آریا بانو

آخرين مطالب

لاغر شدن سريع تا نوروز با ترفندهايي ساده مقالات

  بزرگنمايي:

با فرارسيدن ماه‌هاي پاياني سال و نزديک شدن به نوروز، بسياري از افراد در فرصت باقيمانده تصميم به کاهش وزن مي‌گيرند تا سال جديد را با اندامي‌ متناسب شروع کنند و به همين دليل بازار انواع رژيم‌ها داغ مي‌شود البته بيشتر افراد دنبال رژيم‌هاي جادويي هستند تا در کمترين زمان ممکن لاغر شوند، اما بد نيست بدانيد بر اساس بررسي‌هاي پژوهشگران، بر خلاف باور عموم که فکر مي کنند تنها با رژيم لاغري و ورزش مي توان وزن کم کرد، توجه به برخي نکات و عوامل مهم تاثيرگذاري زيادي در کاهش وزن دارد.

 سلامتي بدن به سبک زندگي وابسته است. به دليل برخي عادت هاي غلط، بسياري از افراد گرفتار چاقي و اضافه وزن شده و با وجود اينکه رژيم مي گيرند يا ورزش مي کنند، همچنان از افزايش وزن رنج برده و در موارد زيادي احساس شکست مي کنند.

 به گفته محققان و متخصصان تغذيه چند دليل عمده در اين خصوص وجود دارد که با راه حل هاي ارائه شده مي توان آن ها را از ميان برداشت تا بتوان با سرعت بيشتري وزن کم کرد.

 چه غذاهايي را چه روزهايي بخوريم؟

اگر وزن شما کاهش پيدا نمي کند، در وهله اول بايد به سراغ آشپزخانه تان برويد. برخي از افراد تمام تمرکزخود را روي انرژي دريافتي و حجم غذايي مصرفي خود مي گذارند اين در حالي است که بايد به غذا به عنوان يک سوخت بدن نگاه کرد و به سوختن کالري و ميزان فعاليت ها و حتي مدت انجام کارها توجه داشت.

 حداقل 80 درصد غذا مصرفي براي انجام متابوليسم هاي بدن استفاده مي شود. افراد بايد بسته به وزن، توده بدني، ميزان سوخت و ساز و بسياري عوامل ديگر مانند مصرف غذاها طبيعي رژيم غذايي خود را انتخاب کنند.

 بهتر است که کربوهيدرات نشاسته اي (مانند سيب زميني، برنج قهوه اي، غلات) را در روزهايي که تمرينات قدرتي و يا ورزش سنگين انجام مي دهيد، مصرف کنيد. در روزهايي که استراحت مي کنيد بيشتر از پروتئين و سبزيجات استفاده کرده و از خوردن غذاهاي نشاسته دار و موادغذايي فرآوري شده پرهيز کنيد. براي آگاهي از ميزان کربوهيدرات و چربي مواد غذايي به برچسب روي آن بسته بندي توجه کنيد.

 افراط و تفريط ممنوع

اگرموادغذايي پرکالري و چرب رارژيم غذايي خود حذف کرده ايد اما وزنتان کاهش پيدا نکرده است. اين موضوع نشان دهنده آن است که شما بيش از حد غذا مي خوريد. به منظور کاهش وزن بدن شما بايد با کمبود کالري مواجه شود؛ به عبارتي ميزان کالري سوزانده شده در بدن شما از ميزان کالري دريافتي بيشتر باشد.

 در رعايت رژيم غذايي لازم نيست خود را از خوردن بسياري غذاها محروم کرده و زجر بکشيد بلکه فقط بايد تعادل را رعايت کرده و به اندازه غذا بخوريد. توجه داشته باشيد ميزان کالري غذا خود را هر روز محاسبه کرده و در پايان روز خودتان را وزن کنيد.

 آرام تر غذا بخوريد تا لاغر شويد

بهتر است هر زمان که گرسنه شديد سراغ غذا رفته و آن را به آرامي ميل کنيد تا زودتر از هميشه احساس سيري کنيد. مصرف ميان وعده هاي کم حجم اما مقوي به رفع گرسنگي و جلوگيري از پرخوري کمک زيادي مي کند.

بايد توجه داشته باشيد که خود را از خوردن و احساس لذت در غذاخوردن محروم نکنيد زيرا لحظه که احساس کنيد از همه چيز محروم شده ايد، اين زمان درست لحظه آغاز شکست شما براي کاهش وزن است.

 ورزش هايي که در کاهش وزن سريع موثرند

انجام تمرين هاي قلبي يک بخش ضروري است که بايد در برنامه روزانه خود بگنجانيد زيرا اين تمرين ها به سلامت قلب کمک کرده، موجب افزايش سوخت و سازبدن و تعريق مي شود. با اين حال بايد به اين نکته توجه داشت که انجام تمرين هاي قلبي بيش از حد مي تواند مشکل ساز و آسيب رسان باشد.

 انجام ورزش هاي قلبي مانند دويدن به مدت 90 دقيقه يا 10 مايل مي تواند در از بين بردن توده عضلاني وچربي هاي بدن موثر بوده و با افزايش سوخت و ساز کالري بيشتري سوزانده شود البته يکي از راه هاي بسيار خوب براي کاهش وزن علاوه بر تمرين هاي قلبي، تمرين ها و ورزش ها استقامتي مانند شنا، وزنه برداري است.

 بيشتر از يک ساعت ورزش نکنيد

به جهت کاهش وزن بايد به ميزان کالري سوزانده شده هر ورزش و مدت زمان آن توجه کرد؛ به عبارتي اگر به ورزش هاي سنگين مي پردازيد بايد مدت زمان انجام تمرينات کمتر از ورزش هاي سبک تر باشد، به توصيه متخصصان حراکثر زمان تمرين هاي ورزشي براي افراد عادي در طول روز نبايد بيش از يک ساعت در روز باشد.

 ريکاوري يا برگشت بدن به حالت طبيعي بعد از ورزش بسيار مهم است. در اين زمان بدن خود را براي انجام کارهاي سخت در روزها بعد آماده کرده و انرژي و روحيه لازم براي فعاليت ها روزانه در بدن ذخيره مي شود. اگر به بدن زمان ريکاوري نداشته باشد روزهاي بعدي به شما سخت گذشته و چند مدت بعد خسته شده و از ادامه تمرينات سر باز مي زنيد.

 استرس داشته باشيد، چاق مي شويد

ورزش يک عامل استرس زا در بدن شما است. هنگامي که شما تعادل را در ورزش کردن رعايت کرده و مدت زمان ريکاوري بعد از آن را رعايت کنيد بدن شما سالم بوده و مي تواند چربي هاي اضافي را بسوزاند. اگر مدت زمان کافي براي ريکاوري به بدنتان ندهيد، در اين زمان بدن شروع به توليد مقدار بيش از حد کورتيزول يا هورمون استرس مي شود.

 کورتيزول هورموني است که با کاهش سنتز پروتئين در بدن از رشد بافت‌هاي ماهيچه اي‌ جلوگيري مي‌کند.پس از گذشت يک ساعت از تمرين، مقدار تستوسترون درون بدن کاهش يافته و مقدار کورتيزول افزايش پيدا مي کند. شما بايد به گرم کردن و انجام حرکات کششي به طور کامل توجه داشته باشيد تا از اثر منفي کورتيزول در جلوگيري از رشد ماهيچه‌ها بکاهيد. در صورتي که ريکاوري به خوبي انجام نشود به جاي عضله توده چربي که به سختي در بدن آب مي شوند به وجود مي آيند.

 علاوه بر ريکاوري و اهميت آن در جلوگيري از تجمع توده چربي، يک زندگي پر استرس شخصي يا حرفه اي نيز مي تواند موجب توليد بيش از حد اين هورمون در بدن شود. به همين دليل علاوه بر سلامت جسم و رعايت موارد موثر تاثيرگذار بر جسم بايد به سلامت روحي و استرس هاي رواني نير توجه داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4045/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟