آخرين مطالب

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی اجتماعي

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - لاری سانتوس، استاد روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: بررسی‌های علمی ثابت کرده است که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.

به گزارش ایسنا، پروفسور سانتوس، مدرس کلاس‌هایی به نام "روانشناسی و زندگی خوب" می‌گوید: سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید.
سانتوس معتقد است که این تمرینات کار ساده‌ای نیست و زمان احتیاج دارد. او کسی است که در این‌باره تجربه خوبی دارد، چون "روانشناسی و زندگی خوب" را در دانشگاه تدریس می‌کند.
بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کلاس‌های درس او در تاریخ 316 ساله دانشگاه ییل پرطرفدارترین بوده و با بیشتر از 1200 دانشجو در دانشگاه به تازگی رکورد بیشترین شرکت‌کننده را شکسته است.
اساس درس‌های او بر قواعد روان‌شناسی مثبت‌گرا استوار است؛ شاخه‌ای از روانشناسی که درباره افزایش رضایت و تغییرات عادت‌های انسان تحقیق می‌کند.
اما چطور می‌توان تئوری‌های روان‌شناسی را در زندگی روزمره به طور عملی به کار برد؟
سانتوس می‌گوید: رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیافتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید.
سانتوس دو بار در هفته به دانشجوهایش درس می‌دهد که چگونه رضایت خود را از زندگی افزایش دهند.
او همچنین از دانشجوهایش می‌خواهد که هر یک برنامه‌های شخصی برای افزایش رضایت خود تهیه کنند تا به زندگی شادتر و سالمتری برسند.
در ادامه با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:
1. فهرست قدردانستنی‌ها
سانتون از دانشجویانش می‌خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.
او می‌گوید: شاید به نظر کار ساده‌ای باشد اما ما می‌بینیم دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام می‌دهند، راضی‌تر هستند.
قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید 2. خواب بیشتر و بهتر
به گفته سانتوس، ممکن است به نظر تمرین ساده‌ای باشد اما خیلی‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند. هشت ساعت خواب شبانه برای تمام هفته.
سانتوس می‌گوید: شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می‌دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش می‌دهد.
3. تمرکز ذهن
باید هر روز 10 دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس می‌گوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که حس بهتری داشته باشد.
حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه می‌کند: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، می‌تواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.
4. وقت بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانید
سانتوس می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.
روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می‌شود.
سانتوس می‌گوید: در لحظه زندگی کنید، حتما زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری می‌کنید.
مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.
سانتوس می‌گوید: اغلب ما وقتی از ثروت صحبت می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.
سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید 5. حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی کم کنید و معاشرت واقعی را بیشتر کنید
به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی و آنلاین ایجاد می‌کنند، دوری کنید.
سانتوس می‌گوید: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری می‌کنند.
پس به این ترتیب اگر می‌خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.
اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پویش ارمغان 3 برای آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد آغاز شد

مراقب فیلترشکن‌ها باشید

تشکیل کمیته خیرین در قلب پایتخت/ توزیع افطاری ساده در ایستگاه‌های مترو

افزایش 2 برابری تولید تریاک در افغانستان

رسیدن جرایم بزرگسالان به دامنه سنی نوجوانان

همایش ملی آسیب های اجتماعی ایران برگزار می شود

90 درصد برنامه های درمان اعتیاد کشور در اختیار بخش خصوصی است

مزاحم کار هنری ما نشوند

ابتکارخبرداد: تقدیر معاونت زنان از تیم ملی فوتسال بانوان

روستایی پر از عروس خردسال در آذربایجان شرقی

هوش هیجانی؛ مهمترین فاکتور برقراری رابطه‌های اجتماعی

دلایل افزایش «زندگی‌ تجردی» در کشور

ارتباط بین اندازه شهرها و خوشبختی افراد

برنامه های قرآنی در 16 هزار پایگاه بسیج زنان اجرا می شود

بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه

خرید سوغات ایرانی در فضای مجازی برای حجاج میسر شد

واکنش تندگویان به ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها

حذف واژه طلاق از شناسنامه بانوان مطلقه، مشکلی را حل نمی کند

آقاپور: زنان ایرانی باید در سطوح مدیریتی دیده شوند

صدور و تمدید غیرحضوری دفترچه های درمانی در آینده نزدیک

٧٥ درصد زندانیان غیرعمد صادرکنندگان چک هستند

هشدار؛ احتمال تغییر الگوی پرخطر مصرف‌کنندگان "شیشه" در پی افزایش قیمت

تغییر طرح روی جلد دفترچه‌های تامین اجتماعی

الگوی خواب و کیفیت زندگی چه تاثیری در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارد؟

دلایل افزایش قیمت «شیشه» و کاهش «تریاک»/ هشدار؛ احتمال تغییر الگوی پرخطر مصرف‌کنندگان شیشه

پوشش 700 هزار خانواده جدید در کمیته امداد طی امسال/افزایش 13 درصدی مستمری مددجویان

ویدئو / تأثیر استفاده از موبایل بر مغز کودکان

٢٢٢ هزار نفر از خانواده های زندانیان تحت پوشش انجمن های حمایت قرار دارند

از افتتاح اولین کتابخانه اوتیسم ایران تا بررسی خرید و فروش طرح ترافیک در شورای شهر

راه‌اندازی سامانه ثبت نظارت الکترونیکی بر صندوق‌های صدقه

شهیدی: پست های سازمانی بنیادشهید 25 درصد کاهش داده شد

آغاز طرح پژوهشی سند ارتقاء وضعیت امور زنان و خانواده استان هرمزگان

طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نقشه راه تمام دستگاه های اجرایی است

اجرای طرح‌های اجتماع‌محور در محلات اهواز برای آموزش زنان

استفاده از پتانسل‌های آموزشی‌ حوزه علمیه خواهران در اوقات فراغت دختران

بهاره رهنما سفیر شد

چرا برخی از نوجوانان به خود آسیب می‌رسانند؟

10هزار واحد مسکن برای مددجویان روستایی ساخته می‌شود

اظهارات صریح معاون بهزیستی درباره «زنان ویژه»

طرح ملی مبارزه با مواد مخدر؛ نقشه راه تمام دستگاه‌های اجرایی کشور

اولین کتابخانه اوتیسم ایران افتتاح شد +عکس

دردم را می نوازم

یافته‌های محققان درمورد علت کاهش نرخ «ازدواج»

جوانان منتقد اما امیدوارند

چرا این شهر گدا ندارد؟

مشاوران می‌توانند تشخیص دهند دو نفر برای ازدواج باهم مناسب هستند؟

آخرین مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان/ ادامه حسابرسی یکساله دفاتر قانونی

امیدواری تندگویان به رأی مثبت مجلس به اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

کودک توانمند؛ تار و پود تعالی کشور

از افزایش قیمت «شیشه» تا آگهی‌های خرید و فروش طرح ترافیک در «دیوار»