آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه بعد از شكست‌ و بحران رابطه را بهبود بخشیم روانشناسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
رابطه زناشویی
لزوم حل مسئله و برقراری ارتباط موفق بعد از شكست در رابطه بیشتر احساس می‌شود‎
در هر رابطه‌ای، هرقدر مهم و خوب و پایدار،گاهی مشكلاتی پیش می‌آید كه هر دو طرف یا یكی از آن‌ها آن‌قدر دلگیر و دل‌شكسته می‌شود كه نمی‌تواند مانند قبل در رابطه بماند...
چراکه فكر می‌كند احساساتش نادیده‌ گرفته شده،طرف مقابل او را درك نكرده یا به گونه‌ای به او توهین کرده است. معمولا هركس برای خود توجیهی دارد و از زاویه دید خود به مشكل نگاه می‌كند ونیز كمتر كسی سهم خود را در بروز مشكل می‌پذیرد؛ به همین دلیل نه‌تنها مشكل حل نمی‌شود،بلكه حس ناراحتی و دلشكستگی نیز بیشتر خواهد شد. اما در این‌ مواقع چه باید كرد؟اگر نتوان به‌سادگی از رابطه خارج شد، چگونه باید بار غم و غصه ناشی از مشكلات موجود را كمی ‌سبك‌تر كرد تا بتوان در فرصتی مناسب، تصمیم درستی گرفت.
دراین‌خصوص با دكتر دانیلیان، روان‌شناس و مشاور،گفت‌‌وگو كرده‌ایم.
شكستن دیوارهای اعتماد
وقتی رابطه‌‌ای به هر دلیل با مشكل مواجه ‌شود،اولین چیزی كه ضربه می‌بیند، اعتماد و اطمینانی است كه پایه‌های محكم یك رابطه را تشكیل می‌دهد و وقتی این دیوارها آسیب ببینند یا فرو بریزند، نخستین چیزی كه برای بازسازی آن لازم است، زمان است. وقتی مشكلی در رابطه به‌وجود می‌آید، مثلا خیانت یكی از طرفین اتفاق می‌افتد، نمی‌توان از شخص آسیب‌دیده انتظار داشت خیلی زود مشكل را پشت‌سر بگذارد؛ چراکه زمان برای جبران و ترمیم این رابطه نیاز است.
همچنین بدانیم در مدتی كه طرفین به یکدیگر زمان می‌دهند، هرکس باید به‌طور فردی مشكل را بررسی كرده یا كسی را داشته باشد كه بتواند به او كمك كند. در این مدت نیز روابط باید‌عادی شود تا از شدت خشم و هیجان دو طرف، به‌ویژه شخص آسیب‌دیده، كم شود. دركنار آن لازم است به مشاور یا متخصص مراجعه شود؛البته اگرهر دو با هم به مشاور مراجعه کنند، قطعا نتیجه بهتری می‌گیرند والبته یادمان باشد كه گذشت زمان هم عامل بسیار مهمی ‌است.
افزایش مهارت‌های ارتباطی
لزوم حل مسئله و برقراری ارتباط موفق بعد از شكست در رابطه بیشتر احساس می‌شود؛ اینكه دو طرف مراقب ارتباط خود باشند و راه‌های مختلف برای رسیدن به نتیجه بهتررا امتحان كنند،بسیار مهم است. ولی وقتی مشكلی درارتباط به وجودمی‌آید، حتما برای رویارویی با مشكل و به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های جانبی آن به مهارت احتیاج داریم؛خوب گوش‌كردن نیز یكی از مهارت‌های مهم اجتماعی است. وقتی ما حرف‌های طرف مقابل را فقط می‌شنویم، اما توجه لازم را نداریم، طبیعی است كه نتوانیم طرفمان را درك كنیم؛چون متوجه خواسته‌های واقعی او نمی‌شویم؛بهتر است سعی كنیم با توجه به شناختی كه از طرف مقابل داریم، متوجه رفتار او بشویم؛نه اینكه فقط تعبیر خود را داشته باشیم.افراد باید بتوانند معنای جدیدی به گفته‌هایی كه از همسرشان می‌شنوند، بدهند و لزوما همان برداشت‌های قبلی را نداشته باشند.
رابطه زناشویی
دو طرف مراقب ارتباط خود باشند و راه‌های مختلف برای رسیدن به نتیجه بهتررا امتحان كنند‎
تمركز بر خود
بهتر است وقتی مشكلی پیش می‌آید، همسران ابتدا بیشتر بر رفتارخود تمركز كنند، نه طرف مقابل تا شناخت بیشتری از خود داشته باشند.در واقع ما باید ببینیم وقایع و اتفاقات چه تاثیری بر ما می‌گذارند وچه چیزی باعث می‌شود به‌اصطلاح از كوره دربرویم و حالمان بد شود.اگر بتوانیم بادقت و باحوصله جوابی برای این سوالات پیدا كنیم،بهترو بیشتربانقاط ضعف و قوت خودآشنامی‌شویم و کمک زیادی به بهبود رابطه‌مان خواهیم کرد.
درواقع با این روش ما توانایی پیدا می‌كنیم تا به مسائل بعدی بهتر بپردازیم و نیز قادریم معانی و مفاهیمی‌ را كه قبلا در ذهنمان نقش بسته و باعث آزار و اذیت ما ‌شده بود، تغییر دهیم؛ زیرا‌ گاهی ما پیش‌فرض‌هایی در ذهن خود داریم كه نمی‌گذارند از زندگی لذت بیشتری ببریم و مدام ما را آزار می‌دهند.
پذیرش واقعیت
وقوع برخی حوادث در زندگی گاهی آن‌قدر سخت و دور از انتظار است كه پذیرش را برای ما بسیارسخت می‌كند،ولی باید بدانیم كه هرقدر دیرتر آن را بپذیریم، دیرتر به نتیجه می‌رسیم؛ البته این كار آسان نیست و بهتر است حتما از مشاور و متخصص در این زمینه كمك بگیریم؛مثلا اگر مشكل ما در ارتباط، خیانت طرف مقابل باشد، حتما باید روی عزت‌نفس خود بیشتر كار كنیم تا بپذیریم وقتی كسی به ما خیانت می‌كند، لزوما به این معنا نیست كه دیگر ما را دوست ندارد یا ما به‌اندازه‌كافی خوب و دوست داشتنی نبوده‌ایم و باید بدانیمگاهی بعضی افراد به دلیل مشكلاتی كه خود دارند، دست به چنین كارهایی می‌زنند.
بازسازی و ترمیم
اینكه زمان بازسازی و ترمیم یك رابطه بعد از وقوع یك حادثه و شكست به چه شكل خواهد بود و چقدر طول می‌كشد، بستگی به عوامل بسیاری دارد؛میزان آسیب، زمانی‌كه از آن گذشته، میزان درگیری و شدت آسیبی‌كه به رابطه وارد شده و ...مشخص می‌كنند كه تا چه حد می‌توان اعتماد را باز‌سازی كرد، اما این را هم فراموش نکنید که خواست افراد و تلاش دو طرف عامل بسیار مهمی‌در اثربخشی و نتیجه‌گرفتن ازیك رابطه خواهد بود. بعضی افراد خیلی دیر به نتیجه می‌رسند، ولی شاید بتوانند‌با اعتمادی بیشتر از قبل به رابطه برگردند. اما شكست در بعضی خانواده‌ها هیچ راه بازگشتی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد و با فروپاشی دیوارهای اعتماد، افراد دلیلی برای ترمیم آن نمی‌بینند.
پیشینه و واكنش نسبت به مشكلات
میزان اعتماد افراد، معمولا رابطه مستقیمی‌ با تجربه و پیشینه‌ای دارد كه افراد ازقبل نسبت به مشكل موجود داشته و تجربه كرده‌اند؛ولو به شكلی متفاوت؛مثلا‌ شاید بعضی افراد از زمان كودكی فكر می‌كردند پدر و مادر در حق آن‌ها خیانت می‌كنند و این واژه برای آن‌ها معانی مختلفی دارد؛یعنی همین كه مادر و پدر به آن‌ها توجه لازم را نداشتند و به‌نوعی حقشان را ادا نمی‌كردند،آنان را در مقایسه با دیگران‌ آسیب‌پذیرترمی‌کرد و شاید هم ندیدن توجه کافی با واژه خیانت یا ترك و طرد در ذهن آن‌ها شكل گرفته و بدین ترتیب طبیعی است كه در ارتباط زناشویی گاهی هر بی‌توجهی و غفلت از نیازهای یکدیگر را خیانت تلقی کنند. رویارویی كسانی كه وابستگی عاطفی زیادی به طرف مقابل‌ دارند نیز با این موضوع سخت‌ترخواهد بود. درواقع وقتی ارتباط عاطفی محكمی‌ بین دو نفر وجود داشته باشد،وقوع هر نوع مشكل بیشتر آن‌ها را آزار خواهد داد.
مذاكره،بررسی دوجانبه و اطمینان
بعد از طی زمانی‌كه دوطرف به همدیگر می‌دهند تا آرام‌تر شوند اگر به نتیجه رسیدند كه می‌توانند رابطه را ادامه دهند، باید زمانی را هم اختصاص دهند تا مشكل را با كمك یكدیگر بررسی كنند. در این هنگام باید برای صبر و فرصتی كه برای ترمیم رابطه به همدیگر می‌دهند سپاسگزار باشند و همدیگر را برای اتفاقات خوبی كه بعد از وقوع مشكل افتاده است، ستایش كنند؛همچنین در این هنگام افراد به همدلی یكدیگر نیز بسیار احتیاج دارند؛مثلا باید به همدیگر حق بدهیم و درك كنیم كه مشكل موجود تا چه حد توانسته باعث آزار ما شود.
افزایش اعتمادبه‌نفس نیز برای حل مشكل بسیار مهم است. وقتی شخص اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس بالایی داشته باشد،هنگام بروز مشكل كمتر آسیب می‌بیند و بهتر‌می‌تواند با مسائل كنار بیاید. برای افزایش اعتمادبه‌نفس در رابطه، شخص بایدببیند چه چیزهایی باعث می‌شود نتواند به خودش اعتماد كند و درعوض هراس و بیم بر او چیرهمی‌شود. گاهی پیدا‌كردن این مشكلات به‌تنهایی ممکن نیست و لازم است شخص حتمااز متخصص، مشاور یا شخصی آگاه كمك بگیرد.
منبع: موفقیت


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/19525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

عطر کیک هل و گلاب تمام خانه را پر کرد!

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم