آریا بانو

آخرين مطالب

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی اجتماعي

5 تمرین ساده برای رضایت از زندگی

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - لاری سانتوس، استاد روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: بررسی‌های علمی ثابت کرده است که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.

به گزارش ایسنا، پروفسور سانتوس، مدرس کلاس‌هایی به نام "روانشناسی و زندگی خوب" می‌گوید: سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید.
سانتوس معتقد است که این تمرینات کار ساده‌ای نیست و زمان احتیاج دارد. او کسی است که در این‌باره تجربه خوبی دارد، چون "روانشناسی و زندگی خوب" را در دانشگاه تدریس می‌کند.
بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کلاس‌های درس او در تاریخ 316 ساله دانشگاه ییل پرطرفدارترین بوده و با بیشتر از 1200 دانشجو در دانشگاه به تازگی رکورد بیشترین شرکت‌کننده را شکسته است.
اساس درس‌های او بر قواعد روان‌شناسی مثبت‌گرا استوار است؛ شاخه‌ای از روانشناسی که درباره افزایش رضایت و تغییرات عادت‌های انسان تحقیق می‌کند.
اما چطور می‌توان تئوری‌های روان‌شناسی را در زندگی روزمره به طور عملی به کار برد؟
سانتوس می‌گوید: رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیافتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید.
سانتوس دو بار در هفته به دانشجوهایش درس می‌دهد که چگونه رضایت خود را از زندگی افزایش دهند.
او همچنین از دانشجوهایش می‌خواهد که هر یک برنامه‌های شخصی برای افزایش رضایت خود تهیه کنند تا به زندگی شادتر و سالمتری برسند.
در ادامه با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:
1. فهرست قدردانستنی‌ها
سانتون از دانشجویانش می‌خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.
او می‌گوید: شاید به نظر کار ساده‌ای باشد اما ما می‌بینیم دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام می‌دهند، راضی‌تر هستند.
قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید 2. خواب بیشتر و بهتر
به گفته سانتوس، ممکن است به نظر تمرین ساده‌ای باشد اما خیلی‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند. هشت ساعت خواب شبانه برای تمام هفته.
سانتوس می‌گوید: شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می‌دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش می‌دهد.
3. تمرکز ذهن
باید هر روز 10 دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس می‌گوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که حس بهتری داشته باشد.
حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه می‌کند: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، می‌تواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.
4. وقت بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانید
سانتوس می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.
روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می‌شود.
سانتوس می‌گوید: در لحظه زندگی کنید، حتما زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری می‌کنید.
مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.
سانتوس می‌گوید: اغلب ما وقتی از ثروت صحبت می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.
سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید 5. حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی کم کنید و معاشرت واقعی را بیشتر کنید
به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی و آنلاین ایجاد می‌کنند، دوری کنید.
سانتوس می‌گوید: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری می‌کنند.
پس به این ترتیب اگر می‌خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.
اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ویدئو / تحصیل مهاجران، پشت درهای بسته مدارس دولتی

پرداخت «حقوق» آبانماه بازنشستگان کشوری همراه با «بسته حمایتی دولت»

حسینی تاکید کرد: ضرورت تحقق سهم 30 درصدی زنان در جایگاه‌های مدیریتی

از "سقف و کف حقوق فرهنگیان" تا "آلودگی در راه هوای تهران"

ورزش بانوان در استان تهران شکست خورده است

40 درصد دعاوی در تهران خانوادگی است

سامانه تصمیم برای کاهش طلاق راه اندازی شد

انتشار تصاویر تجاوز به کودکان، مصداق «کودک‌آزاری» است

راهکارهای شناخته شده محافظت از کودکان در برابر آسیب‌ها و رفتارهای پرخطر

لاریجانی: نوربخش و تاج‌الدین دردمندانه پیگیر نیازهای کارگران و بازنشستگان بودند

کودکان در کابُل به ردیاب مجهز می‌شوند

بخشنامه آموزش و پرورش برای شناسایی نیروهای متخصص

جزئیات روانی حادثه آزار و اذیت "پسران شوشتری" بررسی شود

راه‌اندازی سامانه کنترل و کاهش طلاق "تصمیم"

مردم شهرهای کوچک برای ثبت «طلاق» به کلانشهرها می‌روند

تصویب محورها و شاخص‌های اصلی عدالت جنسیتی

مخدر «گل» جوانان را به خاک نشانده است

پیگیری وضعیت جوانان نوازنده رشتی

تشکیل پرونده برای تصادف نوربخش

انتقاد شدید فرمانده پلیس راه از وضعیت ناایمن محور محل تصادف "نوربخش"

شریعتمداری: نوربخش خادم ملت بود

بررسی مرگ نوربخش و تاج‌الدین در پزشکی قانونی

از باران‌هایی که هدر می‌روند تا چرایی گران شدن «گل»

ابتکار: گزارشی از پرونده «پسران شوشتری» خواسته‌ایم

پرستاری و مراقبت در منزل با پوشش بیمه ای آغاز شد +جزئیات

مردم باید در حوزه سلامت فعال تر شوند/ جزئیات یک نگرانی مهم در کشور

کودکانی که محو تماشای مجازی شده اند

«جاده قدیم» با صدای بلند به خشونت اعتراض می کند

یک زن برای نخستین بار عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت شد

دختر آزار دیده از پدر تحویل بهزیستی شد

نگاه جامعه به مدیران زن بهتر شده است

جان به جاده می دهند

ابتکار: 40 درصد کارمندان «زن» هستند

چرا مخدر «گل» گران شد؟

خطر گرسنگی حاد در کمین میلیون‌ها نفر در افغانستان

ویدئو / «برگ درختِ ایرانیم؛ بر ما ببارید»

مسئله خشونت علیه زنان را نمی‌توان فقط با قانون رفع کرد

مشکل ترین جراحی بدن کدام است /چرا خانم‌ها در جراحی زیبایی افراط می‌کنند

برگزاری مراسم تشییع پیکر "دکتر نوربخش" تا ساعاتی دیگر در بیمارستان میلاد

پیشنهاد جدید بهزیستی در مورد «بیمه اعتیاد»

برگزاری مراسم تشییع پیکر دکتر نوربخش و تاج‌الدین+ عکس

علت تصادف خودرو همراهان وزیر کار مشخص شد

5 استان ایران نیاز به خون دارند

زنان بر‌فراز قله اولین‌ها

رحیم پور ازغدی: نهادهای علمی و اجرایی باید نسبت به اغفال در برابر مسائل جمعیت و خانواده پاسخگو باشند

جزئیات تصادف خودروی مسوولان وزارت رفاه در استان گلستان

فتاح: مددجویی نداریم که به دلیل نداشتن هزینه تحصیل به مدرسه نرود

بدرقه پیکر رئیس تامین اجتماعی و معاون وی در گرگان + تصاویر

هر زن آفریقایی روزی 6 کیلومتر برای تهیه آب شرب راه می‌رود

پیام تسلیت محسن هاشمی و حناچی در پی درگذشت رئیس و معاون تامین اجتماعی