آخرین اخبار

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی اجتماعي

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - لاری سانتوس، استاد روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: بررسی‌های علمی ثابت کرده است که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.

به گزارش ایسنا، پروفسور سانتوس، مدرس کلاس‌هایی به نام "روانشناسی و زندگی خوب" می‌گوید: سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید.
سانتوس معتقد است که این تمرینات کار ساده‌ای نیست و زمان احتیاج دارد. او کسی است که در این‌باره تجربه خوبی دارد، چون "روانشناسی و زندگی خوب" را در دانشگاه تدریس می‌کند.
بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کلاس‌های درس او در تاریخ 316 ساله دانشگاه ییل پرطرفدارترین بوده و با بیشتر از 1200 دانشجو در دانشگاه به تازگی رکورد بیشترین شرکت‌کننده را شکسته است.
اساس درس‌های او بر قواعد روان‌شناسی مثبت‌گرا استوار است؛ شاخه‌ای از روانشناسی که درباره افزایش رضایت و تغییرات عادت‌های انسان تحقیق می‌کند.
اما چطور می‌توان تئوری‌های روان‌شناسی را در زندگی روزمره به طور عملی به کار برد؟
سانتوس می‌گوید: رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیافتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید.
سانتوس دو بار در هفته به دانشجوهایش درس می‌دهد که چگونه رضایت خود را از زندگی افزایش دهند.
او همچنین از دانشجوهایش می‌خواهد که هر یک برنامه‌های شخصی برای افزایش رضایت خود تهیه کنند تا به زندگی شادتر و سالمتری برسند.
در ادامه با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:
1. فهرست قدردانستنی‌ها
سانتون از دانشجویانش می‌خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.
او می‌گوید: شاید به نظر کار ساده‌ای باشد اما ما می‌بینیم دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام می‌دهند، راضی‌تر هستند.
قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید 2. خواب بیشتر و بهتر
به گفته سانتوس، ممکن است به نظر تمرین ساده‌ای باشد اما خیلی‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند. هشت ساعت خواب شبانه برای تمام هفته.
سانتوس می‌گوید: شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می‌دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش می‌دهد.
3. تمرکز ذهن
باید هر روز 10 دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس می‌گوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که حس بهتری داشته باشد.
حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه می‌کند: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، می‌تواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.
4. وقت بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانید
سانتوس می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.
روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می‌شود.
سانتوس می‌گوید: در لحظه زندگی کنید، حتما زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری می‌کنید.
مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.
سانتوس می‌گوید: اغلب ما وقتی از ثروت صحبت می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.
سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید 5. حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی کم کنید و معاشرت واقعی را بیشتر کنید
به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی و آنلاین ایجاد می‌کنند، دوری کنید.
سانتوس می‌گوید: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری می‌کنند.
پس به این ترتیب اگر می‌خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.
اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علت پایین بودن آمار بیمه‌شدگان در برخی استانها

نایب رئیس فراکسیون زنان:‌ لایحه حمایت از کودکان هفته آینده به جلسه علنی مجلس می رود

روزگار تلخ کودکان ونزوئلایی به خاطر بحران اقتصادی

شهر برای کودکان کار خشن و پرخطر است

آغاز ساخت مسکن 800 مددجوی زلزله‌زده کرمانشاهی

اثربخشی مداخلات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد با کمک CBOها

اجرای طرح غربالگری «ایدز» کودکان کار و خیابان در "خانه خورشید"

خواسته‌ای برای پیشنهاد روش‌های نوین کاهش اعتیاد

نظرات اصلاح‌طلبانه در باب «زنان و دولت، پس از انقلاب»

دستگاه تولید آسیب‌های اجتماعی شناسایی شود

وجود 600 تا 900 هزار معتاد در پایتخت/نزدیک به 15 هزار کودک کار در تهران وجود دارد

رخداد 47.5 درصد از طلاق‌ها در 5 سال نخست زندگی/توانمندسازی 17درصد از زنان تحت پوشش بهزیستی

اغلب خانواده ها، کودک آزاری های جنسی را گزارش نمی کنند

پیام تسلیت نوربخش درپی درگذشت مسافران هواپیمای تهران ـ یاسوج

پیام تسلیت ابتکار در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران -یاسوج

دو قراردادی که آتیه‌سازان را با مشکل مواجه کرد

بیش از 95 درصد زنان کشور به حجاب اعتقاد دارند/روند افزایشی طلاق در کشور طی ده سال گذشته

سهم 25 درصدی مردم در رفع فقر جامعه مددجویی

حجاب و عفاف قانون کشور است

نبود نشاط اجتماعی خانواده‌ها را به انزوا کشانده/نظام به دنبال قلع و قمع فضای مجازی نیست

آغاز پویش ارمغان آزادی زنان زندانی

افزایش جمعیت کارتن‌خواب‌ها در پایتخت‌های مهم اروپا

آیین اسفندگان، پاسداشت مقام زن در تقویم کهن زرتشتی

مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در 28 بهمن‌ماه

فقدان مدرک هویتی؛ خلائی برای دفاع از حقوق کودکان زباله‌گرد

دلیل تاخیر در تصویب لایحه حمایت از حقوق کوکان و نوجوانان

١٤٢٠ به سوالات بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان پاسخ می‌دهد

ابطال بخشنامه‌ای که 100 ساله‌ها را فوت شده فرض کرده است

برنامه ریزان، نشاط اجتماعی را به هیجانات آنی تقلیل ندهند

علائم روحی و جسمی معتادان را بشناسید

واکنش سریع به تخلفات مهدهای کودک

توصیه‌ای به سمن‌های جوانان برای عدم دخالت مستقیم در آسیب‌های اجتماعی

تأکید ابتکار بر شکل‌گیری گفت‌وگوی بین نسلی میان خانواده‌ها

ارائه خدمات تامین اجتماعی به زائران راهیان نور

فقر در حال افزایش است/نیازمند کمک بیشتری هستیم

دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری براساس سابقه بیمه پردازی و وضعیت تأهل بین ٦ تا ٥٠ ماه است

فتاح: به دنبال لابی در مجلس نیستم

تصویب قانون مبارزه با خشونت علیه زنان در مغرب

سازمان ملل:48 درصد زنان پاکستانی در خصوص بهداشت خود هیچگونه حق تصمیم گیری ندارند

ترقی: افزایش سهم زنان نخبه در مراکز تصمیم سازی ضروری است

تأکید ابتکار بر شکل‌گیری گفت‌وگوی بین نسلی میان خانواده‌ها

زنان آفریقایی آلوده به HIV از بیماری خود آگاهی ندارند

کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

طولانی‎‎تر شدن زندگی مشترک با افزایش تحمل نقدپذیری زوجین

145 هزار تومان؛ سرانه رقم پرداختی به هر یتیم

چه موادغذایی کاهش وزن در دوران شیردهی را جبران می‌کند؟

افزایش میزان تسهیلات پرداختی صندوق امداد ولایت

ایران پرشتاب‌ترین کشور از منظر توسعه‌انسانی

ایران پرشتاب‌ترین کشور از منظر توسعه‌انسانی

«فرزندان امید میهن»؛ جشنواره‌ای برای 350 کودک و نوجوان تحت پوشش بهزیستی