آریا بانو

آخرين مطالب

9درد شایع دوران بارداری پزشکي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
کمر درد در بارداری,دوران بارداری,سرگیجه در بارداری
از کمردرد و بی‌خوابی تا فشارخون و سرگیجه
در دوران بارداری، برخی بیماری‌های شایع، خود را نشان می‌دهند كه البته نباید نگرانشان باشید چون در واقع بیماری نیستند و از عوارض جانبی دورانی به شمار می‌روند كه شما دارید آن را طی می‌كنید...
ما یك فهرست از عوارض شایع این دوران، علت ایجاد و ماندگاری‌شان و راهكارهایی كه بتوانید در طول این مدت با آنها كنار بیایید را برایتان تهیه كرده‌ایم. با «بارداری و زایمان» این هفته همراه شوید.
1. كمردرد
کمردرد یكی از عوارض شایعی است كه بیشتر خانم‌های باردار را گرفتار می‌كند. این درد معمولا قسمت پشت، سراسر باسن و پایین‌ ساق‌پا را دربرمی‌گیرد و معمولا با ایستادن‌ طولانی‌مدت، بلندكردن اجسامی كه در این دوره سنگین‌ محسوب می‌شوند و خوابیدن نامناسب به‌خصوص در 3 ماهه آخر بارداری، تشدید خواهدشد. حتی كمردردهای خفیف اگر به ستون فقرات و لگن فشار بیاید، ممكن است بیشتر شوند. بدن خانم‌های باردار اواخر 3ماهه دوم حاملگی هورمونی به نام ریلاكسین تولید می‌كند كه تمام مفاصل و رباط‌ها را برای به دنیا‌آوردن كودك كمی شل خواهدكرد اما این موضوع باعث كمردرد می‌شود كه برای برخی خانم‌ها، خصوصا هنگام جابجایی در خواب می‌تواند دردناك باشد. این هورمون همچنین باعث عدم استحكام مفاصل ران و به دنبال آن كمردرد در این دوران می‌شود. ماساژ می‌‌تواند به تقویت ناحیه كمر‌ و كم‌شدن درد كمر كمك كند. می‌توانید از یك متخصص در زمینه انجام نرمش‌های مناسب كمك بگیرید. هنگام نشستن از وضعیت درست نشستن مطمئن باشید، از پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند اجتناب كنید، تشك خیلی نرم‌ كمردرد این دوران را تشدید می‌كند و درنهایت از بلندكردن اجسام سنگین خودداری كنید.
2. بی‌خوابی
بی‌خوابی ممكن است در هر دوره‌ای از بارداری گریبان شما را بگیرد، اما آرامش كلید اصلی حل این مشكل است. هر وقت بی‌خوابی سراغتان آمد، دوش آب گرم بگیرید، یك فنجان چای بابونه بنوشید یا به تماشای یك برنامه تلویزیونی بنشینید تا خوابتان بگیرد. به هر حال با این عارضه كنار بیایید چون بعد از به دنیا آمدن كودك هم باز آن را تجربه خواهید كرد.
3. یبوست
در دوران بارداری هورمون پروژسترون در بدن ترشح می‌شود كه اثر آرامبخشی روی خانم‌ باردار دارد اما همین هورمون می‌‌تواند عوارض جانبی برای مادر داشته باشد. پروژسترون باعث می‌شود دفع موادغذایی كندتر از حالت معمول انجام شود بنابراین دستگاه گوارش برای دفع دچار اختلال خواهدشد. بهترین راه مقابله با این عارضه، مصرف بیشتر مایعات، فیبر و سبزی‌هاست. می‌توانید غذاها را با روغن نارگیل درست كنید تا به رفع این مشكل كمك شود. فقط یادتان باشد این روغن نباید حرارت ببیند چون سرطان‌زا خواهدشد.
4. گرفتگی عضلات پا
گرفتگی عضلانی در دوران بارداری در ران، ساق و پاها احساس می‌شود. این درد را 3 ماهه سوم جزو شایع‌ترین شكایت‌های خانم‌های باردار است. باور عمومی بر این است كه گرفتگی‌های عضلانی عموما به دلیل كمبود كلسیم و منیزیم رخ می‌دهد. به این دلیل كه حدود هفته بیستم جنین نیاز بیشتری به این موادمغذی دارد و از بدن تغذیه می‌كند. بهترین راهكار این است كه اگر احساس درد در عضلاتتان داشتید، با پزشك مشورت كنید تا اگر لازم بود، برایتان مكمل‌های منیزیم و كلسیم تجویز كند. سبزی‌های برگ‌سبز، كنجد و بادام هم می‌تواند به برطرف كردن این درد كمك ‌كند. از نشستن یا ایستادن‌های طولانی اجتناب كنید، ماساژ دادن و گذاشتن یك بالشتك كوچك زیر پاها هم از دیگر روش‌های موثر برای رفع این درد است.
5. احتباس آب
میزان زیاد آب در بافت‌های بدن باعث ایجاد احتباس آن می‌شود. این اتفاق برای خیلی از خانم‌های باردار می‌افتد و معمولا باعث متورم شدن پاها، صورت و دست‌ها می‌شود. اگر فشارخونتان بالا باشد، احتمال این اتفاق به دلیل عبور مایع از جریان خون به بافت‌ها بیشتر است. هورمون‌هایی هم كه در این دوران ترشح می‌شوند، می‌توانند باعث احتباس سدیم در كلیه‌ها و بعد احتباس آب در اندام‌ها شوند. اگر می‌خواهید از این عارضه در این دوران درامان بمانید به این توصیه‌ها دقت كنید؛ نمك را از برنامه غذایی‌تان حذف كنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید، به مدت طولانی نایستید، مصرف غلات و ماهی را بیشتر كنید و حداقل 8 لیوان آب در طول روز مصرف ‌كنید تا از كاركرد مناسب كلیه‌هایتان مطمئن شوید و مراقب باشید حتما مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای ویتامینB6، منیزیم و ویتامینE دریافت كنید.
6. سوزش معده
پروژسترون مقصر اصلی این احساس است. شل‌شدن دریچه ورودی معده باعث می‌شود اسید معده راحت‌تر داخل مری شود و احساس سوزش سردل ایجاد می‌شود. جنین هم می‌تواند روی معده فشار بیاورد. برای حل این مشكل وعده‌های غذایی با حجم كمتر و تعداد بیشتر مصرف كنید. نوشیدن شیر به این دلیل كه اسید را خنثی می‌كند، می‌تواند مفید باشد. دور غذاهای تند را هم خط بكشید.
7. درد در ناحیه پستان
یكی از نشانه‌های بارز بارداری، سنگینی سینه‌ها و احساس ناراحتی‌ در ناحیه نوك پستان‌هاست. این درد در نتیجه تغییر هورمون‌ها برای آماده كردن پستان‌ها برای شیردهی است. پس نگران نباشید، چون طبیعی است. مصرف ویتامینB6 می‌تواند احساس درد و ناراحتی‌ پستان‌ها را كاهش دهد.
8. افزایش فشارخون
بهتر است بگویید افزایش فشارخون به علت بارداری كه ممكن است هیچ علامتی نداشته باشد یا با برخی علائم دیگر مثل احساس حالت تهوع، سردرد و اختلال دید همراه باشد. این عارضه هم با احتباس آب همراه است. فشارخون بارداری در خانم‌هایی كه اولین بارداری‌شان را تجربه می‌كنند و بالای 35 سال سن دارند، بیشتر شایع است. دلیل ایجاد آن هم تقریبا روشن نیست اما اگر این حالت‌ها را داشتید، حتما به پزشكتان مراجعه كنید.
9. سرگیجه
اگر در دوران بارداری یك دفعه از جایتان بلند شوید (یا بعد از یك حمام طولانی‌مدت با آب گرم) ممكن است سرگیجه سراغتان بیاید. دلیل این اتفاق، نرسیدن خون لازم به مغز است. هنگامی كه باردارید، یك عضو مهم دیگر خون زیادی نیاز دارد؛ رحم. نگران نباشید این مشكل راهكار راحتی دارد، برای مدت‌طولانی نایستید، در محیط بسیارگرم حضور نداشته باشید و در نهایت یك دفعه از جا بلند نشوید.
منبع: salamatiran.ir


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/27335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس