آریا بانو

آخرين مطالب

20 راز پرورش کودک که در کتاب ها پيدا نمي کنيد مقالات

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
اما آيا مي دانيد چه چيزي اين تجربه را براي شما لذت بخش تر مي کند؟ در اين نوشتار قصد داريم بعضي از رموز فرزندپروري را با شما درميان بگذاريم؛ نکاتي که پيش از اين هرگز در جاي ديگري آنها را نشنيده ايد. بنابراين از همراهي با اين بخش احساس ضرر نخواهيدکرد. گام به گام پيش مي رويم.

1- اينکه گاهي اوقات گريه کنيد، چيز بدي نيست
پدر يا مادر بودن يک کار احساسي، روحي، فيزيکي و البته طاقت فرسات. برخي اوقات احساس مي کنيد خود را خيلي مقيد کرده ايد و دربند هستيد. مشکلي از سمت شما وجود ندارد چرا که فشار دروني زيادي به شما وارد شده و راه خلاصي از آن گريه کردن و تخليه روحي است. اين کار نشانه ضعف شما نيست، بلکه گريه کردن به شما اين فرصت را مي دهد که استرس هاي تان را کاهش داده و کنترل کنيد و همين امر به شما کمک خواهد کرد که بعد از يک گريه سالم، احساس بهتري داشته و آرام تر شويد.

2- جديدترين و گران ترين اسباب بازي کودک، سرگرمي خود شماست
اسباب بازي هاي گران قيمت فقط زماني که در جعبه هستند براي فرزندان تان جذابيت دارند، به عبارت ديگر کودکان شما جعبه هاي اسباب بازي را دوست دارند. به نظر شما يک بچه کوچک به گران قيمت بودن اسباب بازي ها اهميت مي دهد؟ نه چندان! چيزي که در ذهن فرزند ما زياد مي ماند زماني است که ما بيرون از خانه مي رويم و بچه ها با آب صابون حباب درست مي کنند و بازي هاي کودکانه انجام مي دهند. پس پول هاي اضافي تان را براي آينده فرزندان تان سرمايه گذاري کنيد و فرصت را براي کودکان تان به منظور لذت بردن از اتفاقات و وسايل ساده تر فراهم کنيد.

3- اگر از همه لحظات بودن در کنار فرزندان تان لذت نمي بريد، والدين بدي نيستيد
اگر هنگام صبحانه با يک اسباب بازي بزرگ روي ميز رو به رو شديد، سعي کنيد عصباني نشويد، چرا که گاهي اوقات بهترين لحظات زندگي، دور هم بودن هايي است که در ظاهر دلپذير نيستند ولي در باطن جزو شيرين ترين و زيباترين لحظات زندگي انسان هستند. يادتان باشد که هر پدر و مادري روزهاي سختي را در پيش داشته و دارد، حتي کساني که در ظاهر هرگز روزهاي سختي نداشته اند. بنابراين سعي کنيد زندگي را به خودتان سخت نگيريد. زندگي مثل رفتن به قفس حيوانات براي بزرگ و رام کردن آنها نيست، شما اينطور فکر نمي کنيد؟!

4- نه گفتن به کودکان، ضربه روحي به آنها وارد نمي کند
آموزش قوانين و حريم و حدود ديگران به کودکان امري ضروري براي رشد احساسي و روحي آنهاست، البته ممکن است که اخم و گريه کنند و اينکه اوقات شما را براي مدتي تلخ کنند ولي با يک تکه کيک شکلاتي قبل از خواب اين حالت از يادشان خواهدرفت. مکررا «بله گفتن» به کودکان، به لوس بار آمدن آنها منجر مي شود و حتي زماني که بالغ شوند نيز اين خصلت را به همراه خواهند داشت. از سوي ديگر اينکه «نه» خود بمانيد، درس بزرگي براي آموزش احترام گذاشتن به کودکان است که منجر به احترام گذاشتن آنها به حدود ديگران مي شود.

5- برخي اوقات کودکان تان را تنها بگذاريد و اين به معناي  رها کردن آنها نيست
در حقيقت تنها گذاشتن فرزندان تان گاهي اوقات نکته اي مهم براي کمک به استقلال آنهاست. اوقات تنهايي به کودکان کمک مي کند از خلاقيت خود براي داشتن لحظاتي لذت بخش استفاده کرده و آنها را به استقلال داشتن و خودکفابودن تشويق مي کند. کودکاني که اين مهارت را ياد بگيرند، به راحتي قادر خواهند بود زمان هاي تنهايي شان را بدون هيچ احساس غم و اندوه با وحشت پشت سر گذارند. کودکان با سن کمتر را زمان هايي تنها بگذاريد که بتوانند بدون کمک والدين يا پرستار کودک که در اتاقي ديگر حضوردارند، خود را سرگرم کنند.

6- لازم نيست در برابر فرزندان تان هميشه عالي باشيد
گاهي فرصتي بسيار مناسب براي ياددادن درسي به کودکان همراه با يک مثال پيش مي آيد؛ زماني که اشتباه مي کنيد، به آنها نشان دهيد اگر از درس هاي آن عبرت بگيرند، اشتباهات مي توانند به عنوان  گامي مهم براي دست يابي به هدفي بزرگ تر باشند. اين مسئله آنها را براي حل مشکلات و داشتن اعتماد به نفس بيشتر ترغيب خواهدکرد.

7- گاهي به خودتان استراحت بدهيد
برخي اوقات که کودکان تان در حال کتاب خواندن، نقاشي يا بازي هستند لحظاتي را براي آرامش جسم و روح تان مثلا با مشاهده يک برنامه تلويزيوني اختصاص دهيد چرا که بعد از يک استراحت کوتاه، احساس بسيار بهتري خواهيد داشت. اين کار شما به کودکان تان هم ياد خواهدداد زماني که تحت فشار روحي هستند، استراحتي کوتاه و دوباره انرژي گرفتن، سالم ترين و کارآمدترين راه براي آرام شدن است.

8- به کودکان اجازه ندهيد که با تلفن همراه بدون محدوديت بازي کنند
اگر مي خواهيد پيام هاي بي معنا براي همه مخاطبان تان ارسال نشود يا اينکه عکس هاي تان سر جايش باقي بماند، قبل از اينکه تلفن همراه تان را به کودکان بدهيد، برايش قفل بگذاريد در غير اين صورت بايد منتظر عواقب بدي باشيد.

9- وقتي فرزندتان چيزي را نمي خورد از خاصيتش براي او بگوييد
اگر کودک تان چيزي را نمي خورد، کمي درنگ داشته باشيد و بعد رو به او کنيد و بگوييد به نظرم نبايد اسفناج بخوري، چون اين ماده سبزرنگ مي تواند تو را بسيار قوي کند و به تو انرژي فوق العاده اي بدهد باري وقتي که در پارک بازي مي کني يا در استخر مشغول شنا هستي. تو هم که اينها را نمي خواهي، درست است؟

غالبا پاسخ کودکان تان «نه، نه» خواهد بود! مطمئن باشيد که اين روش به خوبي جواب مي دهد.  

پرورش کودک, تربيت کودک

  10- زمان چرت زدن کودکان تان فرصت مناسبي براي انجام کارهاي ديگر است
بسياري به شما پيشنهاد مي کنند وقتي کودکان تان خواب هستند، شما هم بخوابيد بله. اين توصيه در صورتي صحيح است که شما نخواهيد کار ديگري در زندگي تان انجام دهيد! ماشين لباسشويي را پر کنيد، دوش بگيريد، با دوستان تان حرف بزنيد و البته گاهي اوقات براي بازسازي ذهن و جسم و روح تان به همراه فرزندتان چرت بزنيد.

11- راهي براي فرار از قدرت زيبايي وجود ندارد
شما بيشترين تلاش تان را براي زنده نگه داشتن پوست تان مي کنيد، اما توجهي به درون خود نداريد واين در حالي است که قلب شما پژمرده شده است. پس سعي کنيد که به طراوت و زيبايي روح و جسم تان توامان توجه کنيد تا حس بهتري براي برخورد با فرزندان داشته باشيد.

12- بچه ها وقتي با شما کار دارند که انتظار نداريد
در حالي که کودکان تان هيچ حرفي در طول روز براي گفتن با شما نداشته اند، هنگامي که با تلفن صحبت مي کنيد، ناگهان تصميم مي گيرند ماجرايي را براي شما تعريف کنند. براي رهايي از اين مسئله هنگامي که مي خواهيد با تلفن صحبت کنيد، کودک تان را به فعاليتي همچون رنگ آميزي کتاب، بازي با پازل و... واداريد تا کاملا مشغول شود. بعضي ها مي گويند هيچ چيزي به اندازه اينکه تلفن هاي شخصي و کاري شان را در زمان چرت فرزندشان انجام داده اند مفيد نبوده است.

13- مي توانيد بدون بچه ها هم براي خودتان سرگرمي داشته باشيد
تعادل براي داشتن ذهن، روح و جسم سالم، بسيار ضروري است. کودکان تان به شما تکيه کرده اند اما اين وضعيت، اين حقيقت را که شما همچنان خودتان هستيد از بين نمي برد! پس احساس نکنيد مجرم هستيد. بيرون برويد، با دوستان تان عکس بگيريد، با کساني که براي شما مهم هستند براي شام بيرون برويد يا به پياده روي شبانه بپردازيد! اينکه نسبت به خودتان بيشتر مراقب بوده و احساس بهتري داشته باشيد به فرزندداري تان هم کمک خواهدکرد.

14- نام همه بازيکنان فوتبال را ناخودآگاه ياد مي گيريد
علاوه بر فوتباليست ها، اسم شخصيت هاي فيلم ها، بازي رايانه اي و... را که کودک تان به آنها علاقه دارد هم خواهيد دانست و اين بد نيست. هرچند اين قدرت تنها در عامل کودکي فرزندتان به کارتان مي آيد ولي به شما کمک خواهد کرد در ذهن کودکان تان همچون بمبي از اطلاعات به نظر برسيد و اين خودش قدرت و ويژگي خاصي براي شما محسوب مي شود.

15- وقتي کاملا تصادفي به کودک تان آسيبي مي زنيد بدترين والدين روي زمين نيستيد
اينکه پس از يک روز پرتنش کاري يا هنگام مشغول بودن به کار و امورات منزل يا هر موقعيت مشابه، به طور سهوي آسيبي به کودک تان بزنيد گناهي غيرقابل بخشش نيست؛ در اين حد که حواس تان به داغي غذا نبوده يا در را موقع بستن به پاي او زده باشيد اين گونه رخدادها براي بهترين پدر و مادرها هم با وجود احتياط هاي لازم اتفاق مي افتد، پس خودتان را ببخشيد و از فرزندتان معذرت خواهي کنيد و مطمئن شويد که کودک تان قانع شده است اين کار غيرعمدي بوده است. سپس او را محکم در آغوش بگيريد و کاري کنيد که بتوانيد در کنار هم لذت ببريد تا قلب شکسته کودک تان ترميم شود و فضا عوض شود.

16- حواس تان به لباس تان باشد
کودکان بسياري از اوقاف کثيف و شلخته هستند و امکان اينکه شما نيز کثيف شويد زياد است. هميشه سعي کنيد که در کيف بچه يا در ماشين براي خود يک دست لباس اضافه نگه داريد.

17- از خودتان صدا و شکلک درآوريد تا کودک بخندد
حتما شما هم بارها و بارها فقط براي اينکه خنده کودک خود را ببينيد حرکات عجيب و غريب انجام داده ايد. اين کارها که قابل توصيف نيستند اما بچه ها را سرگرم مي کند.

18- توجه شما به مدفوع کودک تان شما را سردرگم و نگران مي کند
شما زمان، مقدار، بو، رنگ و حتي سفت يا شل بودن مدفوع فرزندتان را ثبت خواهيد کرد؛ احساس خطر نکنيد که به خاطر يک پوشک پر از مدفوع بسيار خوشحال مي شويد! نگران نباشيد، اين مرحله سپري خواهدشد.

19- در يک لحظه همزمان در بالاترين و پايين ترين نقطه قرار مي گيريد
فرزندداري کردن مي تواند بسيار استرس آور و از نظر عاطفي طاقت فرسا باشد وهمزمان از نظر معنوي نشاط بخش باشد. اين وضعيت طبيعي است و شما هيچ مشکلي نداريد فقط کمي درنگ کنيد و به خودتان زمان استراحت داده و ادامه دهيد. اگر احساس مي کنيد که قادر به مقابله با فشارهاي روحي يا احساسي نيستيد، به افرادي که به آنها اطمينان داريد براي کمک گرفتن اعتماد کنيد يا به دنبال متخصصان اين زمينه برويد. چيزي براي خجالت کشيدن وجود ندارد پس شجاعانه و مسئولانه اين کار را انجام دهيد چرا که هرچه زودتر از کسي کمک بگيريد براي خودتان و کودک تان بهتر خواهدبود.

20- جلوي کنجکاوي هاي کودکانه را هميشه نمي توان گفت
مهم نيست چقدر تلاش کرده ا يد چيزهايي راکه بايد از دسترس کودک تان دور باشد از او دور نگه داريد، چون بالاخره چيزي را پيدا خواهيد کرد که شما نمي خواسته ايد به آن دست بزند. فقط تلاش کنيد مواد شيميايي، وسايل برنده، مواد دارويي و چيزهايي از اين قبيل را از دسترس کودک تان دور نگه داريد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم