آریا بانو

آخرين مطالب

ردپاي سرطان در قزل‌آلا و فلزات سنگين در مرغ گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

مهدي خلج ضمن تاکيد بر ضرورت حفظ و ارتقاي سلامت و بهداشت محصولات و فرآورده‌هاي خام دامي اظهار کرد: اگر مي خواهيم به غذاي سالم دسترسي پيدا کنيم راهي جز اين نداريم که از مزرعه تا سفره مردم را نظارت بهداشتي کنيم که شايد سازمان دامپزشکي تنهاترين دستگاهي باشد که اين وظيفه را برعهده داشته باشد.

 وي با بيان اينکه سازمان دامپزشکي طي سال‌هاي اخير طرح پايش سلامت محصولات و فرآورده‌هاي خام دامي را انجام داده است، افزود: در طرح پايش سلامت محصولات دامي طي چند سال اخير نمونه‌برداري‌هاي بسياري از هفت محصول و فرآورده‌هاي دامي از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شير، عسل، خوراک دام وغيره انجام شده که اين محصولات از نظر 39 آلاينده گوناگون مورد آناليز و ارزيابي قرار گرفته‌اند.

 رييس سازمان دامپزشکي کشور ادامه داد: براساس نتايج به دست آمده از آزمايشات انجام شده، اين محصولات تقريبا بدون مشکل بوده‌اند. البته در مورد مرغ و شيرخام هنوز به جمع‌بندي کامل نرسيديم.

اخطار به مزارع پرورش ماهي و رصد محصولات قبل از خروج از مزرعه

 رييس سازمان دامپزشکي

 خلج تصريح کرد: در نمونه‌برداري‌هاي انجام شده از مزارع پرورش ماهي قزل‌آلا رد پاي "مالاشيت‌ کلين" در برخي موارد ديده شده است. "مالاشيت کلين" يک ماده رنگي است و بايد در صنايع رنگ‌ريزي به کار برود که سرطان‌زاست و به اين دليل نبايد در فرآورده‌هاي دامي ديده شود اما برخي پرورش‌دهندگان به صورت غيرمجاز براي مبارزه با انگل‌هاي خارجي يا قارچ‌هاي سطحي از آن استفاده مي‌کردند.

 وي با اشاره به معدوم‌سازي چند مورد گزارش شده که به صورت غير قانوني از اين ماده سرطان‌زا استفاده کرده بودند، گفت: سازمان دامپزشکي پس از نمونه‌برداري و آزمايشات خود، ماده جايگزين را به آبزي‌پروران معرفي کرد و بر همين اساس از سال گذشته اعلام شد که هيچ ماهي قزل‌آلايي اجازه عرضه به بازار را ندارد مگر آنکه سازمان دامپزشکي پس از نمونه‌گيري از آن مزرعه، عرضه اين محصول را مجاز اعلام کند.

 رد پاي فلزات سنگين در گوشت مرغ

 رييس سازمان دامپزشکي کشور اظهار کرد: يکي ديگر از کارهايي که انجام شد در زمينه پايش ميزان فلزات سنگين در گوشت مرغ بود، چراکه بعضا تشويشي در اذهان عمومي ايجاد شده بود که در مرغ توليد شده داخلي فلزات سنگين وجود دارد، البته سازمان دامپزشکي آن را تاييد کرد اما ميزان آن از حداکثر مجاز بيشتر نيست و تنها اسيد فسفوريکي که براي استخراج ‌دي کلسيم فسفات مورد استفاده قرار مي‌گيرد ناخالصي داشت و فلزات سنگينش از حداکثر مجاز بالاتر بود که هشدار داديم مشکل بايد حل شود يا اين‌که اسيد فسفوريک فود گريد بايد به جاي آن در بازار عرضه شود.

 خلج با بيان اينکه آزمايشگاه‌هاي مرجع اجرا‌کننده طرح پايش سلامت محصولات دامي در سال جاري دقيق‌تر و مجهز‌تر نسبت به سال‌هاي گذشته هستند و بر اساس تجربيات گذشته نقايص سال‌هاي گذشته نيز برطرف مي‌شوند، عنوان کرد: جواب آزمايش هاي انجام شده روي شير در قالب طرح پايش محصولات و فرآورده‌هاي دامي هنوز تجميع نشده است اما در گذشته مطرح مي‌شد که "مايکوتوکسين" در شير وجود دارد و ميزان آن بالاست.

 شير مورد تاييد در کدکس غذايي بين‌المللي و مردود در استانداردهاي اتحاديه اروپا

 وي اعلام کرد: ميزان مجازي که در کدکس غذايي بين‌المللي براي "مايکوتوکسين" مشخص شده 500 نانوگرم در ليتر است که البته برخي ديگر معتقدند بايد استاندارد‌هاي اتحاديه اروپا را که 50 نانوگرم در ليتر تعيين شده، ملاک سنجش و ارزيابي "مايکوتوکسين" در شير قرار داد. اما اگر کدکس غذايي بين‌المللي را معيار قرار دهيم هيچ مشکلي در شير از اين نظر وجود ندارد و کمتر از حداکثر مجاز تعيين شده است. البته از استاندارد اتحاديه اروپا کمي پايين‌تر هستيم.

 رييس سازمان دامپزشکي کشور اظهارکرد: در اين راستا از همه استانداران تقاضا شده تا کميته ارتقاي کيفيت بهداشتي شيرخام را با رياست معاونان استاندار و دبيرکلي سازمان دامپزشکي تشکيل دهند و سازمان جهاد کشاورزي، اتحاديه دامداران، دانشکده علوم پزشکي و غيره در اين کميته عضويت پيدا کنند که از مبدأ توليد تا مراکز جمع ‌آوري شير و قبل از فرآوري شدن، اين محصول را پايش و نظارت کنيم.

  ميگوي ايراني مورد تاييد اوپايي‌ها

 رييس سازمان دامپزشکي

 خلج با بيان اينکه در زمينه گوشت قرمز و تخم مرغ هنوز نتايجي استخراج نشده است، گفت: در زمينه ميگو نيز با توجه به اين‌که اتحاديه اروپا بايد کد EC صادر شده از سوي سازمان دامپزشکي را براي شرکت‌هاي صادر‌کننده ايراني تاييد کند و براساس نتايج آزمايش‌هاي انجام شده سازمان دامپزشکي در تک‌تک مراحل توليد و صادرات ميگو و نتايج آزمايش‌هاي اتحاديه اروپا، هيچ مشکلي از نظر باقي‌مانده‌ها و فلزات سنگين وجود ندارد.

 وي افزود: 3141 مجوز بهداشتي براي صادرات 69 نوع کالاي مربوط به دام، فرآورده خام دامي، آلايش دامي، دارو و غيره صادر شده است که حدود 829 هزار رأس دام سبک نيز صادر شده است و اين رکورد جديدي در صادرات محصولات فرآورده‌هاي دامي محسوب مي‌شود. اما سازمان دامپزشکي به عنوان متولي تضمين‌کننده سلامت و بهداشت، محصولات و فرآورده‌هاي خام دامي همواره در صادرات و واردات شرط الزام‌آور بهداشتي را رعايت کرده است.

 رييس سازمان دامپزشکي کشور ادامه داد: در زمينه سلامت و بهداشت مواد غذايي بايد به مساله امنيت غذايي توجه کرد؛ بنابراين سازمان دامپزشکي معتقد است اگر خوراک بهداشتي دام را ارتقاء ندهيم نمي‌توانيم زنجيره‌هاي بعدي توليد را از اين نظر تضمين کنيم.

 ايجاد اسکله اختصاصي براي تخليه خوراک دام

 خلج اظهار اميدواري کرد امسال با حمايت وزير جهاد کشاورزي و دولت اسکله اختصاصي براي تخليه خوراک دام ايجاد شود؛ به گونه‌اي که در اسکله‌اي که اين محصولات اساسي تخليه مي‌شوند محصول ديگري به ويژه مواد شيميايي نگهداري نشوند. از سوي ديگر انبار اختصاصي و ناوگان حمل‌و‌نقل ويژه براي نهاده‌ها و خوراک دام و طيور ايجاد شود.

 وي اعلام کرد: سازمان دامپزشکي در گستره 95 هزار واحد دامداري روستايي، صنعتي و عشايري، 27 هزار واحد پرورش صنعتي طيور، 9500 واحد پرورش آبزيان، 1044 کارخانه خوراک دام ، 956 مرکز جمع‌آوري شير، 700 کشتار گاه صنعتي دام و طيور، 1100 مرکز سردخانه‌اي و مرکز بسته‌بندي، 10 هزار 700 شناور صيادي، بيش از 34 هزار وسيله حمل و خودرو فرآورده‌هاي خام و 151 هزار و 732 مرکز عرضه فرآورده‌هاي خام دامي نيز در کشور موظف به انجام وظايف خود است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/2014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت