آریا بانو

آخرين مطالب

صاحبان فن در مصاف كسب سیمرغ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
فیلم فجر" src="/Uploads/News/20180206170334793.jpg" alt="اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سیمرغ جشنواره فیلم فجر" />
سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است و مخاطبان این رویداد بسته به سلیقه و پسند خود به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود می‌نشینند. در این میان آنچه نمود بیشتری دارد، گمانه‌زنی‌ها میان اهالی سینما و رسانه‌ها برای كسب سیمرغ است؛ اینكه در نهایت چه فیلمی شایسته بهترین بازیگر، كارگردان یا تهیه‌كننده است اما سیمرغ جشنواره تنها به این بخش‌ها ختم نمی‌شود و سینما تلفیقی از چند هنر است. قطعا سهم عوامل فنی یك فیلم به اندازه بازیگر نقش اول حائز اهمیت است. قطعا تاثیر طراحی چهره‌پردازی درجه یك یا صدای صحنه خوب و مدیریت فیلمبرداری به جلا بخشیدن كار یك كارگردان كمك مهمی می‌كند.
در این گزارش به حضور عوامل فنی و پشت دوربین در بخش‌های فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی و چهره‌پردازی در سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر پرداخته شده است.
قابی ماندگار...
بی‌شك نام محمود كلاری آمیخته با دانش و نبوغ حرفه فیلمبرداری است. كلاری از فیلمبردارانی است كه در كسب جوایز داخلی و بین‌المللی ركورددار است. این تكنسین فیلمبرداری سینمای ایران، عكاس برتر مجله تایم در سال 59 و برنده قورباغه نقره‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی كمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین امسال با فیلم بمب به كارگردانی پیمان معادی به مصاف با دیگر فیلمبرداران این رویداد می‌رود.
علیرضا زرین دست كه از فیلمبرداران برجسته سینمای ایران است و جزو سرمایه‌های هنر هفتم به حساب می‌آید امسال با دو كارگردان پوریا آذربایجانی «جشن دلتنگی» و محمدعلی باشه‌آهنگر «سرو زیر آب» برای كسب سیمرغ رقابت می‌كند. زرین‌دست تاكنون جوایز زیادی از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی به دست آورده است.
نگاه به كارنامه مهدی جعفری ما را به جوایز متعددی كه این فیلمبردار دریافت كرده ارجاع می‌دهد. او فیلم‌برداری فیلم‌های «خجالت نكش» و «به وقت شام» را انجام داده است باید ببینیم برای كسب سیمرغ چقدر شانس خواهد داشت. نكته جالب اینكه جعفری ساخت فیلم كوتاه و بلند و مستند هم در كارنامه دارد.
پیمان شادمانفر هم امسال از پركارترین فیلمبرداران جشنواره به شمار می‌رود، شادمانفر با مدیریت فیلمبرداری سه فیلم به میدان رقابت فجر می‌آید. «اتاق تاریك» به كارگردانی «روح‌الله حجازی»، «سوءتفاهم» ساخته جدید احمدرضا معتمدی و «مغزهای كوچك زنگ زده» كه كارگردانی آن را هومن سیدی بر عهده داشته را او فیلمبرداری كرده است. این سه فیلم به احتمال فراوان در جشنواره بحث‌برانگیز خواهند بود.
مسعود سلامی، چهره نام‌آشنای اهالی سینما یكی دیگر از فیلمبردارانی است كه شانس كسب سیمرغ دارد. او با فیلم‌های هایلایت به كارگردانی اصغر نعیمی و مصادره اولین ساخته مهران احمدی در این رویداد حضور دارد.
علیرضا برازنده برای فیلمبرداری فیلم «دوران عاشقی» آخرین ساخته علیرضا رییسیان سیمرغ بلورین دریافت كرد. او امسال فیلم داركوب را در جشنواره دارد.
همچنین داریوش عیاری یكی دیگر از فیلمبرداران قدیمی سینما با فیلم منیژه حكمت و با فیلم «جاده قدیم» و «روزبه رایگا» فیلمبردار جوان كه با حمید نعمت‌الله همكاری كرده در این فستیوال حضور دارند.
فرشاد محمدی در سال‌های گذشته نوع قاب‌بندی‌هایش مورد توجه محافل هنری بوده است. او امسال تنها با فیلم «عرق سرد» به كارگردانی سهیل بیرقی در این رقابت حضور دارد.
نام تورج اصلانی همواره با انبوهی از جوایز بین‌المللی كه در كارنامه دارد همراه است. او با فیلم «كامیون» به كارگردانی كامبوزیا پرتوی مدعی كسب سیمرغ است؛ كسی چه می‌داند شاید سیمرغ بهترین فیلمبرداری را تورج اصلانی خلاق كسب كند.
مرتضی غفوری فیلمبرداری فیلم «ماهورا» به كارگردانی حمید زرگرنژاد را بر عهده داشته؛ از آنجایی كه ماهورا در گروه فیلم‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرد بعید نیست مرتضی غفوری هم یكی از شانس‌های كسب سیمرغ باشد.
گزینش نماها...
مصطفی خرقه‌پوش امسال تدوین دو فیلم «جاده قدیم» به كارگردانی منیژه حكمت و «كامیون» ساخته جدید كامبوزیا پرتوی را بر عهده دارد. او امسال از گزینه‌های مهم و جدی برای كسب سیمرغ است؛ كمااینكه او پیش‌تر با فیلم‌های مختلفی همچون «لیلا»، «درخت گلابی»، «راه آبی ابریشم» و دوئل درخشش در جشنواره را تجربه كرده بود.
نازنین مفخم تدوین فیلم «سوءتفاهم» به كارگردانی احمدرضا معتمدی را بر عهده داشته. مفخم از تدوینگران باسابقه سینما كه در دوره سی‌ام جشنواره برای فیلم «گل چهره» كاندیدای دریافت سیمرغ بهترین تدوین بود، شاید او این دوره سیمرغ بهترین را كسب كند.
نیما جعفری جوزانی كه در دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین تدوین را برای فیلم «عصر یخبندان» دریافت كرده بود، امسال مونتاژ فیلم جدید مصطفی كیایی چهارراه استانبول را برعهده دارد. او هم یكی از شانس‌های مهم برای كسب سیمرغ بهترین تدوین قلمداد می‌شود.
مستانه مهاجر هم از تدوینگران باسابقه سینماست و مونتاژ نزدیك به 40 فیلم سینمایی در كارنامه او دیده می‌شود. امسال تدوین فیلم «امیر» به كارگردانی نیما اقلیما شانس كسب سیمرغ برای او به حساب می‌آید.
سجاد پهلوان‌زاده كه برای فیلم «ایستاده در غبار» كاندیدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین شد، امسال برای تدوین فیلم «مصادره» مهران احمدی از شانس‌های كسب سیمرغ به حساب می‌آید. او همچنین با فیلم «لاتاری» هم برای تدوین همكاری دارد.
بهرام دهقانی، فارغ‌التحصیل رشته تدوین از دانشگاه كالیفرنیا در لس‌آنجلس امریكا امسال تدوین فیلم «بمب» به كارگردانی پیمان معادی را بر عهده دارد. دهقانی را باید از سیمرغ بگیران حرفه‌ای سینما یاد كرد كه برای فیلم‌های «ابد ویك روز»، «آسمان زرد كم عمق»، «قارچ سمی» و... مورد تشویق قرار گرفته است.
در میان تدوینگران نام سامان سالور از كارگردانان خوشفكر سینما هم دیده می‌شود. او مونتاژ فیلم «هایلایت» به كارگردانی اصغرنعیمی كه تهیه‌كنندگی آن را برادرش ساسان سالور بر عهده دارد، انجام داده است. نكته جالب اینكه امسال دو كارگردان سینما از دو طیف فكری متفاوت تدوین فیلم‌های سینمایی را بر عهده گرفتند. مهرداد خوشبخت هم تدوین فیلم ابراهیم حاتمی‌كیا را انجام داده است.
از كنار نام حسین زندباف كه مسوولیت تدوین فیلم «كار كثیف» خسرو معصومی را بر عهده داشته هم نمی‌توان به سادگی گذشت. او كسی است كه اولین جایزه تدوین جشنواره فیلم فجر را كسب كرد.
فرامرز هوتهم نیز فیلم «داركوب» بهروز شعیبی را مونتاژ كرده و خشایار موحدیان مونتاژ فیلم جشن دلتنگی را بر عهده دارد. این دو تدوینگر شاید از گزینه‌های كسب سیمرغ باشند.
حمید باشه‌آهنگر كه از جشن خانه سینما تندیس بهترین تدوین را برای فیلم «ملكه» دریافت كرد، امسال هم مونتاژ فیلم پدرش را برای حضور در جشنواره بر عهده گرفته است.
مهارت استتار
مهرداد میركیانی از پركارترین چهره‌پردازان این دوره از جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. او امسال با فیلم‌های بمب (پیمان معادی) جشن دلتنگی (پوریا آذربایجانی) شعله‌ور (حمید نعمت‌اله) سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی) با دیگر چهره‌پردازان حاضر در جشنواره به رقابت می‌پردازد.
سعید ملكان در چند سال گذشته فعالیت گسترده و خوبی در بخش تهیه فیلم‌ها داشته و نامش در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با این حساب یادمان نرفته كه او از چهره‌پردازان مطرح سینما است. او طراحی گریم فیلم «جاده قدیم» را بر عهده داشته و در این بخش او از مدعیان كسب سیمرغ است.
ایمان امیدواری كه سال گذشته برای فیلم «زیر سقف دودی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی چهره‌پردازی را دریافت كرد، امسال با فیلم «امیر» به كارگردانی نیما اقلیما دوباره شانسش را برای كسب سیمرغ امتحان می‌كند.
شهرام خلج را هم باید از پركارهای بخش چهره‌پردازی برشمرد. او طراح گریم فیلم‌های ماهورا (حمید زرگرنژاد) لاتاری (محمد حسین مهدویان) به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌كیا) را برعهده دارد.
بابك اسكندری از چهره‌پردازان جوان؛ امسال شانس خود را برای كسب سیمرغ با فیلم «كامیون» امتحان می‌كند. اسكندری و نوید فرح‌مرزی كه طراحی گریم فیلم «مصادره» را بر عهده دارد و همچنین امیر اسكندری برای فیلم «امپراتور جهنم» از افراد خلاق و با استعداد حرفه خود به شمار می‌روند.
تلفیق آهنگ و تصویر
حسین علیزاده تاكنون برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشك‌ها و ملكه برنده سیمرغ بلورین شد و از آهنگسازان بنام سینمای ایران است. او امسال با دو فیلم «كار كثیف» و «سرو زیر آب» در جشنواره شركت می‌كند.
گویا امسال قرار است كارن همایونفر همچون گذشته با موسیقی فیلم‌های «به وقت شام»، «عرق سرد»، «اتاق تاریك» آثار درخور توجهی را به كارنامه‌اش اضافه كند؛ چه سیمرغ كسب كند یا نكند.
فردین خلعتبری برای فیلم جشن دلتنگی؛ بهزاد عبدی با فیلم‌های داركوب و هایلایت از دیگر مدعیان دریافت جوایز فجر هستند.
سال گذشته كریستف رضایی كه برای فیلم نگار سیمرغ بلورین دریافت كرد، امسال با موسیقی فیلم سینمایی «جاده قدیم» و مستند «زنانی با گوشواره باروتی» در این رویداد حضور دارد.
حبیب خزاعی فر ساخت موسیقی فیلم «لاتاری» را انجام داده، «لاتاری» به نوعی تحكیم همكاری وی با مهدویان بعد از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» به حساب می‌آید.
ستار اوركی با فیلم‌های «ماهورا» و «فیلشاه» در جشنواره حضور دارد و محمدرضا علیقلی آهنگ فیلم امپراتور جهنم را برای این فستیوال نواخته است.
آرمان موسی‌پور هم كه پیش از این با فیلم‌هایی چون «باركد» و «عصر یخبندان» در جشنواره حضور داشت، امسال شانس خود را با فیلم «چهار راه استانبول» برای كسب سیمرغ می‌آزماید.
قدرت بصری بكر
كیوان مقدم كه در كارنامه‌اش همكاری با انبوهی از كارگردانان بنام سینمای ایران دیده می‌شود در جشنواره امسال طراحی صحنه دو فیلم «سوء تفاهم»و «جاده قدیم» را بر عهده داشته است. مقدم با وجود جوان بودن اما از باتجربه‌های این فن به‌حساب می‌آید.
بهزاد جعفری طادی كه سال گذشته برای فیلم «ماجرای نیمروز» سیمرغ را كسب كرد. امسال دوباره با همین تیم اما با فیلم لاتاری در جشنواره فجر حضور دارد. باید ببینیم شانسش در كسب سیمرغ چقدر است.
اصغر نژاد ایمانی كه سال 90 برای طراحی صحنه و لباس فیلم «مهتاب روی سكو» تندیس جشن خانه سینما را دریافت كرد، با مصادره از شانس‌های كسب سیمرغ است.
مارال جیرانی طراحی لباس فیلم «چهارراه استانبول» را بر عهده داشته است. فیلم دیگر فرزند فریدون جیرانی «مغزهای كوچك زنگ‌زده» است. او و آیدین ظریف كه طراحی صحنه و لباس فیلم «داركوب» را بر عهده دارد شاید یكی از برگزیدگان سیمرغ امسال باشند.
محمدرضا شجاعی كه پیش‌تر برای فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ دریافت كرده بود امسال طراحی صحنه و لباس دو فیلم «شعله‌ور» و «تنگه ابوقریب» را بر عهده داشته و در جشنواره با دیگر طراحان صحنه و لباس رقابت می‌كند.
بابك پناهی با فیلم امپراتور جهنم در بخش طراحی صحنه و لباس در این مهم به رقابت می‌پردازد.
طنین صداها
در كارنامه بهمن اردلان كلكسیونی از جوایزهای سینمایی دیده می‌شود. پنج سیمرغ بلورین مجموعا برای كارهای صداگذاری و صدابرداری او از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «رخ دیوانه»، «هیوا» «براده‌های خورشید»، «خیلی دور خیلی نزدیك» و«چ» به‌اضافه تندیس‌های جشن خانه سینما كه به فیلم‌های «دوئل»، «رگ خواب»، «لاك‌پشت‌ها هم پرواز می‌كنند» و «هیوا» تعلق گرفت. او امسال صداگذار فیلم «امپراتور جهنم» است. شاید مجموع سیمرغ‌های او از جشنواره فجر به شش برسد.
ایرج شهزادی، برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری از جشنواره بیست‌و هفتم فجر در این دوره از جشنواره از شانس‌های مهم كسب سیمرغ برای فیلم «بمب» است.
وقتی صحبت از بخش صداگذاری به میان می‌آید بی‌شك نام علیرضا علویان همچون ستاره‌ای در این محفل می‌درخشد. این جوان فعال امسال با پنج فیلم «به‌وقت شام»، «داركوب»، «مغزهای كوچك زنگ‌زده» «عرق سرد»، «چهارراه استانبول» در فستیوال فجر حضور دارد. او تاكنون بیش از 100 فیلم را صداگذاری كرده و با كارگردانان مطرح سه نسل از سینمای ایران همكاری داشته است.
عباس رستگار پور از صدابرداران قدیمی سینمای ایران فیلم‌های «مصادره» و «سرو زیرآب» را در جشنواره امسال دارد. فیلم‌های «بدوك»، «قدمگاه»، «فرزند خاك»، «ملكه» و «زیر سقف دودی» ازجمله كارهای قابل‌توجه او به‌حساب می‌آید.
آرش قاسمی تاكنون برای صداگذاری فیلم‌های «خشم و هیاهو»و «شیار 143» مورد تشویق قرار گرفته است. او با اینكه سال 96 پركار بود اما تنها با فیلم «مصادره» در جشنواره حضور دارد.
امیرحسین قاسمی سال گذشته برای فیلم «تابستان داغ» كاندیدای دریافت سیمرغ شد. امسال صداگذاری فیلم‌های «اتاق تاریك» «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب» را برای جشنواره برعهده دارد.
مهران ملكوتی با فیلم‌های «مغزهای كوچك زنگ‌زده» و «سوء تفاهم» و حسین بشاش با فیلم‌های «اتاق تاریك» و «ماهورا» در مقام صدابردار در جشنواره حضور دارند.
مهدی ابراهیم‌زاده فیلم «جاده قدیم» و امیر نوبخت نیز فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «امیر» را در جشنواره دارند.در نهایت باید ببینیم چه كسانی شانس دریافت سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر را دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/33115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه