آریا بانو

آخرين مطالب

گفت‌وگو با زیاد دویری، کارگردان «توهین» و نامزد اسکار فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
زیاد دویری، کارگردان 55 ساله لبنانی امسال با درام «توهین» (2017) تولید لبنان و فرانسه یکی از 5 نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در مراسم اسکار است. فیلم «توهین» با عنوان «پرونده شماره 23» در کشورهای عربی اکران شد.
دویری در سن 18 سالگی برنده جایزه کارگردانی در جشنواره‌ای در غرب بیروت شد. در زمان جنگ داخلی لبنان، وطنش را به مقصد آمریکا برای تحصیلات عالی ترک کرد و سپس در کشور فرانسه ساکن شد. وقتی دویری همکاری خود به‌عنوان دستیار فیلمبردار را با کوئنتین تارانتینو آغاز کرد، مورد توجه دیگران هم قرار گرفت.
او در فیلم‌هایی مانند: «از گرگ و میش تا سحر» (1996) ساخته رابرت رودریگز، «سگ‌های انباری» (1992) -نخستین فیلم بلند تارانتینو- «جکی براون» (1997) و «داستان عامه‌پسند» (1994) -دو فیلم مهم تارانتینو- دستیار فیلمبردار بوده است. او مدام در حال رفت‌وآمد بین لس‌آنجلس و بیروت بود و بالاخره در سال 2011 برای فیلمسازی به کشور خود بازگشت. حالا فیلم «توهین» (2017) او مورد توجه فیلم‌دوست‌های سراسر جهان قرار گفته است.
به همین مناسبت ترجمه بخشی از گفت‌وگوی «موسسه خاورمیانه» با زیاد دویری را می‌خوانید.
فیلم «توهین» اولین فیلم لبنانی شما پس از نزدیک به 20 سال است. چرا این همه سال طول کشید تا به لبنان بازگشتید؟ ایده فیلم درباره چیست؟
غیبتم عمدی نبود. پروژه‌ای به اسم «مردی در میانه» داشتم که می‌خواستم تمامش را در لبنان انجام بدهم. ولی خیلی‌گران از آب در می‌آمد. نتوانستم منابع مالی لازم را پیدا کنم. بعد از اینکه فیلم «تاخت و تاز» در لبنان قدغن شد دیگر دوست نداشتم برگردم. احساس کردم دیگر متعلق به لبنان نیستم.
به طرق مختلفی، فیلم «توهین» واکنشی به ممنوع شدن و بایکوت فیلم «تاخت و تاز» در لبنان است. ایده فیلم از همین جا می‌آید. مدت زمان طولانی به این فکر می‌کردم که چطور می‌توانم نیروهای فلسطینی و لبنانی را درک کنم. در خانواده‌ای با تفکرات چپ‌گرایانه تند فلسطینی رشد کردم. مسیحیان و کسانی که با رژیم اشغالگر قدس همکاری می‌کردند دشمن غایی ما بودند. زمانی که بشیر جمیل (رهبر مسیحی شبه‌نظامیان لبنان) ترور شد- در سال 1982- ما جشنی بر پا کردیم و برنج پختیم. همیشه هم می‌گفتم که «یک مسیحی خوب، یک مسیحی مرده است». پس از گذشت زمان، شروع کردم از خودم درباره این ایده‌ها سوال پرسیدم. با چند نفر از مسیحی‌های یک اردوگاه دوست شدم.
بیشتر مردم در غرب بیروت که برای مسیحی‌ها بود کار می‌کردند. برای خیلی‌ها طبیعی بود؛ ولی، برای من نبود. زمانی در کنار زنی مسیحی نشستم که اهل شرق بیروت بود. بدجوری عاشقش شدم- جوئله توما، همسر قبلی و همکار نویسنده دویری در فیلم «توهین» - این اتفاق باعث شد تا بررسی کنم و دریابم که در سمت دیگر شهر چه خبر است. همیشه اعتقاد داشتم که مسیحی‌ها در زمان جنگ داخلی رنج نکشیدند و فقط ما مسلمان‌ها درد کشیدیم. با این تفکر اسطوره‌ای هم بزرگ شدم. بعدها، فهمیدم که مسیحی‌ها هم مثل ما رنج بردند.
برخی شما را متهم کرده‌اند که تنها بخشی از جنایات «دامور» را نشان داده‌اید. آن قسمت مربوط به مسیحیان و به فلسطینی‌ها نپرداختید.
وقتی درباره صبرا و شتیلا حرف می‌زنیم. کسی از مردم پیدا می‌شود که از جنایت‌های پیش از آنها سؤال بپرسد؟
نه.
پس چرا من باید درباره جنایت‌هایی که پیش از «دامور» رخ داده است حرف بزنم؟ فیلم من درباره کشتار تل زعتر (یکی از کشتارهای گروهی فلسطینیان در لبنان بود که در تاریخ 12 اوت 1976 و به دست مسیحیان فالانژ انجام گرفت) یا نبأ و هر جنایت دیگری که در کوهستان رخ داده است، نیست. این فیلم درباره داستان یک مکانیک مسیحی (تونی هانا) که از طریق زندگی‌اش همه چیز را تجربه می‌کند. به نظرتان چرا در اینجا ماجرای الصبرا و شتیلا را مادر همه قتل‌ها و جنایت‌ها می‌دانند؟ از نظر من، جنایت‌های الصبره و شتیلا مانند دیگر جنایت‌ها تراژیک هستند. زنان، مردان و بچه‌ها در الصبرا و شتیلا کشته شدند. همین اتفاق هم در «دامور» افتاد. در ابتدا، تعداد تلفات جانی بین 800 تا 2000 نفر تخمین زده شد. ما دقیقش را نمی‌دانیم. بعدها، آمار تلفات جنگ به 550 رسید. آیا تفاوت مرگ 500 نفری در «دامور»، آن را کمتر تراژیک می‌کند؟ چرا فکر می‌کنید «مونوپل» (انحصار) در رنج وجود دارد؟
آیا فکر می‌کنید پدیده سانسور در جهان عرب رو به افزایش است؟
قطعا، من در دهه 1970 بزرگ شدم. در آن زمان سانسور خیلی کم بود. سانسور برای حمایت از دولت‌ها می‌آید، این چیزی است که درحال‌حاضر در جهان عرب در حال وقوع است. فیلم «تاخت و تاز» از نظر دولت مجاز بود. اما آنچه بعدا اتفاق افتاد این بود که کلی شک و شبهه داشتم تا آنها فیلم را تایید کنند. ولی آنها تایید کردند بدون اینکه حتی یک ویرگول را جابه‌جا کنند. امنیت ملی این کار را کرد. اما مثل اینکه چیزی غیراخلاقی را به فیلم ‌چسباندند و امنیت ملی هم عجولانه تصمیم دیگری گرفت. برای اینکه همیشه سانسور سکانس‌های فیلم خیلی آسان است. وقتی آنها متوجه حساسیت‌های موضوع فیلم «توهین» شدند از بر عهده گرفتن مسئولیت شانه خالی کردند، بنابراین فیلم را به «کمیته» ارجاع دادند. کمیته مذکور از افراد جامعه مدنی و دولتی تشکیل شده است. از چهره دانشگاهی، توزیع‌کننده فیلم تا کشیش، وزیر، چهره مذهبی مسلمان و... در این کمیته هستند. آنها باید پیدا کنند که نظرات دولت را رعایت می‌کنم یا نه. این کمیته اجازه می‌دهد تا دولت از مسئولیت خود اجتناب کند. بااین‌حال، معتقدم سانسور از همه جهت باید برداشته شود.
روزنامه وقایع اتفاقیه

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/34709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود