به مراکز غير معتبر نيز بايد توقع هرگونه اتفاق جبران ناپذير را داشته باشند. اغلب مراکز دانشگاهي طب سنتي که کار زالو درماني را انجام مي دهند کاملا سالم و کنترل شده هستند و از اين جهات خطري جان مردم را تهديد نمي کند.
عباسيان خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه هاي قطب پزشکي کشور کلينيک هاي طبي سنتي دارند و فهرست اين دسته از کلينيک هاي معتبر در سايت دفتر طب سنتي وزارت بهداشت وجود دارد.
وي در پاسخ به اين سوال که چه افرادي نبايد زالو درماني را انجام دهند گفت: بيماران اورژانسي که زمان براي سلامت آنها رکن اساسي را ايفا مي کند گزينه هاي مناسبي براي انجام اين کار نيستند به علاوه آن کودکان و سالمندان، افرادي که درگير بيماري هاي اختلالات خوني هستند مانند هموفيلي ها و تالاسمي ها، زنان باردار، بيماراني که مبتلا به کم خوني هستند و افرادي که بدنشان مستعد عفونت است و داروهاي نقص ايمني مصرف مي کنند، نيز منع استفاده دارد.
مدير تعالي دفتر طب سنتي ايراني وزارت بهداشت در پايان خاطرنشان کرد: اخيرا اخباري در خصوص تاثيرگذاري زالو اندازي در بيماري هاي ام اس و آلزايمر منتشر شده است، لازم به ذکر است مردم فريب تبليغات دروغين در فضاي مجازي را نخورند چرا که اين موضوع به ثبت علمي نرسيده است و هيچگونه صحتي ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/15514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی

حذف هپاتیت C در ایران رسما اعلام شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟

این بیماران به کنسرو لب نزنند

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است