آریا بانو

آخرين مطالب

راهکارهايي براي تقويت اعتماد به نفس کودکان
fiogf49gjkf0d
مقالات

  بزرگنمايي:

کارل پيکهاردت روانشناس و نويسنده 15 کتاب درباره تربيت فرزند، مي گويد،کودکي که اعتماد به نفس ندارد تمايلي به انجام کارهاي جديد و يا چالشي ندارد چراکه از شکست يا نااميد کردن ديگران واهمه دارد.اين موضوع باعث مي شود که آنها بعدا در زندگي عقب بمانند و نتوانند به يک حرفه موفق دست يابند.
وي نااميدي و ترس را دشمنان اعتماد به نفس مي خواند و تاکيد مي کند که پدر و مادرها وظيفه دارند کودکان خود را به تلاش براي انجام دادن وظايف دشوار و سخت تشويق و از آنها حمايت کنند.
در اين گزارش به 17 راهکار که پدر و مادرها مي توانند براي افزايش اعتماد به نفس کودکان خود انجام دهند اشاره شده است.

*** برد يا باخت مهم نيست
به گفته اين روانشناس، کودکان نبايد هرگز از تلاش کردن خجالت بکشند. بنابراين هم اينکه کودک در يک مسابقه تلاش کرده مهم و حائز اهميت است و بايد اين تلاش مورد قدرداني قرار گيرد اما برد يا باخت او مهم نيست.

*** تشويق به انجام کارهاي مورد علاقه
تشويق کودکان به انجام کارهاي مورد علاقه از ديگر راهکارها براي افزايش اعتماد به نفس کودکان است.همواره کودکان را تشويق کنيد تا کاري را که دوست دارند انجام دهند اما براي انجام اين کار فشار زيادي به آنها وارد نکنيد.

***اجازه دهيد که کودک خودش متوجه مشکلات شود
اگر کارهاي دشوار براي کودکان انجام دهيد در آن صورت آنها هرگز توانايي و يا اعتماد به نفس لازم را براي اينکه خود متوجه مشکلات شود پيدا نمي کند.
اين روانشناس توضيح مي دهد که کمک والدين موجب پيشگيري از ايجاد اعتماد ناشي از شناسايي مشکلات و رفع آنها توسط خود کودک مي شود.

***اجازه دهيد که کودکان مطابق سنشان رفتار کنند
از کودکان نبايد انتظار نداشت که مانند يک بزرگسال رفتار کنند. زماني که يک کودک احساس مي کنند که تنها زماني کار خوبي انجام داده است که مانند بزرگترها رفتار کرده باشد در آن صورت، اين استاندارد غيرواقعي باعث دلسرد شدن وي از تلاش کردن مي شود. از سوي ديگر تلاش کودک براي برآورده کردن انتظاراتي که از افراد بزرگسال مي رود، باعث کاهش اعتماد به نفس در وي مي شود.

*** تشويق کنجکاوي در کودکان
گاهي اوقات سوال هاي بي پايان کودکان خسته کننده مي شوند اين در حالي است که بايد کودک را براي پرسش اين سوال ها تشويق کرد.
پل هريس از دانشگاه هاروارد مي گويد: پرسش سوال ها يک تمرين مفيد براي تکامل کودک است زيرا کودک متوجه مي شود چيزهايي وجود دارد که نمي داند و بايد آنها را بپرسد.
بنابراين زماني که کودکان وارد مدرسه مي شود، کودکاني که پرسش هاي کنجکاوانه آنها مورد تشويق خانواده هايشان قرار گرفته است نسبت به هم کلاسي هاي خود يک پله جلوترند زيرا آنها گرفتن اطلاعات از والدين خود را تمرين کرده اند و اکنون مي توانند اين اطلاعات را از آموزگار خود نيز بگيرند. به بيان ديگر آنها مي دانند که چگونه بهتر و سريعتر بياموزند.

*** کودکان را با چالش هاي جديد روبرو کنيد
به کودکان نشان دهيد که آنها مي توانند با انجام دادن اهداف کوچک به هدف هاي بزرگ دست يابند مانند دوچرخه سواري بدون استفاده از چرخ هاي کمکي.
اين روانشناس مي گويد که پدر و مادرها مي توانند با افزايش مسئوليت هايي که کودک بايد انجام دهد باعث ايجاد اعتماد به نفس در وي شوند.

*** از استثناء قائل شدن براي کودکان بپرهيزيد
روانشناسان مي گويند اتخاد يک رفتار خاص با کودک مي تواند باعث عدم اعتماد به نفس در وي شود.

***هرگز از عملکرد کودکان انتقاد نکنيد
به گفته روانشناسان، هيچ چيزي به اندازه انتقاد کردن از تلاش کودک نااميد کننده نيست. آنها مي گويند: در مواقعي که کودک کار را به درستي انجام نمي دهد به او پيشنهادات مفيد موثر بدهيد اما هرگز از کارش انتقاد نکنيد. چرا که اگر کودک بترسد که در صورت شکست خوردن باعث عصبانيت و نااميدي پدر و مادر خود مي شود، هرگز به انجام کارهاي جديد مبادرت نخواهد کرد. انتقاد پدر و مادرها اغلب اوقات موجب کاهش خود ارزشي و انگيزه در کودک مي شود.

***استفاده از اشتباهات کودک به عنوان فرصتي براي رشد
همواره درس گرفتن از اشتباهات موجود ايجاد اعتماد به نفس مي شود؛ اما اين اعتماد به نفس تنها زماني در کودک ايجاد مي شود که پدر و مادرها از اشتباهات کودک به عنوان فرصتي براي فراگيري و رشد و نمو او استفاده کنند. براي اين منظور هرگز نبايد بيش از حد مراقب کودکان بود بلکه بايد به آنها اجازه داد که اشتباه کنند و به آنها کمک کرد تا دفعه بعد رويکردي بهتر براي آن بيابند.

***رويارويي کودکان با تجربه هاي جديدي
به گفته روانشناسان، پدر و مادر وظيفه دارند که کودکان خود را در معرض تجربه هاي بيشتري در زندگي قرار دهند تا در مقابله با يک جهان بزرگتر بتوانند اعتماد به نفس خود را حفظ کنند. آنها مي گويند: قرار دادن کودکان در معرض مسائل جديد به آنها ياد مي دهد که ترسناک و يا متفاوت به نظر رسيدن مسائل مهم نيست و مي توانند آنها را فتح کنند.

*** آموزش دانسته هاي خود به کودکان
پدر و مادرها دست کم تا زماني که کودک به سن نوجواني مي رسد هميشه براي کودک خود يک قهرمان هستند. بنابراين پدر و مادرها مي توانند از اين قدرت خود براي آموختن دانسته هايشان در مورد چگونه فکر کردن، رفتار کردن و صحبت کردن استفاده کنيد. به گفته روانشناسان، مشاهده موفقيت پدر و مادر به کودک کمک مي کند که اعتماد به نفس بيشتري پيدا کند که وي نيز مي تواند همان کار را انجام دهد.

***زماني که نگران کودک خود هستيد اين نگراني را به وي ابراز نکنيد
نگراني پدر و مادر اغلب به عنوان يک راي عدم اعتماد از سوي کودک تعبير مي شود و برعکس ابراز اعتماد پدر و مادر به کودک، باعث ايجاد اعتماد به نفس در کودک مي شود.

*** حمايت از کودکان در زمان رويارويي با سختي ها
هر کودکي در برهه اي از زندگي خود با ناملايمات زندگي روبرو مي شود. روانشناسان مي گويند زماني که کودکان با اين ناملايمات روبرو مي شوند، پدر و مادرها بايد بدانند که چگونه تحمل اين چالش ها باعث افزايش مقاومت در کودکان مي شود.مهم است به کودکان خود يادآوري کنيم که هر مسير موفقيت، مملو از مشکلات و موانع است.

***از کودکان حمايت کنيد اما نه بيش ازحد
روانشناسان مي گويند، کمک کردن بسيار زياد به کودک خيلي زود توانايي وي را براي کمک کردن به خود کاهش مي دهد.
کمک پدر و مادرها بايد مشروط به اين شود که کودک ابتدا خود کمک کند و بعد بتواند کمک والدين را دريافت کند؛ اين کار باعث ايجاد اعتماد به نفس در کودک مي شود.

***تحسين شجاعت کودکان براي امتحان چيزهاي جديد
روانشناسان مي گويند پدر و مادرها بايد کودکان خود را براي امتحان کارهاي جديد تشويق کنند خواه اين کار همراهي يک تيم بسکتبال باشد و يا امتحان اسباب بازي هاي جديد در يک شهربازي.
به گفته روانشناسان، ابزاز جملاتي مانند اينکه تو شجاعي که اين کار را امتحان کردي باعث ايجاد اعتماد به نفس در کودکان مي شود. آنها مي گويند، چسبيدن به انجام کارهاي آشنا، آسان است اما امتحان کارهاي جديد و متفاوت به جرات نياز دارد.

***به کودکان اجازه ندهيد که با صرف تمام وقت در اينترنت از واقعيت فرار کنند
به کودکان اجازه ندهيد که در پشت صفحه رايانه پنهان شوند بلکه در عوض آنها را تشويق کنيد تا با افراد واقعي در جهان واقعي روبرو شوند.اعتماد به نفس در جهان مجازي مانند اعتماد به نفس در جهان واقعي نيست.

*** مقتدر باشيد اما نه خيلي سخت گير
زمانيکه پدر و مادرها خيلي سختگيرهستند، اعتماد به نفس کودکان کاهش مي يابد. وابستگي کودک به کارهايي که به وي گفته مي شود کودک را از انجام کارهاي جسورانه بازمي دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/3934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

الویه مهمانی ها رو اینطوری تزئین کنید

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!